سه شنبه 23 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکیل شیرکو معارفی: برخلاف شایعات او هنوز قرار نیست اعدام شود، کمپين بين المللی حقوق بشر

احمد سعید شیخی، وکیل شیرکو معارفی، زندانی کرد متهم به محاربه با تکذیب شایعات و خبرهای چند روز گذشته مبنی بر اعدام قطعی موکلش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « هنوز برخلاف شایعات چیزی قطعی نشده است. پرونده در مرحله اعاده دادرسی است و هم من و هم شیرکو امیدوار به متوقف شدن حکم هستیم. نمی دانیم شایعات اعدام شیرکو چطور در تعطیلات عید منتشر شد که خانواده این زندانی را هم بسیار پریشان کرد. خبر دقیق این است که او هنوز قرار نیست اعدام شود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شیرکو معارفی، اهل بانه از فعالان سیاسی و مدنی کرد است که آبان ماه ۸۷ در میان مرز ایران و عراق، در حالیکه قصد داشت از کردستان عراق به ایران برگردد دستگیر شد.این فعال سیاسی،۳۱ ساله در دادگاه بدوی انقلاب سقز به اتهامات ” عضویت در حزب کومله، اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا” محکوم به اعدام شد و در حال حاضر در زندان سقز به سر می برد. در تعطیلات نوروزی برخی از سایت ها خبر از اعدام شیرکو معارفی در تاریخ دهم اردبیهشت می دادند، خبری که بر اساس گفته های احمد سعید شیخی، وکیلش صحت ندارد و باعث نگرانی خود و خانواده موکلش در تعطیلات نوروزی شده است.

احمد سعید شیخی، در خصوص وضعیت فعلی پرونده شیرکو معارفی گفت:« پس از قبول اعادی دادرسی ما ، پرونده در اختیار شعبه ۲۷ دادگاه قم قرار گرفته است. چهارشنبه هفته گذشته که برای آخرین بار تا به این لحظه به آنجا مراجعه کردم گفتند هنوز پرونده بررسی نشده است. یعنی هنوز حکم اعدام ایشان قطعی نشده و ما هنوز امیدوار هستیم و پی گیر روند اعادی دادرسی بر این پرونده.»

وکیل شیرکو معارفی در خصوص روند پرونده شیرکو معارفی نیز گفت: « پس از صدور حکم اعدام در دادگاه بدوی انقلاب سقز ، متاسفانه شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر نیز حکم اعدام را تایید کرد اما ما بلافاصله تقاضای اعاده دادرسی دادیم که پذیرفته نشد، به همین دلیل درخواست اعمال ماده ۱۸ را دادیم مبنی براینکه موکل بنده مستحق اعاده دادرسی است و این تقاضا باید نسبت به ایشان اجرا شود. خوشبختانه دادستان سقز اشتباه را پذیرفت و قبول کرد که موکل من بر اساس ماده ۱۸ مستحق اعادی دادرسی است، پس از آن به دادستانی کل کشور این درخواست فرستاده شد که ایشان هم پذیرفتند. در نهایت به دفتر ریاست قوه قضاییه فرستاده شد و رییس قوه قضاییه هم اعادی دادرسی را تجویز کردند. پس از آن رسیدگی اعادی دادرسی به دادگاه هم عرض دادگاه تجدید نظر استان فرستاده شد اما آن دادگاه اعلام کرد که صالح به رسیدگی نیست و باید دیوان عالی کشور رسیدگی کند. »
احمد سعید شیخی ادامه داد:« در مهرماه ۸۹ این پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد که پس از ده روز از سوی دبیرخانه دیوان عالی کشور به شعبه ۲۷ دادگاه قم ارجاع داده شد. و حالا از این به بعد ما منتظر اعادی دادرسی هستیم. »
وکیل شیرکو معارفی با اعلام اینکه توانسته است دو، سه مرتبه با موکلش در زندان سقز دیدار داشته باشد، در خصوص اتهامات موکلش گفت: « موکل من اتهام محاربه را قبول نداشته و ندارد . من هم قبول ندارم چرا که اصلا وکالت ایشان را قبول نمی کردم و مصاحبه هم نمی کردم. خوشبختانه در این مرحله نیز مسولان پذیرفته اند که این پرونده نیاز به دادرسی دارد.»
در حال حاضر زندانیان کرد دیگری نیز مانند حبیب الله لطیفی، زانیار مرادی و لقمان مرادی متهم به محاربه و محکوم به اعدام هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016