چهارشنبه 20 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رحيمی: هر موقع که از من به صورت رسمی سوال شد، به آن پاسخ می‌دهم، ايسنا

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به برخی از مباحث در ارتباط با وی اظهار کرد: هر موقع که از من به صورت رسمی در اين ارتباط سوال شد من به آن پاسخ می‌دهم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا رحيمی عصر امروز چهارشنبه در نخستين جشنواره صنعت و معدن که در مشهد مقدس برگزار شده بود، با اشاره به فعاليت‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و اقدامات انجام شده در اين راستا گفت: همان‌هايی که در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با آنها در جنگ هستيم وقتی حلقوم‌شان را می‌گيريم صدای آنها بلند می‌شود و به قول امام (ره) نعره می‌کشند.

وی ادامه داد: امروز در صحن مقدس بارگاه امام رضا (ع) جوانی به من گفت صحبت‌هايی در مورد شما می‌شود و شما اين صحبت‌ها را کی پاسخ می‌دهيد و من در جواب آن جوان گفتم هر موقع که از من به صورت رسمی سوال شد به آن پاسخ می‌دهم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون اول رييس‌جمهور افزود: نعره کشانی که حلقوم آنها در اين ستاد گرفته شده بعضا زمين‌خوارانی هستند که در روز روشن ۲۰۰ الی ۳۰۰ هکتار را يکجا بعليده‌اند.

رحيمی گفت: يکی از مزايای اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها و هدايايی که به بار می‌آورد اين است که از فساد جلوگيری می‌کند.

وی با اشاره به عزم دولت برای اصلاح سيستم بانکی گفت: بايد بهره‌ها را پايين آوريم و نبايد در اين کشور بهره و نزول‌خواری باشد. گردش پول در جامعه اسلامی بايد گردشی سالم باشد. متاسفانه بعضا مشاهده کرده‌ايم که برخی وام‌های کلان با وثيقه‌های بسيار کم گرفته‌اند و در بازپرداخت اين وام‌ها تعلل می‌کنند و يا از بازپرداخت آن خودداری می‌کنند.

رحيمی ادامه داد: ما به بانک‌ها دستور داده‌ايم که تمام اقدامات بانکی بايد در بانک اطلاعات ثبت شود به طوری که همه چيز شفاف باشد.

معاون اول رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که نظام بانکی بايد سالم شود، گفت: ما وعده می‌دهيم که اين شفافيت ايجاد شود. اين نظام بانکی اصلاح شود تا عده‌ای با جابجا کردن پول، ميلياردر نشوند.

رحيمی در بخش ديگری از صحبت‌های خود افزود: سال آينده سال پيروزی صنعت، توليد، بازرگانی و صادرات غيرنفتی و سال شکوفايی است.

به گزارش خبرنگار ايسنا ، رحيمی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به رکودی که صنعت جهانی با آن روبروست، گفت: در اين شرايط صنعت ما با رشد هشت درصدی مواجه است و اين يک امر ارزشمندی است.

وی با اشاره به اجرای موفق قانون هدفمند کردن يارانه‌ها در حالی که غربی‌ها عليه ايران تحريم‌ وضع کرده‌اند، گفت: اجرای اين قانون در چنين شرايطی نشان از ثبات، استحکام، استمرار و دوام نظام جمهوری اسلامی ايران و اقتدار کشور است و در اين شرايط صنعت کشور نيز با رشد هشت درصدی مواجه است و اين اقدامی ستودنی است.

وی با بيان اين‌که ما کشوری هستيم که هنوز راه فراوانی را بايد طی کنيم و زيرساخت‌ها را آماده کنيم، به پيشرفت‌های صورت گرفته در کشور در طول چند سال اخير اشاره کرد و گفت: در طول پنج سال اخير تعداد خوردهايی که تحت مديريت وزارت صنايع در کشور توليد شده است، به اندازه ۴۰ سال گذشته است و از نظر کيفيت نيز وضعيت ممتاز و مطلوبی دارد و قابل مقايسه با گذشته نيست.

رحيمی در ادامه به پيشرفت‌های کشور در زمينه ورزشی، علمی و فناوری اشاره کرد و گفت: برنامه تحول نظام آموزش و پرورش نيز تهيه و در مسير اجراست و اعتبارات پژوهشی خوبی نيز در نظر گرفته شده است. در صنعت نفت و گاز کشور نيز انقلابی رخ داده و انقلاب ديگری نيز در حال رخ دادن است.

وی افزود: همه فازهای باقيمانده پارس جنوبی در سال گذشته يکجا به چهار پيمانکار ايرانی داده شد و خوشبختانه اين چهار پيمانکار ايرانی با سرمايه‌گذاری بالغ بر ۲۲ هزار ميليارد تومان اين پروژه‌ها را به پيش می‌برند و اشتغال فراوانی را در اين منطقه ايجاد کرده‌اند و تلاش می‌کنند در اعماق دريا از کشورهای همسايه در برداشت از منابع مشترک گازی سبقت بگيرند. يکی از مطالبی که گزنده بود و روح و آرامش انسان را با چالش مواجه می‌کرد، اين بود که کشور ما از کشور همسايه که جمعيت محدودی دارد در برداشت از اين ثروت خدادادی مشترک عقب مانده است.

