سه شنبه 11 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰ سال زندان برای دو شهروند کرد به اتهام امنيتی، مجموعه خبرهای حقوق بشری (به‌روز می‌شود)

۱۰ سال زندان برای دو شهروند کرد به اتهام امنيتی، موکريان

آژانس خبری موکريان - سرويس حقوق بشر - دادگاه انقلاب اسلامی تهران دو شهروند جوانرودی را به حبس محکوم کرد.

به گزارش آژانس خبری موکريان، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران دو شهروند اهل جوانرود را به نام های پرويز عثمانی و لايق کردی پور به اتهام همکاری با گروههای مذهبی هر کدام به پنج سال حبس محکوم کرد.

گفتنی است اين دو شهروند هم اکنون در زندان رجايی شهر کرج دوران محکوميت خود را سپری می نمايند.

همچنين بر اساس گزارش ديگری که به آژانس خبری موکريان رسيده، يک زندانی بوکانی به نام رضا شريفی بوکانی که در زندان رجايی شهر کرج دوران محکوميت خود را می گذراند از بيماری تنگی نفس و بی خوابی شبانه رنج می برد و نياز به مداوا دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدقابل پژوهشگر دينی برای اجرای ۲۰ ماه حکم به زندان بازگشت، کمپين بين المللی حقوق بشر

مرضيه پاسدار، همسر احمد قابل به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که صبح يکشنبه ۹ مرداد، آقای قابل به زندان وکيل آباد مشهد برای اجرای حکمش برده شده است. او به کمپين گفت:« آقای قابل به دنبال احضاريه ای که برايش آمده بود روز يکشنبه به دادسرای انقلاب مشهد رفت. فکر می کرديم فقط در حد معرفی خودش است و با توجه به درخواست وکيلش فرستادن او را به زندان به بعد از ماه رمضان منتقل می کنند اما آنجا معلوم شد که می خواهند او را همان روز به زندان ببرند. من رفتم لباس هايش را از داخل ماشين آوردم و منتظر ماندم تا او را بردند. خدا را شکر وقتی داشت می رفت عليرغم اينکه روزه بود خيلی شاد و سرحال بود و لبخند بر لب داشت.»

احمد قابل، نويسنده، قرآن پژوه و نوانديش دينی، و يکی از شاگردان برجسته ی آيت الله منتظری در ۲۹ آذر ماه ۱۳۸۸ در حاليکه در مسير مشهد – تهران بود و می خواست در مراسم تشيع آييت الله منتظری شرکت کند بازداشت شد. او روز ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ پس از تحمل حدود ۱۷۰ روز زندان، با قرار وثيقه ۵۰۰ ميليون ريالی و با حکم رييس شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد آزاد شد. اما مجددا در ۲۳ شهريور ماه ۸۹ بازداشت شد. هفته گذشته حکم دادگاه تجديد نظر که ۲۰ ماه حبس تعزيری است به وکيل او ابلاغ شد و همچنين خواسته شد تا آقای قابل صبح يکشنبه ۹ مرداد خود را به دادسرای انقلاب مشهد معرفی کند.

مرضيه پاسدار به کمپين گفت: «هفته گذشته تماس تلفنی گرفتند و گفتند که احضاريه ای به نشانه منزل قبلی آقای قابل در فريمان فرستاده شده است چون احتمالا فقط آدرس آنجا را داشته اند، گفتند که بايد تا سه روز ديگر خودت را به دادگاه معرفی کنی، آقای قابل هم گفت من الان در سفر هستم و نمی توانم خودم را تا سه روز ديگر به مشهد برسانم اما به محض اينکه به مشهد برسم به دادگاه می آيم. بعد از تلفن حاج آقا به وکيلش، آقای صالح نيکبخت تماس گرفت و درباره احضاريه گفت. آقای نيکبخت چند روز بعد تماس گرفتند و گفتند که در مشهد هستند و با قاضی پرونده صحبت کردند و قرارشده که آقای قابل روز يکشنبه خودش را به دادگاه معرفی کند. آقای نيکبخت در ضمن گفت که از قاضی خواسته است اگر بشود او را بعد از ماه رمضان به زندان بفرستند و اجازه بدهند در اين ماه بيرون باشد که البته ميسر نشد.»

