چهارشنبه 29 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناصر تقوايی در مصاحبه با روز: مرضيه وفامهر در قرچک ورامين زندانی است

فرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

ناصر تقوايی، فيلمساز معروف ايرانی در مصاحبه با "روز" اعلام کرد همه عوامل بازداشت شده فيلم "تهران من، حراج" پس از يک روز بازداشت با قرار وثيقه ازاد شده اند اما همسرش، مرضيه وفامهر، از ۲۰ روز پيش در زندان قرچک ورامين نگهداری می شود.مسئولان قضايی تاکنون به صورت رسمی از اتهام يا اتهامات منتسب به مرضيه وفامهر سخن نگفته اند اما برخی وب سايت ها علت بازداشت اين هنرمند را بازی در فيلم "تهران من، حراج" اعلام کرده اند.فيلمی که به گفته آقای تقوايی مجوز ساخت از سوی وزارت ارشاد داشته و برخلاف شايعات مطرح شده، زير زمينی نبوده است.

فيلم "تهران من، حراج" ساخته گراناز موسوی، فيلمساز ايرانی مقيم استراليا است و آقای تقوايی به "روز" می گويد او اين فيلم را به عنوان پايان نامه خود ساخته است.

اين فيلم دختر هنرمندی را به تصوير می کشد که در يک پارتی بايک پسر جوان ايرانی که ساکن استراليا است آشنا می شود و در تلاش است به اتفاق او از ايران برود.

طی روزهای گذشته شايعات بسياری درباره پخش غير قانونی اين فيلم و برخی صحنه های آن از جمله حضور بی حجاب بازيگر زن و... منتشر و گفته شده علت بازداشت خانم وفامهر همين مسئله است.

اين اولين بار نيست که زنان بی حجاب در صحنه های فيلم های ايرانی حضور می يابند. پيش از اين رويا نونهالی در فيلم زندان زنان، نيلوفر خوش خلق در فيلم بوی بهشت و زهرا داوود نژاد در فيلم بچه های بد با موهای بسيار کوتاه و بدون حجاب بازی کردند و اين فيلم ها در ايران اکران هم شد.

فيلم زير زمينی نبوده، مجوز ساخت داشته

ناصر تقوايی، فيلمساز سرشناس ايرانی و همسر خانم وفامهر در اين زمينه به "روز" توضيح ميدهد: خيلی از مسائليکه تاکنون درباره اين فيلم نوشته اند صحت ندارد. اين فيلم يک فيلم دانشجويی است که مجوز ساخت داشته. خانم گراناز موسوی که سالها پيش با خانواده خود به استراليا مهاجرت کرده و آنجا درس سينما خوانده، برای پايان نامه دکترايش تصميم گرفت اين فيلم را در ايران بسازد. به ايران آمد و مجوز ساخت هم گرفت و ۴ سال پيش اين فيلم را ساخت. فيلم خوبی هم است و نگاه مثبتی به مسائل جوانان دارد و در اصل مربوط به جوانان معاصر ايران است که چرا با همه استعدادهايی که دارند اين همه به انحراف کشيده می شوند. اين همه بگير وببند ها در جامعه ما است اما هيچ کدام را در سينما و فيلم ها نمی بينيم و در اين فيلم به تصوير کشيده شده است و...

آقای تقوايی می افزايد: اين فيلم يک پايان نامه دانشجويی بود و اصلا برای عرضه در سالن های سينما نبود. اما به چند فستيوال فرستاده شد و در سال ۲۰۰۹ هم برنده جايزه بهترين فيلم مستقل در استراليا شد. اين وسط يک شير پاک خورده ای سی دی های اين فيلم را به صورت قاچاقی تکثير و پخش کرده و پول به جيب زده است. الان هم با وضعيتی که برای همسر من به عنوان بازيگر اين فيلم پيش آمده قطعا فروش سی دی های قاچاق اين فيلم چند برابر شده است!من نميدانم واقعا اين چه نوع مبارزه با منکراتی است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارگردان فيلم هايی چون دايی جان ناپلئون، ناخدا شيرخورشيد، آرامش در حضور ديگران، نفرين، صادق کرده...سپس به بازداشت ساير هنرمندان اين فيلم اشاره می کند و می گويد: همسر من حدود سه ماه قبل احضار شده و از او بازجويی کرده بودند؛ بعد گفتند برای دادگاه خبر ميدهيم اما يک ماه پيش باز او را خواستند و ۲۰ روز پيش که مراجعه کرد بازداشت شد. غير از او کسان ديگری هم از اين فيلم بازداشت شده بودند که يک روز بعد با قرار وثيقه ازاد شدند اما برای همسر من قرار بازداشت موقت صادر شده و در زندان ورامين است.

او می افزايد: استدلال قاضی اين است که از کسانی که در اين فيلم بازی کردند بايد تحقيقات شود اين در حالی است که بازيگر مرد، کارگردان و تهيه کننده اين فيلم اصلا در ايران زندگی نمی کنند. ما هم فکر کرديم سکوت کنيم و شلوغ نکنيم تا از طريق وزارت ارشاد مساله را پی گيری کنيم؛ حالا ارشاد قول داده جلسه ای تشکيل دهد و منتظريم ببينيم چه نتيجه ای می گيريم.

