یکشنبه 17 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۲۱ اعدام در شش هفته: محسنی اژه ای اعدام های پنهانی اعلام نشده در بيرجند را مورد تاييد قرار داد، کمپين بين المللی حقوق بشر

تنها يک روز پيش از آنکه دو گزارشگررسازمان ملل خواستار توقف اعدام ها و اعزام گزارشگر ويژه به ايران شدند، غلامحسين محسنی اژه دادستان کل کشور به اعدام برخی از زندانيان درزندان بيرجند اشاره کرد و از اعدام های ديگر طی روزهای آينده خبر داد. اين درحالی است که منابع رسمی از جمله دادستانی کل کشور و دادگستری استان خراسان جنوبی تا کنون خبری درخصوص اعدام زندانيان موادمخدری در ۱۱ بهمن در زندان بيرجند منتشر نکرده اند.

دادستان کل کشور روز ۱۱ بهمن ماه درجمع خبرنگاران گفت:«سحرگاه امروز تعدادی از قاچاقچيان مواد مخدر در بيرجند اعدام شدند و طی روزهای گذشته نيز تعدادی از قاچاقچيان مواد مخدر در تهران و کرج اعدام شدند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اطلاعات موثقی را از منابع محلی دريافت کرده است که نشان می دهد که طی ماه های گذشته دهها نفر از متهمان موادمخدری در زندان بيرجند به دار آويخته شدند. همچون اعدام های صورت گرفته در زندان وکيل آباد مشهد که در گزارش کارشناسان سازمان ملل نيز به آن اشاره شده است، مقامات قضايی از اعلام اعدام های گسترده پنهانی در اين زندان خودداری کرده اند. يک منبع موثق به کمپين گفت که طی پنج ماه گذشته بيش از پنجاه نفر از متهمان مواد در اين زندان اعدام شده اند. با توجه به اينکه هيچ خبری در خصوص اعدام زندانيان موسوم به موادمخدری از اين زندان منتشر نشده کمپين در تلاش است تا به جزييات وضعيت اعدام ها دراين زندان دست يابد با اين وجود تصريح دادستان کل کشور مبنی بر وقوع اعدام ها در اين زندان نشان دهنده وقوع جريان اعدام در اين زندان می باشد.

خبر اعدام های مورد اشاره اژه ای در تهران و کرج پيش از اين در رسانه های رسمی دولت و يا قوه قضائيه ايران منتشر نشده است. اين درحالی که است که طی ماه های گذشته کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اطلاعاتی مبنی بر اجرای احکام در برخی زندان ها – ازجمله زندان وکيل آباد مشهد و زندان بيرجند- دريافت کرده بود که توسط دستگاه قضايی اعلام نشده بود. طبق اطلاعاتی که يک منبع موثق در اختيار کمپين قرار داده است اعدام های زندان بيرجند نيز مشابه با اعدام های زندان وکيل آباد مشهد به صورت ناگهانی صورت گرفته و خانواده ها ووکلا هيچ اطلاعی از وقوع اعدام ها نداشته است. اين درحالی است که طبق قوانين جمهوری اسلامی پيش از اعدام بايد خانواده ها ووکلا از زمان اجرای حکم مطلع شوند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران معتقد است که اظهارات دادستان کل کشور نشان دهنده اجرای مجازات اعدام در برخی زندان هاست که به صورت رسمی اعلام نمی شود.

اين اظهارات محسنی اژه ای در کنفرانس خبری اش در روز يازده بهمن در مورد اعدام های صورت گرفته در زندان بيرجند ، يک نمونه از اعدام های پنهانی در اين زندان است.

از زمانی که محسنی اژه ای به صندلی دادستان کل کشور تکيه زده است سرعت اعدام ها روند سرسام‌آوری به خود گرفته و علاوه بر افزايش اعدام های اعلام شده، اعدام های پنهانی و مخفی که توسط مقامات قضاييه به رسانه ها اعلام نمی شود نيز افزايش يافته است. در برخی هفته ها موارد تعداد اعدام هايی که اعلام نمی شود چندين مرتبه از اعدام های اعلام شده بيشتر است.

دادستان کل کشور پيش از اين در يک کنفرانس مطبوعاتی در تاريخ ۱۹ مهر اعلام کرده بود که ” طبق دستور رئيس قوه قضائيه برای برخورد يکسان با قاچاقچيان پرونده‌ها به دادستان کل کشور محول شده” و وی به دادستان های کل کشور دستور داده است که متهمان مربوط به مواد مخدر در کوتاهترين زمان ممکن محاکمه شوند و در اجرای احکام هيچگونه رحمی به انان نشود. وی حتی در اين کنفرانس تلويحا اظهار داشت که بعضا افراد ردهء پايين در اين پرونده ها به جای قاچاقچيان اصلی اعدام شده اند.