همسر اين پژوهشگر دينی در خصوص واکنش آقای قابل به حکم ۲۰ ماه حبس تعزيريش گفت: «آقای قابل آمادگی چنين حکمی را داشت و حتی قبل از مرداد ماه فکر می کرد به زندان برمی گردد. می گفت تا تکليفش روشن شود بايد همه کارهايم را انجام دهم. کارهای ثبت نام دخترم را در کلاس های تابستانی نيز انجام داد. او خيلی زودتر از مرداد ماه هم انتظار داشت که به زندان برود. هميشه می گفت که گفتن حقيقت وظيفه من است و اصلا نگران مصاحبه کردن ، مقاله نوشتن و اطلاع رسانی کردن نبود.اگر غير از اين انجام می داد فکر می کرد در وظيفه شرعی و انسانيش قصور کرده است.»

با اين حال مرضيه پاسدار اميدوار است که همسرش بخشوده شود: «من خيلی به مسائل حقوقی وارد نيستم اما وکيل آقای قابل گفتند اگر کسی اولين بار حکمی برايش صادر شود که نصف آن حکم را نيز طی کرده باشد به طور قانونی نصف ديگر حبسش شامل بخشش می شود. حالا امکان دارد اگر وکيلشان پيگيری کند اين مسئله شامل حال آقای قابل هم بشود.»

***

بهاره هدايت به مرخصی استعلاجی آمد، کلمه

بهاره هدايت روز گذشته برای عمل جراحی خود به مرخصی امد.

به گزارش خبرنگار کلمه، اين فعال دانشجويی که در آستانه ی نيمه شعبان به همراه چند تن ديگر از زندانيان سياسی به مرخصی آمده بود پس از ۶ روز در حالی که مهيای عمل جراحی بود به زندان اوين بازگشته بود.

شب گذشته بهاره هدايت دوباره توانست به مرخصی استعلاجی بيايد تا امروز با بستری شدن در بيمارستان سنگ کليه و صفرای خود را جراحی کند.

بر اساس گزارش ها سخنگوی دفتر تحکيم وحدت مدت ها بود از اين بيماری رنچ می برد اما با مرخصی وی مخالفت می شد.

***

نگرانی از وضعيت مهدی خزعلی در سيزدهمين روز از بازداشت، جرس و دانشجونيوز

مهدی خزعلی، نويسنده و از فعالان سياسی معترض به حاکميت، که از دو هفته پيش مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفته بود، سيزدهمين روز اعتصاب غذای خود را در حالی پشت سر می‌گذارد که گزارش ها حاکی از آن است که وی در بند امنيتی زندان اوين محبوس می باشد.

به گزارش جرس، اين نويسنده، ناشر و پزشکِ منتقد، هم اکنون در بند ٢۰٩ زندان اوين، در يک سلول کوچک با يک قاچاقچی هم سلول بوده و تاکنون نيز مورد بازجويی قرار نگرفته و در بلاتکليفی به سر می برد.

به گزارش دانشجونيوز، روز يکشنبه ٢۶ تيرماه، بازجوی خزعلی با او تماس گرفته و از او دعوت کرده بود تا برای بازگرداندن بخشی از وسايلش به وزارت اطلاعات مراجعه کند. اما روز دوشنبه ٢٧ تيرماه، مهدی خزعلی به اتهامی که پيش‌تر به قيد وثيقه از محکوميت آن آزاد شده بود، مجددا بازداشت و به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گيرد.

بر اساس اين گزارش، محمد صالح خزعلی، فرزند مهدی خزعلی، شاهد ضرب و شتم شديد پدرش هنگام بازداشت بوده، و در اولين ديدار پس از بازداشت نيز شاهدان اعلام کردند که وی از ناحيه گردن دچار آسيب ديدگی شديد شده است.

مهدی خزعلی که از روز سه شنبه اعتصاب غذای خود را آغاز نموده، در هنگام دستگيری خطاب به مسئولان قضايی اعلام کرده بود که “جنازه‌ام را بر دوشتان خواهم گذاشت.”

