سه شنبه 4 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی، وزير خارجه: مشايی زياد سفر خارجی می‌رفت اما الان دخالتی در سياست‌خارجی ندارد، فارس

خبرگزاری فارس: سخنگوی کميسيون امنيت ملی ‌گفت: در جلسه امروز اين کميسيون وزير خارجه در پاسخ به سؤال ‌توکلی گفت که مشايی هيچ‌گونه دخالتی در ‌سياست خارجی در زمان ‌وزارت من ‌نداشته ‌و ‌هيچ‌گونه موازی‌کاری نشده‌ اما در زمانی که معاون رئيس‌جمهور بود، سفرهای متعددی داشته است.‌

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، کاظم جلالی نماينده مردم شاهرود و سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی که در حاشيه جلسه عصر امروز (سه‌شنبه) اعضای کميسيون متبوعش با خبرنگاران پارلمانی گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: در اين جلسه علی‌اکبر صالحی وزير امور خارجه کشورمان برای پاسخگويی به سؤالات نمايندگان، در کميسيون حضور يافت و به پرسش‌های وکلای ملت پاسخ گفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: سؤال اول را احمد توکلی نماينده تهران مطرح کرد مبنی بر اينکه "نقش رحيم مشايی در سياست خارجی چيست؟ " و در توضيحاتی نيز گفت که "بنابر گزارش‌های موثق، مشايی در سمت معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگی و نيز سمت رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور محترم، ده‌ها سفر خارجی داشته و بيش از آن ملاقات با مقامات خارجی عمدتاً در خارج از کشور داشته است، تعداد اين سفرها و ملاقات‌ها و موضوع هر يک چه بود؟ آيا ملاقات با خارجيان با حضور نماينده رسمی وزارت امور خارجه صورت گرفته است؟ اگر جواب برای همه موارد مثبت نيست، وزارتخارجه چگونه از سير امور مربوط در جهت مصالح و سياست‌های تأييد شده مطمئن می‌شده است؟ "

به گفته سخنگوی کميسيون امنيت ملی، علی‌اکبر صالحی وزير امور خارجه در پاسخ به پرسش توکلی گفت که "در اين مدت که من وزير خارجه هستم، سفرهای مشايی در قالب همراهی با رياست محترم جمهور بوده است و سفری به تنهايی نداشت، اما در زمانی که معاون رئيس‌جمهور بود، سفرهای متعددی داشته است. "

جلالی ادامه داد: صالحی در اين جلسه همچنين گفت که "مشايی هيچ‌گونه دخالتی در دستگاه سياست خارجی و وزارت امور خارجه در زمانی که من وزير بودم، نداشته است و در زمان وزارت من هيچ‌گونه موازی‌کاری نشده است. "

وی بر همين اساس تصريح کرد: آقای توکلی در ادامه سؤال از وزير امور خارجه پرسيد "در سفرهايی که مشايی داشت، چه در دوران وزارت شما و چه قبل از آن، آيا در همه سفرها و ملاقات‌ها نمايندگان وزارت امور خارجه حضور داشتند يا خير؟ و آيا گزارش‌های آن موجود است؟ "

جلالی گفت: ‌در پايان اين پرسش و پاسخ مقرر شد ظرف چند روز آينده وزارت امور خارجه با بررسی گزارش‌های خود، پاسخ احمد توکلی را ارائه کند.

وی دومين سؤال مطرح شده در اين جلسه را مربوط به عزيز اکبری نماينده قائم‌شهر دانست که از وزير پرسيد "دليل اينکه بی‌احترامی و برخوردهای غير متعارف نسبت به زائران ايرانی در مکه و مدينه توسط مأموران و حکام سعودی چيست؟ " که صالحی در پاسخ به اکبری توضيح داد که "اين موضوع را مورد بررسی جدی قرار داديم و اکنون رفتارها بسيار بهتر شده است. "

کاظم جلالی تصريج کرد: عزيز اکبری نماينده قائم‌شهر از پاسخ‌های وزير قانع نشد و به همين دليل سؤال برای بررسی بيشتر به صحن علنی مجلس ارجاع شد.

وی ديگر سؤال عزيز اکبری نماينده قائم‌شهر را "دلايل عدم تحرک وزارت امور خارجه در قبال حوادث و قيام‌های مردمی در کشورهای اسلامی دانست و گفت: وزير امور خارجه کشورمان گزارش مفصلی از اقدامات دستگاه ديپلماسی کشور در خصوص يکايک کشورهای منطقه در پاسخ به سؤال مطرح شده، ارائه داد که پس از استماع نماينده سؤال‌کننده قانع شد.

نماينده مردم شاهرود در مجلس در بخش ديگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران پارلمانی، يادآور شد: در ادامه اين جلسه، تادر قاضی‌پور نماينده اروميه سه سؤال از وزير امور خارجه مطرح کرد که سؤالات وی عبارت است از اينکه "چرا در تعدادی از کشورهای جهان که روابط دوجانبه داريم و سفارت وجود دارد، سفير نداريم؟ چرا مطالبات مالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران از کشورهای خارجی اخذ نمی‌شود؟ و چرا وزارت امور خارجه برای خنثی کردن تحريم‌های غيرقانونی آمريکا و غرب عليه ايران، ديپلماسی خود را تقويت نکرده و خنثی نمی‌کند؟ "

وی گفت: آقای صالحی در پاسخ به اين پرسش نماينده اروميه اشاره کرد که "ما فقط در شش کشور دارای سفير نيستيم و آمارهای ديگر ارائه شده، غلط است و در خصوص مطالباتمان نيز ما پيگيری جدی می‌کنيم و در مورد تحريم‌های غرب هم وزارت امور خارجه با استفاده از سازوکارهای حقوقی مسئله را پيگيری می‌کند. "

کاظم جلالی در عين حال تأکيد کرد: با عنايت به توضيحات صالحی وزير خارجه، قاضی‌پور نماينده اروميه در مورد سؤالات اول و سوم قانع شد و برای سؤال دوم مقرر شد اطلاعات بيشتری از وزارت امور خارجه در اختيار وی قرار گيرد.

اين نماينده مجلس هشتم ادامه داد: در بخش ديگری از اين جلسه سؤال علی‌اکبر اولياء نماينده يزد و صدوق مطرح شد که از وزير خارجه پرسيد "چرا وزارت امور خارجه از ظرفيت‌های بين‌المللی بر سر کنترل توليد مواد مخدر در افغانستان استفاده نمی‌کند؟ " که وزير امور خارجه گزارش مفصلی از پيگيری‌های وزارت خارجه و استفاده از ظرفيت‌های بين‌المللی ارائه کرد و در پايان مقرر شد که وزارتخانه مذکور برنامه‌های خود را در اين زمينه به نماينده سؤال‌کننده ارائه کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016