جمعه 9 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نرگس محمدی: شرايط تقی رحمانی نگران کننده است، روز

ليلا طيری - خانواده تقی رحمانی در مصاحبه با "روز" نسبت به وضعيت اين فعال سياسی ابراز نگرانی و اعلام کردند او شرايط نگران کننده ای دارد.

نرگس محمدی، همسر آقای رحمانی به "روز" گفت همسرش اعلام کرده ديگر حاضر به پاسخ دادن به بازجويی ها نيست.

تقی رحمانی، از نويسندگان نشريه "ايران فردا" و از نيروهای ملی مذهبی است که ۲۰ بهمن ماه گذشته بازداشت شد. خانواده او تاکنون تنها دو بار در حضور ماموران موفق به ملاقات با او شده اند اما از ۱۸ فروردين تاکنون هيچ خبری از وضعيت وی ندارند.

نرگس محمدی، نايب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر که خود با قرار وثيقه از زندان آزاد شده درباره وضعيت همسرش می گويد: در اين ۸۰ روز تنها دو بار ملاقات کرديم يکبار در ۱۸ اسفند و بار دوم در ۱۸ فروردين و اکنون از او بی خبر هستيم.

او می افزايد: هفته گذشته، روز پنج شنبه فکر ميکردم ملاقات ميدهند، با بچه ها رفتم اما به بهانه های مختلف ملاقات ندادند. بچه ها خيلی ناراحت بودند و به خاطر آنها تا آخر وقت ايستادم حتی کيانا به مسئولين آنجا گفت بگذاريد پدرم را ببينم اما توجهی نکردند. برگشتيم و ديگر هيچ خبری نداريم و با توجه به مسائلی که وجود داشت به شدت نگران ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همسر آقای رحمانی درباره اين مسائل و نگرانی ها توضيح ميدهد: روز ۱۸ فروردين که تقی را ديديم از روند پرونده اش شکايت داشت و می گفت به هيچ عنوان حاضر نيست بازجويی پس بدهد و به بازجويان هم گفته که تنها در حضور بازپرس به سئوالات پاسخ خواهد داد.

او می افزايد: تقی شاکی بود که قرار بازداشت موقت را به او ابلاغ نکرده اند و می گفت بازداشت اش وجاهت قانونی ندارد. در اصل تقی را بدون حکم بازداشت کردند، حتی برای تفتيش منزل هم حکم نداشتند، تاکنون هم هيچ قرار بازداشتی به او ابلاغ نکرده اند در حاليکه يا بايد حکم محکوميت داشته باشد که در زندان نگهدارند يا بايد همان روز اول قرار بازداشت موقت را به او ابلاغ می کردند که بتواند اعتراض کند اما تا ۱۸ فروردين هيچ قراری به او ابلاغ نشده و او را غير قانونی نگه داشته اند.

از خانم محمدی درباره اتهامات انتسابی به آقای رحمانی می پرسم. می گويد: ما تنها دو ملاقات در حضور ماموران داشتيم و تقی نمی توانست حرفی بزند. ماموران کنار او و همچنين کنار ما نشسته بودند. تنها حرفی که تقی زد اين بود که ۴ اتهام به او نسبت داده اند و او اتهامات را قبول ندارد. بيش از اين نميدانيم که اين اتهام ها چه بوده است.

خانم محمدی همچنين می گويد شرايط نگهداری همسرش هم به شدت نگران کننده است.

به گفته او، آقای رحمانی تا ۵۵ روز پس از بازداشت اجازه هواخوری نداشته: "روز ۱۸ اسفند که برای اولين بار تقی را ملاقات کرديم گفت امکان هواخوری ندارد.ما به شدت به اين مساله اعتراض کرديم او را در يک سلول تنها قرار داده بودند بدون هيچ گونه هواخوری. حتی هفته چهارم که من به زندان رفتم و خواستار ملاقات شدم به من گفتند او حق خروج از بند را ندارد چه برسد به ملاقات.

همسر آقای رحمانی می افزايد: اجازه ملاقات نميدهند و همين باعث نگرانی ما است و اعتراض داريم که چرا نمی گذارند بچه ها، پدرشان را ببينند. چه مسائلی برای تقی به وجود آمده که بعد از ۷۰ روز بازداشت و در ۱۸ فروردين اعلام ميکند که حاضر نيست بازجويی پس بدهد؟

خانم محمدی به عدم پاسخگويی مسئولين اشاره می کند و می گويد: تاکنون ۵ نامه به دادستان نوشته ام هيچ پاسخی نداده اند در مورد نامه اول گفتند دستور پی گيری داده شده اما هيچ جوابی به ما ندادند. تقی درخواست ملاقات با دادستان را کرده باز هم جوابی نداده اند. وکيلش تاکنون موفق به گرفتن امضا از تقی برای وکالت نامه نشده.من و آقای شريف، وکيل تقی، روز سه شنبه به دادگاه مراجعه کرديم که شايد بتوانيم بازپرس پرونده تقی را ببينيم و وکالت نامه را دست تقی برسانيم اما اجازه ورود ندادند.

نرگس محمدی سپس می افزايد: تقی در سلول های بند امنيتی است؛ گويا يک نفر را اخيرا با ايشان در يک سلول گذاشته اند اخيرا هم که نه تماس تلفنی داريم نه چيزی.

تقی رحمانی، نويسنده، روزنامه نگار و عضو شورای نيروهای ملی مذهبی بيش از يک سوم عمرش را در زندان سپری کرده.

او شامگاه ۲۰ بهمن بازداشت شد. نرگس محمدی پيش از اين در نامه سرگشاده ای به دادستان تهران نحوه ورود ماموران امنيتی به منزلش و بازداشت آقای رحمانی را چنين تشريح کرده بود: وقتی مردان نامحرم ناشناس در مقابل من ايستاده بودند و مرا با سر و روی نامناسب می‌ديدند، احساس کردم در ايران نيستم. احساس کردم سرزمين مادری‌ام به تاراج رفته و من بی‌پناه در سرزمينی غريب و بيگانه‌ام. حال سؤال دارم از شمای مسئول و طلب پاسخ دارم: آيا زنان اين سرزمين، بر مردان حکومت حلال شده‌اند؟ آيا ما زنان و مادران ديگر حرمتی در اين سرزمين نداريم؟ آيا با وضع ظاهری درون خانه ديدن من، يک مادر، يک زن ۳۷ ساله در منزل شخصی و در شب هنگام توسط مردان ناشناس و نامحرم هيچ گناهی در پيشگاه خداوند متعال....

آقای رحمانی بلافاصله پس از انتخابات مخدوش ۲۲ خرداد نيز بازداشت و با قرار وثيقه آزاد شده بود.

او در سالهای ۶۵، ۷۶ و ۷۹ بارها بازداشت شده و بيش از ۱۴ سال را در زندان سپری کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016