جمعه 21 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار آيت‌الله مكارم‌نسبت‌به خطرات‌ماهواره، فارس

يكي از مراجع تقليد قم با اشاره به جاهلاني كه در دوران پيامبر پنبه در گوش فرو مي‌كردند تا نداي قرآن را نشنوند، گفت: برنامه‌هاي تلويزيوني و ماهواره‌اي خطرناك كه امروز توسط دشمنان توليد مي‌شوند براي اين است كه همچون آن پنبه‌ها مردم در گوششان كنند.

آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي ‌در سلسله جلسات تفسير قرآن كريم در شبستان امام خميني حرم حضرت معصومه(س) با بيان اينكه از ميان سوره‌هاي قرآن يك سوره با ۲۸ آيه به نام نوح نام‌گذاري شده است، ‌اظهار داشت: اين در حالي است كه در ۲۸ سوره از قرآن آيات مربوط به حضرت نوح آمده است.

وي افزود: حضرت نوح بعد از مبعوث شدن به نبوت دستوراتي دارد كه عمل به آنها موجب سعادت خواهد شد.

اين مرجع تقليد با بيان اينكه قرآن كريم مي‌فرمايد نوح را فرستاديم و نخستين دستوري را كه به او داديم دستور انذار و بشارت بود، ادامه داد: انذار از نظر قرآن كريم به معناي ترساندن از گناه و بت‌پرستي و بشارت به معناي تشويق به كارهاي خير و نيكو و پاداش آن است.
وي بيان داشت: خداوند در قرآن كريم خطاب به نوح مي‌فرمايد به مردم بگو كه عاقبت گناه و بت‌پرستي در دنيا و آخرت عذاب الهي است.

‌مكارم‌شيرازي تصريح كرد: خداوند همچنين در سوره نوح به اين پيامبر مي‌فرمايد كه به انسان‌هايي كه اعمال نيك انجام مي‌دهند بگو خداوند پاداش و بهشت را براي شما مقرر كرده است.
وي با بيان اينكه بشارت و انذار از جمله همه برنامه‌هاي پيامبران بود، تصريح كرد: فرمان خدا را در هر زمان بايد آشكارا گفت و دين و آيين مخفي نيست.

اين استاد حوزه علميه قم افزود: بايد نام خدا و آيين او هميشه در جامعه برده شود و حضرت نوح از جمله كساني بود كه آيين دين را در هر زمان براي مردم بيان مي‌كرد.

وي با بيان اينكه ايمان به خدا و شكستن بت‌ها از جمله آموزه‌هاي حضرت نوح(ع) بود،‌ خاطرنشان كرد: پيشه كردن تقواي الهي و دوري از صفات رذيله همچون حسد، ‌تكبر و بخل و اطاعت از فرمان خداوند از ديگر آموزه‌هاي حضرت نوح بود كه در اين سوره به آن اشاره شده است.

‌مكارم‌شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه عده‌اي پيدا مي‌شوند كه سوادي ندارند و مي‌گويند قرآن ما را بس است، خاطر‌نشان كرد: همين قرآن است كه مي‌گويد به هر چه پيامبر گفته گوش دهيد و از او اطاعت كنيد.

وي افزود: واجب‌ترين تاكيدات پيامبر كه بايد به آن گوش داد نمازهاي پنج‌گانه است و بايد بدانيم كه اگر قرآن را گرفته و غير را رها كنيم نصف بيشتر دين را بايد كنار بگذاريم.

اين مرجع تقليد بيان داشت: خدا چند عوض در مقابل ايمان و اطاعت به شما مي‌دهد كه نخستين آن بخشيدن گناهان است.

وي افزود: براساس فرمايشات حضرت نوح اگر خدا، پيامبر و دستوراتش را اطاعت كنيد خدا گناهانتان را مي‌بخشد و عمر طولاني به شما ارزاني مي‌دارد.

‌مكارم‌شيرازي خاطرنشان كرد: بنا بر فرمايشات امام صادق(ع) كساني كه به وسيله گناه از دنيا مي‌روند بيش از كساني هستند كه با عمر طبيعي از دنيا مي‌روند.

وي افزود: گناه عمر انسان را كم مي‌كند و ظلم نيز در كم شدن عمر انسان‌ها تاثير بسزايي دارد و سرنوشت حكام ديكتاتور عرب مصداق اين مدعاست.

اين استاد حوزه علميه قم ادامه داد: كساني كه نيكوكاري انجام مي‌دهند عمرشان طولاني مي‌شود و كساني كه گناه انجام مي‌دهند عمرشان كوتاه مي‌شود و اين از فرمايشات امام صادق(ع) است.

وي با بيان اينكه ماه رمضان ماه خيرات و بركات است،‌گفت: در اين ماه بايد به افراد محروم توجه وي‍ژه داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‌مكارم‌شيرازي بيان داشت: بايد به حرف‌هاي همه گوش داد و از ميان آنها حرف نيكو را انتخاب و حرف بد را كنار گذاشت.

اين مرجع تقليد بيان داشت: قرآن كريم در همين خصوص خطاب به پيامبر مي‌فرمايد بندگان را بشارت ده كه حرف‌هاي خوب را بگيرند و بدي‌ها را رها كنند.

وي اظهار داشت: خيال نكنيد اين مسئله فقط در زمان نوح بود بلكه در دوران كنوني هم همينطور است و همه بايد صحبت نيكو را گرفته و صحبت‌هاي زائد را رها سازند.

مكارم‌شيرازي با اشاره به جاهلاني كه در دوران پيامبر پنبه در گوش فرو مي‌كردند تا نداي قرآن را نشنوند، بيان داشت: امروز بايد مراقب باشيم چرا كه پنبه‌ها به صورت ديگر است.

وي بيان داشت: برنامه‌هاي تلويزيوني و ماهواره‌اي خطرناك كه امروز توسط دشمنان توليد مي‌شوند براي اين است كه همچون آن پنبه‌ها مردم در گوششان كنند.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه در كشوري چون عربستان يك كتابخانه وجود ندارد كه كتاب‌هاي شيعي در آن و جود داشته باشد،‌ خاطرنشان كرد: اما در كتابخانه‌هاي ما اين امر وجود ندارد و آن به اين دليل است كه پايه‌هاي عقايد ما محكم است و تزلزلي در آن نمي‌بينيم ولي آنها از كتاب‌هاي ما هراس دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016