وی که پيش از اين با افشای مسائلی چون ابعاد پنهان پرونده پاليزدار خبر ساز شده بود، اولين بار توسط دادگاه ويژه روحانيت احضار و سپس بازداشت شد. او پس از احضار و پيش از دستگيری در وبگاه شخصی‌اش نوشت: «نمی‌دانم در من چه روحانيتی ديده‌اند که مرا به اين دادگاه احضار نموده‌اند!» گفتنی است دادگاه ويژهٔ روحانيت طبق قانون فقط می‌تواند به جرايم انجام‌شده توسط افراد روحانی رسيدگی نمايد.

مهدی خزعلی که در ۳۱ تيرماه سال گذشته با قيد وثيقه بيست ميليون تومانی از زندان آزاد شده بود، در ۲۱ مهر ۱۳۸۹، بار ديگر توسط پليس امنيت احضار و سپس برای بازجويی به زندان اوين منتقل شد. اتهام او اقدام بر عليه امنيت ملی و تشويش اذهان عمومی عنوان شد. وی در ‌‌نهايت در روز شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ از زندان آزاد گشت.

هنوز از وضعيت پرونده وی خبری در دست نمی باشد.

***

انتقال فواد شمس به زندان جهت گذراندن دوران محکوميت خود، هرانا

خبرگزاری هرانا - فواد شمس، دانشجوی دانشکدهٔ جغرافيای دانشگاه تهران، صبح روز دوشنبه، دهم مردادماه، پس از مراجعه به زندان اوين، جهت حکم حبس بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، فواد شمس، طبق احضار مسئولان قضايی- امنيتی ملزم شده بود که روز گذشته به منظور گذراندنِ هشتاد چهار روزی که از حکمش باقی مانده بود، خود را به زندان اوين معرفی کند.

اين روزنامه نگار و فعال دانشجويی چپ که چند روز قبل از مراسم ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸ توسط ماموران امنيتی دستگير شده بود، مدت ۹۷ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوين در بازداشت به سر برد.

وی بعد‌ها از سوی قاضی پير عباسی رئيس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام "تبليغ عليه نظام" به ۶ ماه حبس تعزيری و ۶ ماه حبس تعليقی محکوم شده بود.

***

بی خبری مطلق از فرشيد عبداللهی، زندانی سياسی گمنام پس از گذشت يک سال، هرانا

خبرگزاری هرانا - از وضعيت و محل نگهداری فرشيد يداللهی، از دانشجويان اخراجی دانشگاه آزاد تهران (مجتمع امام حسين) علی رغم گذشت يک سال از زمان بازداشت، مطلقا اطلاعی در دست نيست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، فرشيد يداللهی، ۱۹ مردادماه ۱۳۸۹ در فرودگاه امام خمينی در حال ورود به ايران از امارات متحده عربی، توسط ماموران امنيتی دستگير شد.

اين اتفاق در حالی رخ داده است که خانواده‌اش تا چهار ماه به طور کلی از بازداشت وی بی‌اطلاع بودند و اولين تماس افشين يداللهی با ايشان نيز مربوط به شش ماه پس از دستگيری بود.

اين زندانی سياسی پس از آن نيز تنها يکبار ديگر موفق شد با خانواده‌اش تماسی تلفنی برقرار کند و در آن از وضعيت و محل نامناسبی که در آن قرار دارد، گلايه کرده بود.

گفتنی ست که تاکنون مسئولان از دادن هر گونه پاسخ روشن در مورد وضعيت نامبرده سرباز زده اند.

فرشيد عبداللهی يکی از دانشجويان دانشگاه آزاد تهران (مجتمع امام حسين) بود که در سال ۸۴ به دليل فعاليت‌هايش از دانشگاه اخراج شد و چند سالی را در دبی زندگی می‌کرد.

***

انتقال تعدادی از بهاييان بازداشت شده در شهرهای مختلف به زندان اوين، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- هشت نفر از بهاييان که در طی ۱ ماهه اخير در ياسوج، اصفهان و استان فارس بازداشت شده بودند به زندان اوين منتقل شدند.

