جمعه 7 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز عقب نشینی های احمدی نژاد یا حركت تبلیغاتی؟ آینده

در حالی كه در صورت معرفی سردار رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت، سرنوشت حساس ترین وزارتخانه دولت احمدی نژاد كه تاكنون 9 نامزد پیدا كرده، به وضعیت متفاوتی می‌رسد، گمانه‌زنی های متفاوتی درباره علت این اقدام مطرح شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «آینده»؛ محمود احمدی نژاد با طرح مبارزه با مافیای نفتی به عنوان یكی از جدی ترین شعارهای خود در انتخابات ریاست جمهوری نهم وارد شد، اما پس از پیروزی و در زمان معرفی كابینه، علی سعیدلو را به عنوان گزینه خود برای وزیر نفت دولت نهم معرفی كرد.

هرچند سعیدلو نتوانست رای اعتماد را از مجلس هفتم به دست آورد، اما پس از آن در گفتگو با سایت «بازتاب» اظهار كرد مافیای نفتی را نمی شناسد و هركسی كه مدعی وجود مافیای نفتی شده است، با آن هم برخورد كند.

صادق محصولی ثروتمندترین مرد دولت نیز برای تصدی پست وزارت نفت ناكام ماند و پس از آنكه احمدی نژاد وی را به عنوان گزینه خود برای وزارت نفت معرفی كرد، از سوی مجلس این پیام به وی داده شد كه محصولی نخواهد توانست رای اعتماد بگیرد و وی از تصدی وزارت نفت ناكام ماند.

سومین گزینه وزارت نفت نیز محسن تسلطی بود كه گویا ارتباط خوبی با مشایی داشت. وی نیز در كسب رای اعتماد كاری از پیش نبرد و وزیری هامانه، از مدیران قدیمی وزارت نفت به عنوان چهارمین گزینه احمدی نژاد به مجلس معرفی شد و سرانجام دولت نهم صاحب وزیر نفت گردید. اما وزیری‌هامانه نیز كماكان از وجود مافیای نفتی اظهار بی اطلاعی می كرد.

هنوز دو سال از وزارت وزیری هامانه سپری نشده بود كه وی با تصمیم هیات وزیران بازنشسته و جای خود را به نوذری، پنجمین گزینه وزارت نفت دولت نهم داد، اما نوذری نیز نتوانست مدت زیادی بر وزارت نفت تكیه زند و با معرفی میركاظمی به عنوان ششمین گزینه احمدی نژاد برای وزارت نفت با صندلی خود وداع كرد و میركاظمی نیز حدود 20 ماه بر این كرسی تكیه زد تا ظاهرا به دلیل ارائه مستقیم گزارش به رهبر انقلاب درباره تخلفات در وزارت نفت، به طور غیرمنتظره ای بركنار شود.

با بركناری میركاظمی، محمود احمدی نژاد شخصاً سرپرستی وزارت نفت را به عنوان نفر هفتم برعهده گرفت، اما با فشار مجلس و شورای نگهبان ناگزیر به معرفی فرد دیگری برای سرپرستی وزارت نفت شد و سرانجام محمد علی آبادی گزینه هشتم وزارت نفت بود كه پس از حدود سه ماه سرپرستی قرار بود به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت نفت به مجلس معرفی شود. اما ظاهرا همان سرنوشت صادق محصولی گریبانگیر وی شده و احمدی نژاد كه از عدم كسب رای اعتماد علی آبادی مطمئن شده و مهلت معرفی وزیر نیز به اتمام رسیده، چاره ای جز معرفی فرد دیگری كه از كسب رای اعتمادش مطمئن باشد ندارد.

اما اینكه یكی از سرداران سپاه كه تاكنون به عنوان پیمانكار وزارت نفت مشغول به كار بوده از سپاه خارج و در شرایطی كه سپاه مشغول خارج كردن نیروهای خود از دولت است، به دولت وارد شود؛ موضوع پیچیده ای است كه نیاز به تامل دارد. از یك سو این اقدام را می توان عقب نشینی آشكار احمدی نژاد در برابر برخی مواضع گذشته اش تلقی كرد، به ویژه آنكه اخباری درباره شرط رستم قاسمی مبنی بر انتخاب معاونین با نظر خودش مطرح شد و احتمالا تعدادی از معاونین نزدیك به مشایی از وزارت نفت حذف گردند كه درصدر آنها قلعه بانی مدیرعامل شركت ملی نفت قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما روی دیگر سكه پیامد تبلیغاتی معرفی احتمالی سردار رستم قاسمی به عنوان گزینه نهم وزارت نفت دولت احمدی نژاد است. پیامدهایی كه رسانه های مخالف ایران و متصل به دیگر دولت ها در یك روی سكه بهره برداری از آن را آغاز كرده اند و در همین زمینه بی بی سی فارسی ادعا كرد: «شاید برخلاف پیش بینی آقای احمدی نژاد، حالا دیگر وزارت نفت را باید برای معامله ای دیگر به كار گرفت. پیشنهاد وزارت نفت به سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران در همین جهت قابل ارزیابی است كه مجموعه تحت فرمانش با آقای احمدی نژاد وارد صنعت نفت شد و در كمتر از شش سال به قدرت بلامنازع این بخش تبدیل شد. آیا آقای احمدی نژاد كه با انتقادهای تند فرماندهان سپاه مواجه است برای همراه كردن آنها، می خواهد با گذاشتن یك فرمانده سپاه در راس وزارت نفت با آنها معامله كند یا می خواهد مانع از تكرار وضعیت شش سال پیش شود كه سه نفر را به مجلس فرستاد و مجلس با هر سه نفر برای وزارت نفت مخالفت كرد؟‬»! و البته این یك روی سكه بود.

حال اكنون اگر یك سردار سپاه به عنوان وزیر نفت معرفی شود، آیا این پست نمی تواند كاركرد مهمی در تخریب چهره سپاه در افكار عمومی داشته باشد و پس از مواضع صریح سپاه علیه جریان انحرافی و نزدیكان احمدی نژاد، وزارت نفت توسط ضدانقلاب به عنوان امتیاز اجباری دولت به سپاه جلوه گر شود و بیش از این در سطح وسیع بر این طبل تو خالی كوبیده شود؟ اگر پس از آن مواردی شبیه سخنان كنایه داری در رابطه با اسكله های غیرقانونی، در موضوع نفت نیز تكرار شود، چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا ضدانقلاب خوشحال نخواهد شد؟

به هر صورت امروز به رغم اعلام های انجام شده و اخبار و گمانه زنی‌ها هنوز سردار قاسمی یا شخص دیگری به عنوان وزیر نفت معرفی نشده، اما در صورت تحقق این امر، قضاوت درباره اینكه رییس دولت چه هدفی از آن دارد، امری است كه قضاوت درباره آن نیازمند زمان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016