جمعه 21 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نقش ناطق در رفتن احمدی‌نژاد به بهشت، اعتماد

فردی که تا قبل از شهرداری تهران آنچنان برای افکار عمومی شناخته شده نبود امروز بیش از شش سال است در مسند ریاست جمهوری نشسته است. شاید احمدی نژاد شهرت خود را مدیون فردی است که در مناظره انتخاباتی با رقیب اصلی خود شدیدترین اتهامات را متوجه او کرد.

این فرد کسی نیست جز علی اکبر ناطق نوری، یکی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی روز گذشته از نقش اصلی او در شناساندن چهره احمدی نژاد در سال ۸۴ به مردم پرده برداشت.

احمدی نژاد که مهم ترین مسوولیتش قبل از شهرداری تهران به استانداری اردبیل برمی گشت در سال ۸۲ به یک باره شهردار پایتخت ایران شد اما اینکه وی از چه طریقی و با حمایت چه کسی وارد ساختمان بهشت شد تا مناظره انتخاباتی اش با رقیب دیگر اصلاح طلب مشخص نبود، چه آنکه این کاندیدای اصلاح طلب در این مناظره گفته بود: «آقای ناطق هم که از دوستان قدیمی ما و از چهره های موجه است، ما انشعاب هم کردیم، از هم جدا هم شدیم، اما دوستی و رفاقت مان مانده است.

چقدر در شهردار بودن خود شما [احمدی نژاد] نقش داشت که حتی من هم رییس مجلس بودم وقتی با یونسی [وزیر اطلاعات خاتمی] صحبت کرد به من گفتند، زیر بار نمی رفتند، من هم که هیچ اطلاعی نداشتم، خدا شاهد است روحیاتم این جور است که گفتم آخر چرا؟ دیدم آقای ناطق هم دارد گله می کند و گفت ایشان [آقای یونسی] سر یک قضیه مشکل دارد، . . . . »ناطق نوری که در انتخابات خرداد ۷۶ و در رقابت با سیدمحمد خاتمی شکست سختی را متحمل شد یکی از چهره های سرشناس جناح راست محسوب می شود.

بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری هفتم به باور بسیاری از تحلیلگران شاکله جناح راست از هم پاشید و ناطق نوری از همان زمان در فکر ترمیم این درهم ریختگی درون جناحی بود. محمود احمدی نژاد در انتخابات خرداد ۷۶ از حامیان سرسخت ناطق بود.

حجت الاسلام علی عسگری، مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین ارتباط به سایت اعتدال گفت: « روحیات آقای احمدی نژاد را از زمان استانداری اردبیل می شناسم، ایشان به عنوان رابط اردبیلی های مجمع، خود در جلسات آقای ناطق نوری شرکت می کردند و بنده از خراسان.

ایشان (احمدی نژاد) استاندار آقای هاشمی رفسنجانی در اردبیل بود: در جلسات آقای ناطق به جد پای کار ریاست جمهوری آقای ناطق بود: که بعد ها آقای ناطق ایشان را وارد بازی های سیاسی کرد و به تهران آورد: احمدی نژاد با تمهیدات آقای ناطق شهردار شد و افرادی مثل آقای باهنر، ناطق و لاریجانی از وی حمایت کردند تا ایشان بتواند شهردار تهران شود.»

محمدرضا باهنر نخستین نفری بود که به گفته خودش ریاست جمهوری احمدی نژاد را پیش بینی کرده بود. او سال گذشته در جمع اعضای فعال دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در ارتباط با چگونگی شهردار شدن احمدی نژاد گفته بود: «سابقه دوستی من با دکتر احمدی نژاد ۲۵ تا ۲۶ سال است. در شورای شهر دوم، در دولت خاتمی اصولگراها پیروز شدند، ما چند تا گزینه داشتیم که یکی از آنها احمدی نژاد بود.

آقای یونسی وزیر اطلاعات، به ما پیغام داد دنبال شهردار شدن احمدی نژاد نباشید. من پیش آقای یونسی رفتم و به آقای یونسی گفتم وزارت اطلاعاتی که ملک مدنی از آن عبور کند و احمدی نژاد گیر کند، باید در اصل آن وزارت اطلاعات تجدید نظر کرد.