وی گفته است :« بعضی از افرادی که مواد مخدر از انها کشف ميشوند قاچاقچی اصلی نيستند و بهره مادی از اين بابت نميبرند، بلکه قاقچاقچی اصلی اين افراد را اجير کرده و فريب ميدهد در حالی که خودش در جای امنی نشسته است و فرد ديگری به جای او محاکمه و حتی اعدام ميشود.» (لينک به کنفرانس خبری ۱۹ مهر محسنی اژه ای)

برخی منابع موثق به کمپين بين المللی حقوق بشرگفتند که صدها زندانی مرتبط با مواد مخدر که حکم اعدام دريافت کرده اند و در پرونده بسياری از آنها ابهامات زيادی وجود دارد به لحاظ طی روند دادرسی هم اکنون در زندان های مختلف کشور در انتظار اعدام به سر می برند و با توجه به سياست دادستان کل کشور مبنی بررسيدگی سريع- يا همان اعدام سريع متهمان- اين نگرانی وجود دارد که روند گسترده اعدام ها طی هفته ها وماه های اينده همچنان ادامه يابد.

همچنين محسنی اژه ای از اعدام يک نفر در ايلام و يک نفر در کرمان در اين کنفرانس خبر داده است که براساس تحقيقات کمپين پيش از اين در رسانه های رسمی ايران به اين اعدام ها نيز هيچ اشاره ای نشده است.

تحقيقات کمپين نشان می دهد که در برخی از پرونده ها صدور احکام اعدام بر مبنای اعترافاتی بوده که تحت فشار وشکنجه از متهمان در اداره مبارزه با مواد مخدر تحت مسووليت فرماندهی نيروی انتظامی، ادارات آگاهی شهرها و بازداشتگاههای نيروی انتظامی ، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در استان های مختلف صورت گرفته است.

خبرگزاری های دولتی از اعدام ۲۴ تن در فاصله زمانی اول تا ۱۱ بهمن ماه خبر داده اند. پيش از اين کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران سياهه ای از اعدام های انجام شده در حدفاصل تاريخ ۲۹ آذر تا پايان دی ها منتشر کرده بود. طبق آمارهايی که کمپين محاسبه کرده است از تاريخ ۲۹ آذر تا ۱۱ بهمن ۱۲۱ نفر در ايران اعدام شده اند. اين آمار البته تعداد اعدام های انجام شده در زندان بيرجند و زندان هايی مانند کارون وسپيدار شهر اهواز و زندان شهر تايباد ( که کمپين گزارشاتی درمورد اجرای احکام اعدام در آنها را نيز دريافت کرده) نمی شود.

اين ۲۴ اعدام اخيربه شرح زيرهستند:

-دو نفر – يک نفر ايلام و يک نفر کرمان – تاريخ انتشار خبر اعدام توسط دادستان کل کشور ۱۱ بهمن – خبرگزاری فارس
- يک نفر ( عبدالرضا غرابات ) – زندان کارون اهواز – ۹ بهمن – وب سايت تغيير و خبرگزاری فار
-يک نفر ( زهرا بهرامی ) -زندان اوين تهران – ۹ بهمن – خبرگزاری فارس
-سه نفر – زندان اروميه – ۷ بهمن ۸۹ – خبرگزاری ايرنا
-هفت نفر – زندان غزل حصار کرج – ۷ بهمن ۸۹ – واحد مرکزی خبر
-يک زندانی سياسی به نام فرهاد تارم – زندان اروميه – ۶ بهمن ۸۹ – کوردستان مديا
-دو نفر – زندان بجنورد – ۴ بهمن ۸۹ – دادگستری استان خراسان شمالی
- دو نفر (جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقايی زندانيان سياسی) – زندان اوين تهران – ۴ بهمن ۸۹ – خبرگزاری ايسنا
-سه نفر- زندان اوين – ۴ بهمن ۸۹ – خبرگزاری ايسنا
-يک نفر – در ملاءعام در کرج – ۴ بهمن ۸۹ – خبرگزاری فارس
-يک نفر – زندان ياسوج – ۳ بهمن ۸۹ – خبرگزاری ايلنا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016