جمعه 27 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز اعتراضات مردمی در سوريه و سکوت مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی، جرس

مردم سوريه خواستار اصلاحات و آزادی زندانيان سياسی شدند

جــرس: با گذشت دو روز از آغاز موج اعتراضات مخالفان حکومت استبدادی سوريه در خيابان‌های دمشق و حلب، رسانه ها، سايتها، روزنامه ها و مقامات جمهوری اسلامی، نه تنها خبر و گزارشی در اين مورد مخابره نکرده اند، بلکه همچنان در اين زمينه سکوت اختيار کرده اند.

خبرگزاری های فرانسه گزارش داده بودند که از روز چهارشنبه (پانزده مارس)، جمعيت زيادی که از طريق فراخوان های اينترنتی و فيس بوکی و شبکه های اجتماعی با يکديگر مرتبط بوده و با فراخوان گروه "انقلاب سوريه عليه بشار اسد" سازماندهی شده بودند، در خيابان های پايتخت و شهر حلب، دومين شهر بزرگ سوريه دست به تظاهرات زدند و ضمن تقاضای آزادی زندانيان سياسی، خواهان اصلاحات دموکراتيک در اين کشور شدند.

بنا به گزارش منابع خبری، زندانيان سياسی زيادی در زندان های سوريه هستند و فعاليت احزاب مهم و عمده مخالف ممنوع می باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين درحاليست که بهمن ماه امسال، بشار اسد، رئيس جمهور سوريه که از طريق موروثی به قدرت رسيده، به روزنامه وال استريت ژورنال گفته بود که کشورش باثبات تر از تونس و مصر است و احتمال بروز ناآرامی در اين کشور وجود ندارد. او گفته بود که متعهد به ادامه اصلاحات در اين کشور است."

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در دمشق، تظاهرات از بخش قديمی شهر شروع شد و به خيابان های اطراف کشيده شد و حداقل شش نفر توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند.

بر اساس اين گزارش، هواداران لباس شخصی حکومت، تجمع معترضان را به هم زده و آنها را مورد ضرب و شتم شديدی قرار دادند.

گفتنی است معترضان سوری همچنين خواهان پايان دادن به قانون اضطراری در کشور هستند، که طبق اين قانون، دولت می تواند به راحتی مخالفان سياسی و فعالان حقوق بشر را بازداشت و زندانی کند.

اين رخدادها که در ادامه موج اعتراضات مردمی در خاورميانه شکل می گيرد، با سکوت معنادار مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی که قيامهای اخير را "به تاسی از انقلاب اسلامی ايران" خوانده اند، مواجه شده است و سامانه خبری – تحليلی کلمه با اشاره به موارد فوق خاطرنشان کرده است: "جست‌وجوی گسترده در سايت‌ها و خبرگزاری وابسته به جناح اقتدارگرا نشان می‌دهد که تظاهرات ضد دولتی مردم سوريه در پايتخت و نيز دومين شهر بزرگ سوريه که به خشونت کشيده شد و به دستگيری تعدادی از تظاهرکنندگان انجاميد، هيچ انعکاسی در رسانه‌های حامی دولت در ايران نداشته است."

اين تارنما همچنين آورده است "تنها واکنش جبهۀ رسانه‌ای محافظه‌کاران به اين موضوع، اشاره‌ کوتاه سايت مشرق در بين يک خبر بود که درباره تظاهرات مخالفان دولت در سوريه نوشت: “محافل غربی اخيرا از طريق شبکه فيس‌بوک تلاش‌هايی را برای بر پا کردن “روز خشم” در سوريه آغاز کرده‌اند که البته شکست اين توطئه و عدم استقبال مردم سوريه از آن به فضاحتی جديد برای آمريکا و متحدانش در منطقه تبديل شد.”

گفتنی است بشار اسد، از متحدان و دوستان محمود احمدی نژاد به شمار می‌رود، و وی همراه با زين العابدين بن علی، ديکتاتور مخلوع تونس، عمر البشير، ديکتاتور سودان، رابرت موگابه، ديکتاتور زيمباوه، از اولين رهبرانی بودند که سال گذشته و بلافاصله بعد از آغاز اعتراضات به نتايج انتخابات در ايران، به احمدی نژاد تبريک گفته بودند.

لازم به يادآوری است بشار اسد چند روز پيش محمد ناجی عطری، نخست وزير دولتش را برای شرکت در سيزدهمين اجلاس عالی مشترک ايران و سوريه به تهران فرستاد و همزمان با اين سفر، واحد مرکزی خبر صداوسيما گزارش داد که در حال حاضر بيش از ۴۰ شرکت ايرانی در سوريه فعاليت دارند.

پس از اين سفر هم وزير نفت از توافق نهايی با سوريه برای صادرات گاز ايران به آن کشور تا پايان سال جاری ميلادی خبر داد و وزير اقتصاد نيز پس از ديدار با همتای سوری خود، خبر راه‌اندازی بانک مشترک ايران و سوريه با نام “الامان” در چند ماه آينده را اعلام کرد.

بر اساس اين گزارش، از سوی ديگر، سوريه نيز اعلام کرد يک نويسنده‌ی سوری به نام علی عبدالله را که سال قبل به خاطر متهم کردن دولت ايران به تقلب در انتخابات، به دو سال و نيم حبس محکوم و زندانی کرده بود، به اتهام تلاش برای برهم زدن روابط سوريه با کشورهای ديگر از طريق سخنانی که از داخل زندان مطرح کرده، به يک سال و نيم حبس ديگر محکوم کرده است!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016