وی افزود: تلاش بر اين است که در طول برنامه پنجم توسعه که به همت مجلس تهيه شده، تا ۲۰۰ هزار ميليارد تومان در بخش صنعت و گاز سرمايه‌گذاری کنيم و امروز بخش اعظمی از اين صنعت در دست مهندسان و صاحبان فناوری کشور خودمان است.

وی گفت: به زودی جشن برق‌دار شدن روستاهای چند خانوار را نيز در سراسر کشور را برپا می‌کنيم.

وی افزود: هر فازی که در پارس جنوبی راه‌اندازی می‌شود ۱۰ ميليون دلار برای کشور درآمدزا خواهد بود.

رحيمی با اشاره به تهديدها و تحريم‌هايی که غربی‌ها عليه ايران اعمال کرده‌اند، گفت: ما تلاش کرده‌ايم همه اين تهديدات دشمنان را تبديل به فرصت کنيم.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به اهميت بومی‌سازی صنعت در کشور و حرکت انجام شده در اين راستا گفت: صنايع نوين در کشور از رشدی برخوردار است که قابل ستايش است.

وی همچنين با اشاره به تعدادی از محصولات صنعتی که توسط صنعتگران کشورمان به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: ما در کشور در بحث امکانات و بودجه محدوديت‌هايی داريم. بودجه‌ای که در سال ۸۹ در اختيار ماست ۱۱۷ هزار ميليارد تومان است که ۹۳ هزار ميليارد تومان آن مربوط به حقوق و هزينه‌های جاری است و مقداری کمی از آن برای فعاليت‌های عمرانی باقی می‌ماند، مبلغ بالغ بر ۲۰ الی ۲۲ هزار ميليارد تومان.

وی افزود: يکی از اقدامات بسيار ارزشمند تاسيس صندوق توسعه ملی است که اين حاصل همکاری‌های مشترک دولت و مجلس است و در حال حاضر در اين صندوق بالغ بر ۱۴ هزار ميليارد تومان پول قرار دارد و هر سال درصدی به آن اضافه می‌شود و در واقع به اين صندوق مقداری از درآمد حاصل از فروش نفت واريز می‌شود و تلاش می‌شود که بخش عمده آن در حوزه صنعت به کار گرفته شود. در واقع در سال آينده با تسهيلات و ميزانی که از اين صندوق برای صنعت در نظر گرفته می‌شود در زمينه صنعت ۲۰ هزار ميليارد تومان پول در اختيار خواهيم داشت و من در همين جا از مديران صنعتی می‌خواهم که وارد ميدان سرمايه‌گذاری شوند و به کشور يک تحرک جديد بدهند.

رحيمی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها گفت: تا اکنون با اجرای اين قانون ما در بخش حامل‌های انرژی با صرفه‌جويی بيست درصد مواجه هستيم و پول حاصل از اين صرفه‌جويی در مسير پيشرفت کشور قرار می‌گيرد.

وی افزود: با اجرای اين قانون حداقل پنج دهک اول مردم وضعيت‌شان بهبود پيدا می‌کند.

رحيمی ادامه داد: اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها نه تنها باعث رکود اقتصادی نمی‌شود، بلکه رونق نيز ايجاد کرده است.

وی با اشاره به برخی از سخنان مبنی بر اين‌که اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها باعث افزايش زياد نرخ تورم می‌شود، با رد اين موضوع گفت: اکنون نرخ تورم در کشور ۸/۱۰ است.

معاون اول رييس‌جمهور گفت: هر شب در نهاد رياست جمهوری از ۸:۳۰ شب تا پاسی از شب جلسه است و در مورد گاز، انرژی، بخش‌های مختلف صنعت و حمل و نقل گفتگو می‌شود.

وی با بيان اين‌که با اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها پيش‌بينی می‌کنيم دو ميليون تن گندم صرفه‌جويی خواهيم کرد، رييس‌جمهور به وزير بازرگانی گفتند که اين مقدار را صادر کند.

رحيمی با اشاره به تحريم‌های غربی‌ها عليه ايران گفت: در واقع غربی‌ها خود را تحريم کرده‌اند. ما خودمان با همت صنعت‌گران‌مان، جوانان و متخصصان‌مان کشور را می‌سازيم و اين کشور، کشوری مستقل است و تلفنی مثل حاکم مصر دستور نمی‌گيرد. ايران کشور مستقلی است و کشور حضرت امام است و مسئولان چه بخواهند و چه نخواهند بايد در اين مسير باشند تا دوام بياورند وگرنه از گردونه خواسته‌های مردم خارج می‌شوند.

پيش از صحبت‌های معاون اول رييس‌جمهور، وزير صنايع، استاندار استان خراسان رضوی و يکی از صنعتگران اين استان سخنرانی کردند.

گفتنی است اين نخستين جشنواره صنعت و معدن بود که در کشور برگزار شد و در آن به طور همزمان ۳۲ طرح صنعتی و معدنی در استان خراسان رضوی از طريق ويدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016