شنبه 28 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در سرکوب تظاهرات در سوريه پنج تن کشته شدند، دويچه وله

امواج اعتراضی در کشورهای عربی، به سوريه نيز رسيده است. به گفته‌ی شاهدان عينی، در جريان سرکوب خشن تظاهرات اعتراضی توسط نيروهای امنيتی در اين کشور، پنج تن کشته شده‌اند.

موج تظاهرات اعتراضی عليه رژيم‌های اقتدارگرای کشورهای عربی، سوريه را نيز دربر گرفته است. در شديدترين ناآرامی‌های چند سال اخير اين کشور، به گفته‌ی شاهدان عينی پنج تن کشته شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فعالان مدنی و شبکه‌های اجتماعی گزارش می‌دهند که نيروهای امنيتی سوريه با خشونت به سرکوب تظاهرکنندگانی پرداخته‌اند که خواهان آزادی‌های دمکراتيک بيشتر شده‌اند. طبق اين گزارش‌ها، روز جمعه (۱۸ مارس/۲۷ اسفند) در شهرهای دمشق، حمص، ديرالزور و دارا هزاران تن به خيابان‌ها رفتند تا برای مطالبات خود تظاهرات کنند.

تظاهرکنندگان در شعارهای خود خواهان آزادی‌های بيشتر و مبارزه با فساد شدند. آنان ضمن تاکيد بر مسالمت‌آميز بودن تظاهرات خود، از نيروهای دولتی می‌خواستند که به خشونت متوسل نشوند.

مدن درويش، يکی از فعالان صاحب‌نام حقوق بشر در دمشق، اعلام کرد که در شهر دارا واقع در نزديکی مرز اردن، نيروهای امنيتی برای پراکنده ساختن تظاهرکنندگان، به آنان تيراندازی کرده و پنج تن را کشته‌اند.

درويش اين خبر را با استناد به شاهدان عينی و مقامات پزشکی در بيمارستان‌های اين شهر اعلام کرده است. وی همچنين برگزاری تظاهرات در ديگر شهرهای سوريه را تاييد کرده است.


ابراز نگرانی بان کی‌مون


بان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل، از خبرهايی که در اين باره شنيده ابراز نگرانی کرده و کاربرد خشونت و کشتن تظاهرکنندگان را غيرقابل پذيرش دانسته است. يکی از سخنگويان دبيرکل سازمان ملل گفت که وی دولت سوريه را مسئول دانسته و از رهبری اين کشور خواسته مانند ديگر کشورها به خواسته‌های مشروع انسان‌ها احترام بگذارد و نه با سرکوب، بلکه از طريق گفت‌وگوی سياسی، به اصلاحات واقعی در کشور دست بزند.

در سه روز گذشته بارها تظاهرات و ميتينگ‌های اعتراضی کوچکی در دمشق، پايتخت سوريه، برگزار شد. در جريان اين گردهمايی‌ها، ده‌ها تن از مخالفان رژيم و فعالان حقوق بشر بازداشت شدند. دولت سوريه مخالفان خود را به سرعت به زندان می‌افکند تا صدای آنان را خاموش سازد.

بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوريه، يکی از نزديک‌ترين متحدان جمهوری اسلامی ايران در منطقه است و مانند رهبران جمهوری اسلامی از جنبش حزب‌الله لبنان پشتيبانی می‌کند. ولی مناسبات سوريه با ديگر کشورهای عربی منطقه تا حدودی تنش‌آلود است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016