از آقای تقوايی می پرسم باتوجه به اينکه می گوييد فيلم مجوز ساخت داشته فکر ميکنيد علت بازداشت همسر شما چيست؟ آيا آنطور که شايع شده بی حجاب بودن خانم وفامهر در برخی صحنه های فيلم می تواند علت بازداشت باشد؟

او می گويد: اين فيلم اصلا زير زمينی نبوده و در خيابان های تهران و با مجوز وزارت ارشاد ساخته شده است اما درباره اين صحنه ها بايد بگويم وقتی قاضی اهل سينما نيست تصوير مجازی را با تصوير واقعی اشتباه می گيرد. بازيگر، فيلم را بازی ميکند و مسئول او نيست اين فيلمساز است که بايد پاسخگو باشد. تصوير مجازی با تصوير واقعی زندگی بازيگر متفاوت است. وقتی بازيگری در صحنه ای از فيلم ليوان مشروب بر دست دارد چطور می توانند به او بگويند که تو مشروب خورده ای؟ اين فيلم است و صحنه ای از فيلم. اگر اينطور است خب قاضی برود تمام کسانی را که در فيلم ها چاقو کشی کرده اند هم بگيرد و اعدام کند ديگر چون در فيلم آدم کشته اند.


قاضی درکی از سينما ندارد

اين کارگردان سينما در پاسخ به اين سئوال که پرونده همسرش در کدام شعبه دادگاه است می گويد: دادگاه جديدی است گويا، دادگاه فرهنگ و رسانه ها که در ميدان ارک است اما فرهنگ و رسانه ها مربوط به وزارت ارشاد است و اينها مساله تخصصی هستند و قاضيای که از سينما درکی ندارد نمی تواند نظر دهد. ببينيد؛ قاضی اصلا آدم سينمايی نيست و شايد در عمرش به دليل اعتقادات دينی اش اصلا فيلم هم نديده باشد. واقعا آدم نميداند چه بايد بکند. با اين حال حتی اگر آنچه را که مدعی هستند قبول کنيم، يا حکم شرعی را در نظر بگيريم جريمه نقدی دارد يا شلاق، نه اينکه بگيرند يک ماه بلا تکليف زندان نگهدارند.

همسر خانم وفامهر می افزايد: اگر مساله شان پخش فيلم در ايران است که ربطی به همسر من ندارد. کارگردان فيلم همين چند وقت پيش به من زنگ زد که نسخه ای را که ميخواهيم در ايران نمايش دهيم به ارشاد می فرستيم که نظر دهند؛ حالا به صورت قاچاقی نسخه اين فيلم پخش شده ولی نمی روند قاچاقچی را بگيرند، همسرمرا بازداشت کرده اند. امروز هم قرار است باز او را به دادگاه ببرند. من نيز خواهم رفت ببينم چه بايد کرد.


وزارت ارشاد بازداشت هنرمندان را پی گيری ميکند

به گفته آقای تقوايی قرار است جلسه ای در وزارت ارشاد برای بررسی مساله بازداشت خانم وفامهر، پگاه آهنگرانی و مهناز محمدی تشکيل شود.

مهناز محمدی، مستندساز و پگاه آهنگرانی، بازيگر سينما هم در بازداشت به سر می برند. همزمان فاطمه معتمدآريا در تلويزيون جمهوری اسلامی ممنوع التصوير شده، رامين پرچمی، ديگر بازيگر سينما و تلويزيون هم از ۲۵ بهمن ۸۹ در بازداشت به سر می برد؛جعفر پناهی و محمد رسول اف هم با قرار وثيقه آزادند.

از آقای تقوايی درباره دليل اين برخوردها با هنرمندان می پرسم و اينکه چرا جامعه هنری درباره اين برخوردها سکوت اختيار کرده است؟

می گويد: شايعات مختلف مطرح است؛ از سويی می گويند ماه رمضان در پيش است يا تابستان است و بحث حجاب است و... اما اينها چه ربطی به هنرمندان ما دارد يا می گويند سخت می گيرند چون انتخابات در پيش است و.. کسی دليل درستی نمی گويد. اما جامعه هنری هم سکوت نکرده است متاسفانه اينقدر اين مسائل تکرار می شوند و مکرر شده که همه خسته شده اند وگرنه سکوتی نيست. شما ببينيد در طول يکی دو سال گذشته همين طور اتفاقات افتاده، حاصلش هم البته معکوس بوده آنهايی که در خارج از کشور تبليغ شده مشهور تر شده اند و کسانی چون همسر من هم که با آنها برخورد شده به نفع قاچاقچيانی تمام شده که فيلم ها را قاچاقی تکثير کرده اند.

اين فيلمساز ايرانی، برخوردهای اخير را تاسف برانگيز می خواند و می گويد: فقط جامعه هنری نيست به نوعی در تمام خيابان ها شب و روز اين مسئال را می بينيم اما هنرمندان چون مشهور هستند بيشتر خبری می شود.

آقای تقوايی می گويد: اين رشته سر دراز خواهد داشت اگر وزارت ارشاد جلو آن را نگيرد. وزارت ارشاد، وزارتخانه ای است که با امور فرهنگی سر و کار دارد و ما اميدواريم جلو اين برخوردها را بگيرد و نگذارد کار به جاهای ديگری بکشد. من با وضعيت روحی ای که دارم خيلی با تحمل و اميدواری حرف ميزنم اما صبر من هم حدی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016