جمعه 7 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فاطمه راکعی‌: شرايط خاتمی محقق شود‎ اصلاح طلبان باز می گردند، ايلنا

درحالی‌که بسياری از سيدمحمد خاتمی گله‌مندند که چرا خواسته‌های خود را تا اين اندازه؛ حداقلی و دست پايين مطرح کرده‌است؛ اما حتی با اين اوصاف، معتقدم اگر شرايط اجرای همين حداقل‌ها فراهم می‌آمد، می‌شد درباره ورود دوباره‌ی اصلاح‌طلبان به عرصه‌ی سياست فکر کرد.


يلنا: فاطمه راکعی(نويسنده و شاعر) که چندی پيش خبر افتتاح جشنواره‌ی شعر نيمايی «ققنوس» را در نشست خبری انجمن شاعران ايران اعلام کرد، از سنگينی بار وظايف فرهنگی اين انجمن و رسالتی که نسبت به مردم احساس می‌کند، سخن گفت.
راکعی‌ هرچند دارای شناسنامه‌ای سياسی‌ست اما در طول زندگی‌، هرگز از اشائه‌ی فرهنگ و هنر ايران‌زمين، خصوصا در حوزه‌ی ادبيات و شعر، غافل نمانده‌است. آن‌چنان‌که در زمان حضورش در مجلس شورای اسلامی ششم نيز در کميسيون فرهنگی عضويت داشت و همواره معتقد بوده که فرهنگسازی پيش‌درآمد بلامنازعه‌ی اصلاح مسائل مختلف در جامعه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فاطمه ‌راکعی، عضو کميسيون فرهنگی مجلس ششم؛ موسوم به مجلس اصلاحات بوده و يکی از اعضای شناخته شده در جبهه‌ی اصلاحات است.
اين شاعر و نويسنده که مدت‌ها ترجيح می‌داد در پاسخ به خبرنگاران و مطبوعات، درمورد تصميم‌های سياسی‌ و حزبی‌اش سکوت کند، پس از انتشار ليست بيست‌نفره که در چند روز اخير حرف‌ و حديث‌های زيادی برانگيخته‌است، سکوت را شکست و ترجيح داد مواضع خود را با خبرگزاری ايلنا درميان بگذارد.
وی در گفتگو با خبرنگار ايلنا، درمورد انتشار ليست بيست‌نفره‌ی اصلاح‌طلبانی که به‌زعم راوی، قصد شرکت در انتخابات مجلس را دارند، گفت: واقعا شرم‌آور است که برخی از اين سايت‌ها که حتی نام‌شان به گوش ما نرسيده، به خود اجازه‌ می‌دهند هر مطلب کذبی را منتشر کرده، از راه‌های نامشروع برای خود آبرويی دست و پا کنند.
راکعی ادامه داد: هرچند ما به مدعی‌العموم بابت نشر اين ليست کذايی شکايت می‌کنيم، ولی برخوردمان کاملا حقوقی‌خواهد بود و به خود اجازه نمی‌دهيم که به کسی دراين مورد تهمت بزنيم. اما به‌ نظر می‌رسد، حضور جريان‌های سياسی خاص در پشت اين اقدام است.
نماينده‌ی‌ مجلس ششم درباره انگيزه‌ی ناشران اين ليست گفت: فکر می‌کنم ساکت ماندن اصلاح‌طلبان، برنامه‌ريزی‌ها و تحليل‌های سياسی برخی گروه‌ها و جريان‌های خاص را به مخاطره‌ انداخته‌است. گويا می‌خواهند با درج مطالب کذب از طريق رسانه‌های نه چندان مطرح، ما را به پاسخ گويی و دفاع وادارند و از اين طريق؛ احيانا از تصميمات و مواضع اصلاح‌طلبان مطلع شوند.
وی ضمن بيان اين مطلب که تصميمات کلان اصلاح‌طلبان، تصميماتی جمعی خواهد بود، اظهار داشت: ما تابع رای نهايی جبهه اصلاحات هستيم؛ خصوصا اينکه اتفاقات دوسال اخير، شرايط حساسی را در عرصه‌ی سياست کشور به وجود آورده‌ا‌ست.
دبيرکل جمعيت زنان نو‌انديش مسلمان، با اشاره به شيوع تعرضات به عنف در جامعه ادامه داد: متاسفانه جامعه‌ی ما روزهای سختی را تجربه می‌کند و فساد‌های اخلاقی بدون مهار در حال افزايش است. هر روز از گوشه‌ و کنار خبر تجاوز‌های فجيع و دسته جمعی مانند ماجرای خمينی‌شهر، کاشمر، تهاجم به استخر زنان در تهران و ... می‌شنويم. اين اخبار تکان دهنده؛ موقعيت زن مسلمان و خانواده‌ی اسلامی را به مخاطره انداخته است. اين درحالی‌ است که قوه‌ی قضائيه به هيچ‌يک از اعتراضات ما در اين زمينه پاسخی نداده است. پنداری جمعيت‌های متعدد زنان هيچ هويتی برايشان ندارد و مدعی‌العموم نسبت به حساسيت‌های اين گروه‌ها بی‌تفاوت است.
مديرعامل انجمن شاعران ايران در پاسخ به اين سوال که حضور و بازگشت دوباره‌ی اصلاح‌طلبان را به عرصه‌ی سياست چطور ارزيابی می‌کنيد، گفت: درحالی‌که بسياری از سيدمحمد خاتمی گله‌مندند که چرا خواسته‌های خود را تا اين اندازه؛ حداقلی و دست پايين مطرح کرده‌است؛ اما حتی با اين اوصاف، معتقدم اگر شرايط اجرای همين حداقل‌ها فراهم می‌آمد، می‌شد درباره ورود دوباره‌ی اصلاح‌طلبان به عرصه‌ی سياست فکر کرد. اما در شرايطی که پيشنهاد‌های دلسوزانه‌ای از اين دست با بی‌اعتنايی و حتی توهين مواجه می‌شود، فکر نمی‌کنم انگيزه‌ای برای اصلاح‌طلبان دراين زمينه باقی مانده باشد.
راکعی افزود: اگر روزی احساس کنيم که شرايط جامعه تابع قطعی رفع بی‌قانونی‌هاست، به عرصه‌های سياست بازمی‌گرديم و حتی حاضريم آبروی خود را برای تعالی ايران اسلامی، دستمايه قرار دهيم. ما هرچند که به برخی قوانين و نحوه‌ی اعمال آن‌ها در کشور انتقاد داريم اما همانطور که پيش‌تر برای نظام هزينه داده‌ايم، هنوز هم به آن وفاداريم و معتقديم اصلاحات بايد در درون نظام اتفاق بيافتد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016