سه شنبه 3 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد شديد شيرين عبادی از حمله به خانه کروبی: ترور شهيدان ۲۵ بهمن توسط ماموران حکومت انجام شده است، کمپين بين المللی حقوق بشر

شيرين عبادی به کمپين گفت: «ترور شهيدان ۲۵ بهمن توسط ماموران حکومت انجام شده است و آنها با دست و پا زدن و فرافکنی مذبوحانه سعی می کنند گناه خود را تقليل دهند اما حقيقت مانند آفتاب روشن است.»
شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل و رييس کانون مدافعان حقوق بشر درگفت وگو با کمپين بين المللی حقوق بشر با انتقاد از عدم صدور مجوز برای راهپيمايی مسالمت آميز به برخورددوگانه مسوولان وزارت کشور در اجازه دادن برای تجمع گروه های مختلف مردم اشاره کرد و گفت: « اگر وزار ت کشور مدعی است هرگونه تجمع و راهپيمايی نياز به اجازه از وزارت کشور دارد پس چگونه است که شب های بسياری جلوی درب منزل کروبی و موسوی تجمع می شود تا حدی که همسايگان ه شکواييه می نويسند که تقصير ما چيست که نمی توانيم به دليل اعمال شما استراحت کنيم.وزارت کشور اين تجمعات را غيرقانونی نمی داند ولی وقتی دانشجويان می خواهند راه پيمايی کنند آن را غيرقانونی می داند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او گفت وقتی مقامات وزارت کشور اعلام می کنند ما اجازه راهپيمايی نمی دهيم و راه پيمايی غيرقانونی است در واقع اين کارخودش کاملا خلاف قانون است: « علت اينکه به وزارت کشور اطلاع داده می شود اين است که وزارت کشور و نيروی انتظامی که زير نظر وزارت کشور عمل می کند به وظايف قانونی خود عمل و امنيت راه پيمايان را تامين کنند.»

اين وکيل حقوق بشر با بيان اينکه هر اتفاقی در جريان تجمات بيافتد مسووليت آن بر عهده حکومت است به کمپين گفت: « اين سياست يک بام و دو هوا مسلما خلاف قانون است و از سوی ديگر دولت مکلف است که امنيت راه پيمايان را تامين کند و اگر اتفاقی بيفتد مسوليت بر عهده حکومت است. در راه پيمايی ۲۵ بهمن دو نفر متاسفانه به شهادت رسيدند و نکته جالب اين است که رسانه های منتسب به دولت از جمله خبرگزاری فارس چند ساعت پس از تير خوردن شهيد اول يعنی صانع ژاله اعلام کردند، منافقين کور دل يعنی درحقيقت سازمان مجاهدين اين ترور را انجام داده است. حالا سوال مردم اين است در حالتی که کسی را دستگير نکرديد و از او تحقيق نکرديد و وابستگی او به سازمانی مشخص نشده است شما از کجا فهميديد که ضارب عضو سازمان مجاهدين بوده است ؟ از طرفی دولت برای اينکه دروغ خود را درست جلوه بدهد کارت جعلی از بسيجی بودن او منتشر می کند که از سوی ديگر همکلاسی های اين دانشجوعکس شادروان را با آيت الله منتظری پخش کردند و اعلام کردند او در تمام راه پيمايی ضد دولت شرکت کرده است. همچنين برادر او گريه کنان به رسانه ها اعلام کرد که برادر من هيچ وقت بسيجی نبوده بلکه مخالف دولت بوده و دولت او را کشته است….کمی بعد يکی از نزديکان دولت که متاسفانه مدير مسول روزنامه ای هم است در کمال وقاحت در تلويزيون اعلام کرد شادروان صانع ژاله جاسوس روزنامه او بوده و از سوی اين روزنامه به دفتر آيت الله منتظری رفته بود که خبرها را درز بدهد.»

خانم عبادی افزود: « دولت به وظيفه خود عمل نمی کند و مهمتر اينکه به ياد داشته باشيم در تشيع جنازه ژاله به همکلاسی هايش اجازه شرکت در مراسم را نداد و آنها را در دانشگاه محبوس کرد و تعدادی افراد ناشناس و گمنام در حاليکه تابوتی را به دوش می کشيدند صانع ژاله را تشيع کردند. همه اينها نشانه از يک مسئله دارد، اينکه ترور شهيدان ۲۵ بهمن توسط ماموران حکومت انجام شده است و آنها با دست و پا زدن و فرافکنی مذبوحانه سعی می کنند گناه خود را تقليل دهند اما حقيقت مانند آفتاب روشن است.»

رييس کانون مدافعان حقوق بشر با اشاره به شعارجمعی از نمايندگان هوادار دولت در خواستار اعدام شدن برای رهبران مخالفان گفت: « وقتی تئاتر مجلس را که نمايندگان شعار می دادند موسوی، کروبی و خاتمی بايد اعدام شوند، ديدم برخلاف عده ای تعجب نکردم . چون سالهاست که نمايندگان مجلس منتخب مردم نيستند بلکه منتخب حکومت هستند چون مردم آزاد نيستند به هرکس که بخواهند رای بدهند . به خاطر داشته باشيد که در کليه انتخابات گذشته شورای نگهبان هر کس را که کوچکترين انتقادی به دولت داشت سريع رد صلاحيت می کردند بنابراين نمايندگان پارلمان، نمايندگان منتخب مردم نيستند بلکه نمايندگان منتخب حکومت هستند و خيلی طبيعی است که نمايندگان حکومت در خواست اعدام هر منتقد حکومتی را بکنند.»

شيرين عبادی به کمپين گفت قوه قضاييه، استقلال خودش را روز به روز بيشتر از دست می دهد: « (قوه قضاييه) با آمدن آقای لاريجانی تتمه استقلال و آبرويی هم که داشت از دست رفت. اکنون قضات ، مخصوصا قضات مسول رسيدگی به جرائم امنيتی تبديل به آلت دست بازجويان امنيتی شده اند. بارها شاهد بوديم که ماموران امنيتی در بازجويی ها به افراد گفته اند اگر همکاری نکنيد و عليه خود اعتراف نکنيد ما شما را مثلا به ۱۰ سال حبس محکوم می کنيم و در دادگاه هم همين حکم دقيقا صادر شده است. مثالش خانم ستوده است که بازجو به او گفته بود اگر همکاری نکنی بيش از ۱۰ سال تو را درزندان نگه می داريم که دادگاه او را ۱۱ سال محکوم کرد و يا در مورد دکتر يزدی که بازجويانش به او گفته بودن ما اجازه نمی دهيم تو زنده از زندان بيرون بروی و اگر در زندان نباشی تو را در خانه امن نگه می داريم تا فوت کنی و همين اتفاق افتاد و او به خانه امن طبق دستور قوه قضاييه فرستاده شد. نمونه های اين مورد بسيار زياد است و نشان از اين می دهد قوه قضاييه مدت هاست استقلال خودش را از دست داده است»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016