بعد هم گفتم آقای یونسی به خودت و دوستانت و رییس جمهور بگو، اگر می خواهید غصه شهرداری احمدی نژاد را بخورید، نخورید. شهرداری دست گرمی است، احمدی نژاد رییس جمهور ماست. شاید بنده اولین نفر در خلقت بودم که رییس جمهوری احمدی نژاد را پیش بینی کردم.»

در حالی که باهنر از حامیان احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ بود، ولی ناطق ترجیح داد از اکبر هاشمی رفسنجانی حمایت کند و به همین دلیل از احمدی نژاد خواست کاندیدای ریاست جمهوری نشود.

علی عسگری در همین ارتباط می گوید: «بعد از شهردار شدن آقای احمدی نژاد، آقای ناطق در پایان مراحل تصمیم گیری وحدت اصولگرایان برای ریاست جمهوری تلفنی به ایشان گفت که شما بهترین جای خدمت تان در شهرداری است و اینجا بمانید که ایشان مخالفت کرد و گفت شما چه کاره اید که برای من تعیین تکلیف می کنید»!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناطق از احمدی نژاد حمایت نکرد و شهردار تهران که دو سالی بود چهره اش رسانه یی شده بود در رقابت با هاشمی رفسنجانی رییس جمهور ایران شد و از همان زمان با هاشمی و ناطق نوری زاویه پیدا کرد و گاه و بی گاه حملاتی را متوجه رییس مجمع تشخیص و رییس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب می کرد. اوج این حملات در مناظره مشهور انتخابات سال ۸۸ بود که احمدی نژاد اتهامات مالی متوجه ناطق نوری و فرزندانش کرد.

اینکه چرا هاشمی تن به رقابت با احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهور نهم داد را علی عسگری اینگونه روایت می کند: «در مجلس هفتم ما در مجموعه اصولگرایان در تلاش بودیم جریان اصولگرا با آقای هاشمی دچار اصطکاک نشود. حدود نماینده اصولگرا همگرایی نشان دادیم و به دیدارشان رفتیم و جلسه یی قبل از انتخابات ریاست جمهوری گذاشتیم.

آقای ولایتی، جلسه انتخابات ریاست جمهوری با نمایندگان مجلس هفتم را در خانه من برگزار کرد، آنجا من گفتم: «آقای هاشمی اگر بیاید احترام بزرگ تر را داریم و اگر بیاید از آقای هاشمی حمایت می کنیم»، که ولایتی نیز گفت من هم اگر هاشمی بیایید نخواهم ماند و بعدا کناره گیری هم کردند.

آقای هاشمی به آقای باهنر در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب پیام داد و گفتند اگر با آقای ولایتی اتفاق کنند من کنار می روم و تبلیغ هم می کنم و با لاریجانی هم اگر اتفاق کنند، حمایت می کنم ولی شاید برای ایشان تبلیغ نکنم، اما می دانم لاریجانی شاکله اش برای ریاست جمهوری مناسب است و تدبیر و آینده نگریش با چنین مقامی تناسب دارد اما اگر بخواهند کسی مثل احمدی نژاد بماند، می مانم و موضع گیری می کنم، زیرا احمدی نژاد از دید آقای هاشمی در شرایط ریاست جمهوری نبود: مبنای تفکر عالمانه هاشمی این بود که اگر احمدی نژاد رییس جمهور شود، همین وضع پیش می آید، که آمد. باید دید مشکل از ناحیه احمدی نژاد است یا هاشمی. ایشان بعد از مناظره انتخاباتی به احمدی نژاد گفتند که به ما تهمت زدی یا اثبات کنید یا بنده پی جویی می کنم.

اکنون بیش از شش سال است که از زمامداری مردی در نهاد ریاست جمهوری می گذرد که شهرت و ورودش به عرصه مناسبات سیاسی مدیون کسی است که این روزها به واسطه بداخلاقی های که در مناظره انتخاباتی شد از فضای سیاسی ایران آزرده خاطر است. ناطق نوری فکرش را نمی کرد روزی فردی را که به منصب شهرداری پایتخت نزدیک کرد و درهای پاستور را به روی او گشود به او و خانواده اش اتهام فساد مالی بزند. او اکنون رییس جمهور ایران است و ناطق عزلت نشین عرصه سیاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016