کيومرث بهين آئين از اصفهان، ‫شميم بهين آئين از اصفهان، بهنوش دادگر از اصفهان، ‫سينا روانکرد ياسوج، ‫پروانه بهامين روستای کتا، ميترا برازنده از فارس، ‫مليحه روزبه از فارس، ‫بهروز بهامين از فارس، از جمله شهروندان بهايی هستند که در طی يک هفته اخير به زندان اوين منتقل شده‌اند.

گفتنی است، يکی از بازداشت شدگان اين پرونده به نام ميترا برازنده از زندان آزاد شد و بر اساس گزارش‌های رسيده، آزادی وی به دليل سن کم وی بوده است. همچنين اخبار رسيده حاکی از آن است که برخی از بازداشت شدگان پيش از انتقال به اوين، بيش از ۲۰ روز در سلولهای انفرادی زندان ياسوج نگهداری شده‌اند.

لازم به ذکر است که در دو روز گذشته خبرگزاری فارس، در گزارش‌هايی جهت دار، از شناسايی و انهدام شبکه بين المللی فساد بهائيان خبر داده است که به نظر می‌رسد اخبار مذکر به انتقال اين افراد به زندان اوين مرتبط باشد. در متن اين خبر آمده است: «به گزارش گروه قضايی و انتظامی خبرگزاری فارس، شنيده‌ها حاکی از آن است که يک شبکه فساد بين المللی که به صورت کاملاً سازمان يافته در داخل کشور فعاليت می‌کرد توسط دستگاه‌های اطلاعاتی - امنيتی کشور شناسايی و منهدم شد.»

همچنين خبرگزاری فارس در ادامه آورده است «سران اصلی شبکه مذکور و تعداد قابل توجهی از عناصر فعال آن همگی عضو تشکيلات بهائيت می‌باشند که ضمن حضور در ضيافات و جلسات متعدد فرقه ضالّه بهائيت نظامت نشست‌ها را به‌عهده داشته و دوره‌های ويژه تبليغ فرقه را نيز گذرانده بودند.» اين خبرگزاری گفته است که افراد دستگير شده در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شيراز، مشهد، ياسوج و عوض لارستان بازداشت شده‌اند.

***

اجرای حکم شلاق يک شهروند در ملاءعام، هرانا

خبرگزاری هرانا - حکم شلاق يک شهروند در شهرستان مسجدسليمان در ميدان همافران اين شهرستان و در ملاء‌عام به اجرا درآمد.

«ک.خ» در سال ۸۴ و از سوی دادگاه جزايی اين شهرستان، به اتهام «مشارکت در آدم‌ربايی» و «آزار و اذيت جنسی»، به تحمل يکصد ضربه شلاق حدی، پنج سال حبس تعزيری و سه سال تبعيد از محل سکونت فعلی محکوم شده بود که حکم شلاق، پس از پايان دوران محکوميت وی به اجرا درآمد.

به گزارش ايسنا، وی به همراه دو نفر ديگر به نام‌های «غ.ب» و «ر.ص»، در سال ۸۰ با ربودن پسری ۱۶ ساله، وی را مورد آزار و اذيت جنسی قرار داده بودند.

به گفته‌ی دادستان مسجد سليمان پرونده اين افراد برای اجرای احکام، به دادسرای مسجدسليمان ارسال شده و حکم صادره در خصوص ساير متهمان اين پرونده نيز در حال اجراست.

***

دستگيری ۲۱ زن و مرد در يک پارتی شبانه در مشهد، هرانا

خبرگزاری هرانا -مأموران پليس امنيت اخلاقی مشهد، ۲۱ تن از شرکت‌کنندگان در يک پارتی مختلط شبانه را دستگير کردند.

بنا بر گزارش روزنامهٔ خراسان در پی اطلاع پليس امنيت اخلاقی مشهد از برپايی يک مجلس پارتی شبانه در بلوار سجاد مشهد، به محل مورد اشاره اعزام شدند و طی يک عمليات پليسی تعداد ۱۴ زن و ۷ مرد را دستگير کردند.

اين گزارش حاکی است دستگير شدگان پس از انتقال به مقر پليس بازجويی شدند و در همين راستا پرونده‌ای تشکيل شد و مته‌مان به مقام قضايی معرفی شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016