چهارشنبه 11 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نماينده ولی فقيه در سپاه: دستور ولی فقيه، دستور خداست، ايسنا

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: در هر نظامی اساسی ترين مسئله منشا مشروعيت است و اين پرسش که مشروعيت نظام از کجا نشات گرفته مبنای نظام‌های ماترياليستی، ليبراليستی و همچنين اسلام است و همه اين نظام‌ها بايد به اين سوال پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الاسلام والمسلمين سعيدی در همايش «محفل انس پيشکسوتان جهاد و شهادت» با بيان اين مطلب، افزود: مشروعيت قانونگذار و حاکم در حکومت‌های ماترياليستی و ليبراليستی بر مبنای قرارداد اجتماعی است و از ديرباز مکاتب فلسفی و نظريه پردازان مختلف به اين پرسش پاسخ دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: نظريه دوم ، نظريه ديگری است که راهکار قرارداد اجتماعی برای مديريت را مطلوب نمی‌داند و اصولا معتقد است که اين راه کاملا مسدود است و بشر نمی‌تواند با اخذ رای حاکم مطلوب خود را مشخص کند.

وی افزود: مديريتی می‌تواند انسان را رهبری کند که مصون از خطا و گناه و همچنين اشراف بر منابع وحيانی داشته باشد که بتواند قانون سالم مورد نياز را به دست بياورد. چون عوالم به هم ديگر متصل است مديريتی می‌خواهد که بتواند اين مراحل را با هم تطبيق دهند. در صورتی که در قرارداد اجتماعی چنين مسئله‌ای وجود ندارد. انسان اسير نفس، غضب و اميال و عواملی است که اجازه نمی‌دهد که از عالم دنيا جلوتر يا عقب تر برود و دوم اين‌که تجربه انسان نشان داده است که نمی‌توان با الگوی قرارداد اجتماعی و قانونگذاری به يک مديريت مطلوب دست پيدا کرد.

سعيدی افزود: امام(ره) بزرگترين کاری که کردند تحقق بخشيدن به ربوبيت هدايت تشريعی بود وگرنه خيلی از دانشمندان غربی خدای خالق را قبول دارند، عبدالکريم سروش خدای خالق را قبول دارد، اما خدای شارع را قبول ندارد.

وی با بيان اين‌که دستور ولی فقيه، دستور خداست و تخلف از دستور ولی فقيه تخلف از دستور ولی و رسول است، گفت: بين اختيارات پيامبر، امام و ولی فقيه تفاوتی وجود ندارد و در تبعيت از امام معصوم هيچ فرقی بين حکم امام صادق و ولی فقيه ما وجود ندارد.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران در ادامه افزود: به نظر می‌رسد مهمترين ارمغان امام در اين عصر مادی‌گری بشر احيا کردن ربوبيت تشريعی بود و آنچه را که در طول ۱۵ قرن فراموش شده بود را دوباره احيا کردند.

وی با بيان اين‌که پيشکسوتان دفاع مقدس برای نظام امانت هستند، اظهارداشت: ثواب ترکش‌های سياسی کمتر از ترکش‌های نظامی نيست و بنابراين کسانی که در دوران جنگ در مقابل گلوله دشمن ده‌ها بار سينه سپر کردند و با اذن امام (ره) فرمان می‌دادند، امروز نيز بايد گوش به فرمان رهبری باشند و در سايه رهبری به سمتی که او اشاره می‌کند حرکت کنند.

بنابراين گزارش در اين مراسم دريابان علی شمخانی، سردار علايی، سردار مرتضی قربانی، حجت الاسلام و المسلمين آل طاها نيز حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016