شنبه 4 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه ۶۱ روزنامه‌نگار ايرانی به گزارشگر ويژه حقوق بشر: به وضعيت زندان‌های ايران و زندانيان اعتصابی فورأ رسيدگی کنيد

عالی‌جناب احمد شهيد
گزارش‌گر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ايران

انتخاب شايسته جناب‌عالی برای تهيه گزارشی از موارد نقض حقوق بشر در ايران باعث دل‌گرمی آزادی‌خواهان و فعالان دموکراسی‌خواه شده است. جناب‌عالی مطمئنا تاکنون بخشی از گزارش‌ها درباره موارد نقض حقوق بشر در ايران را مطالعه کرده‌ايد. گزارش‌هايی که نشان‌دهنده سرکوب‌های سياسی سازمان‌يافته عليه مخالفان حکومت و فعالان نهادهای مدنی است. آمار فاجعه‌بار اعدام‌ها، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه‌های جسمی و روحی در کنار ايجاد جو پليسی همگی حکايت از وخامت اوضاع حقوق بشر در ايران دارد. حکومت همچنين با مسدود کردن دريچه‌های اطلاع رسانی آزاد که در اشکال گوناگونی چون توقيف رسانه‌ها، پارازيت اندازی بر شبکه‌های ماهواره‌ای و فيلترينگ سايت‌های اينترنتی بروز يافته است٬ در صدد تحميل صدای خود به شهروندان است. مسدود شدن رسانه‌های ارتباطی بسياری از روزنامه‌نگاران را نيز٬ علی‌رغم عشق به ميهن خود٬ ناگزير از مهاجرت ساخته است. به گونه‌ای که ايران در کنار کوبا٬ صاحب عنوان بيشترين روزنامه‌نگاران تبعيدی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ما جمعی از روزنامه‌نگاران که به دلايل گوناگون و برخی به دليل فشارهای حکومت٬ کشور خود را ترک کرده‌ايم٬ از جناب‌عالی انتظار داريم به رسالت خود مبنی بر تهيه گزارشی جامع از وضع حقوق بشر در ايران عمل کنيد و اميدواريم که دولت ايران نيز زمينه دسترسی شما را به قربانيان نقض حقوق بشر اعم از خانواده‌های کشته شدگان پس از انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ و زندانيان سياسی و عقيدتی فراهم آورد.
رسيدگی دقيق درباره وضعيت زندان‌های ايران نيازمند گفتگو با زندانيانی است که طی دو سال گذشته فجايع حقوق بشری نظير تجاوز به زندانيان، ضرب و شتم مکرر زندانيان، تهديد خانواده های آنان و ده‌ها مورد ديگر را گزارش کرده‌اند.
همچنين تقاضای فوری ما اين است که به طور ويژه نسبت به شرايطی که منجر به اعتصاب غذای تعدادی از زندانيان بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوين (ابوالفضل قديانی٬ محمدرضا مقيسه٬ محمد داوری٬ محمدجواد مظفر٬ عمادالدين باقی٬ فيض‌الله عرب‌سرخی٬ اميرخسرو دليرثانی٬ عماد بهاور٬ محسن امين‌زاده٬ قربان بهزاديان‌نژاد٬ بهمن احمدی امويی٬ مهدی اقبال٬ حسن اسدی‌زيدآبادی و عبدالله مومنی) و همچنين تعدادی از زندانيان زندان رجايی‌شهر (مسعود باستانی٬ عيسی سحرخيز٬ کيوان صميمی بهبهانی٬ جعفر اقدامی و علی عجمی) شده، موضع‌گيری کنيد.
يکی از خواسته‌های کليدی آن‌ها رسيدگی دقيق قضايی به پرونده مرگ مشکوک هاله سحابی و هدی صابر دو تن از فعالان دموکراسی خواه است. ظن فراوانی نسبت به تلاش عامدانه ماموران حکومت برای سربه نيست کردن اين افراد وجود دارد. چنانچه دولت ايران مانع دسترسی شما برای کسب اطلاعات در اين باره شد می توانيد روی کمک روزنامه نگاران تبعيدی که توان خود را طی دو سال اخير صرف بازتاب دادن صدای معترضان کرده‌اند حساب کنيد. اميد ما اين است که در نهايت گزارش شما از نقض حقوق بشر در ايران باعث عقب نشينی جمهوری اسلامی از اعمال رفتارهای بی قاعده و شرم آور عليه شهروندانش شده يا دستکم اين که ادعاهايش برای احترام به حقوق شهروندان ايرانی بيش از گذشته بی‌اعتبار شود.

امضاکنندگان بيانيه:
۱. آذر٬ شبنم
۲. آذر٬ شکوفه
۳. اکبرين٬ محمدجواد
۴. امت‌علی٬ سارا
۵. اميرشاهی٬ فرنوش
۶. اميری٬ نوشابه
۷. امين٬ سعيده
۸. امينی٬ آسيه
۹. اورند٬ مهدی
۱۰. ايزدی٬ محمد
۱۱. بختيارنژاد٬ پروين
۱۲. بختياری٬ بيتا
۱۳. بنياد٬ تارا
۱۴. بهاری٬ مازيار
۱۵. بهکام٬ نگين
۱۶. بهنود٬ مسعود
۱۷. بهمنی٬ آرش
۱۸. تاجيک٬ مهدی
۱۹. توکلی٬ دلبر
۲۰. جامی٬ مهدی
۲۱. جلالی‌فراهانی٬ احمد
۲۲. حبيبی٬ فرنگيس
۲۳. حسينی‌پژوه٬ آرش
۲۴. حسين‌زاده٬ محبوبه
۲۵. خردپير٬ علی
۲۶. داوودی‌مهاجر٬ فريبا
۲۷. رافت٬ احمد
۲۸. رفيع‌زاده٬ شهرام
۲۹. رسول‌پور٬ سامان
۳۰. رضايی٬ علی‌رضا
۳۱. رمضانی٬ بنفشه
۳۲. رهبر٬ محمد
۳۳. سربخشيان٬ حسن
۳۴. سعادتی٬ ليلا
۳۵. صدر٬ بنيامين
۳۶. صديق٬ رضا
۳۷. صمدبيگی٬ بهروز
۳۸. عابدی٬ احسان
۳۹. علمی٬ حديث
۴۰. عليجانی٬ ارشاد
۴۱. عليجانی٬ رضا
۴۲. علی‌نژاد٬ مسيح
۴۳. غيبی٬ رضا
۴۴. فخرايی٬ پويان
۴۵. قاضی٬ فرشته
۴۶. قجر٬ آيدا
۴۷. قريشی٬ کاوه
۴۸. قلی‌پور٬ بهنام
۴۹. قليچ‌خانی٬ سيامک
۵۰. کاظميان٬ مرتضی
۵۱. کوثر٬ نيک‌آهنگ
۵۲. مدرس‌علوم٬ مژگان
۵۳. مزروعی٬ حنيف
۵۴. ملک‌محمدی٬ ليلا
۵۵. مهتدی٬ علی
۵۶. ميردامادی٬ سراج‌الدين
۵۷. نبوی٬ سيدابراهيم
۵۸. نيستانی٬ مانا
۵۹. وحيدمنش٬ پروانه
۶۰. ولی‌زاده٬ رضا
۶۱. يزدان‌پناه٬ محمدرضا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016