جمعه 29 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش فارس از جزئیات دلایل غرق کشتی نفتی و آخرین وضعیت نجات، فارس

بر اساس تازه ترین اطلاعات از کشتی نفتی غرق شده، همچنان از سرنوشت 12 مفقودی که 8 نفر آن خارجی هستند خبری در دست نیست، 3 هلی کوپتر نجات به محل اعزام شده است، و علت وقوع حادثه نیز بار بیش از حد کشتی که سیمان بوده اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ساعت 17 روز گذشته یک فروند کشتی حامل تجهیزات پارس جنوبی که بار آن سیمان بوده است، در 14 مایلی ساحل خلیج نایبند غرق شده است که بر اساس اطلاعات رسیده بین 72 تا 74 نفر نیز سرنشین داشته است.

در حالی در اطلاعات اولیه اعلام شد که 5 نفر از سرنشینان کشتی جان باختند که در خبرهای بعدی اعلام شد، 62 نفر از سرنشینان کشتی زنده نجات یافتند و 12 نفر دیگر مفقود شدند که تا صبح امروز نیز از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

*بار بیش از حد علت حادثه اعلام شد

بر اساس اطلاعاتی که رسول فلاح نژاد مجری فاز 12 پارس جنوبی شب گذشته در اختیار خبرنگار فارس قرار داده بود، علت غرق شدن شناور دریایی در نزدیکی بندر عسلویه، بار بیش از حد آن اعلام شد.

فلاح‌نژاد با اعلام این مطلب افزود: کشتی غرق شده در نزدیکی بندر عسلویه در اجاره شرکت مهندسی تاسیسات دریایی ایران و در حال عملیات لوله‌گذاری فاز 12 پارس جنوبی بوده است و این حادثه در 14 مایلی ساحل خلیج نایبند رخ داده است.

فلاح‌نژاد اضافه کرده بود: براساس اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده است 12 نفر از سرنشینان این کشتی ناپدید شده‌اند که 4 نفر آنها ایرانی هستند و 8 نفر دیگر تابعیت خارجی دارند.

وی تصریح کرده بود: تا این لحظه اطلاع دقیقی از تلفات احتمالی این حادثه به دست نیامده است.

* 8 تبعه خارجی جزو مفقود شدگان/ جزئیات وقوع حادثه

اواخر شب گذشته نیز یک منبع آگاه که از نزدیک در جریان حادثه بوده است، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی فارس، جزئیات حادثه برای کشتی نفتی در اجاره شرکت تاسیسات دریایی در خلیج فارس و عملیات جست‌وجو و نجات مفقودین را اعلام کرد.

این منبع آگاه با بیان اینکه کشتی حادثه دیده بین 70 تا 73 نفر سرنشین داشته که 60 نفر آنها نجات یافته‌اند، گفت: بین 12 تا 14 نفر مفقود شده‌اند.

وی محل حادثه را 14 مایلی اسکله مجتمع بندری پارس اعلام کرد و گفت: دلیل حادثه بار اضافه و بیش از حد کشتی بوده است که به دلیل تلاطم دریا یکی از ژنراتورها خاموش می‌شود و موجی به عرض شناور خورده و به دلیل بار اضافه شناور واژگون می‌شود.

این منبع آگاه اضافه کرد: زمانی که ژنراتور خاموش شود، امکان روشن کردن و کنترل موتور کشتی از بین می‌رود و هدایت کشتی غیرممکن می‌شود که دریای متلاطم و برخورد موج در کنار اضافه بار این حادثه را رقم می‌زند.

وی اضافه کرد: این حادثه به قدری سریع اتفاق افتاده است که سرنشینان فرصت نکرده‌اند قایق‌های نجات را به آب بیندازند و حتی عده‌ای فرصت پوشیدن جلیقه نجات را نیز نداشتند.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه این شناور کار غواصی انجام می‌داده 6 نفر تبعه هندی در داخل دستگاه اتاق فشار برای همسان سازی فشار پس از غواصی در اعماق پایین حضور داشتند که پس از حادثه پیدا نشدند و کسی نمی‌داند که کپسول فشار آنها آزاد شده است یا نه. اما در هر صورت شانس زیادی برای زنده یافتن آنها متصور نیست.

این منبع آگاه افزود: به علاوه یک نفر هندی، 6 نفر ایرانی و یک تبعه اوکراینی احتمالا هنوز در دریا هستند که تاکنون پیدا نشده‌اند.

وی این کشتی را متعلق به شرکت دریاکوش و در اجاره شرکت تاسیسات دریایی برای لوله‌گذاری فاز 12 پارس جنوبی دانست و گفت: حادثه ساعت 17 اتفاق افتاده است و لنج‌های صیادی حادثه دیدگان را نجات داده‌اند.

وی اضافه کرد: در عین حال شناورهای هفت تیر، ناجی 8، آبیسا 5، عسلویه 1، تانکر دلوار، تانکر جویره و تانکر NCCHILL و آبیسا 1، از نفت و گاز پارس برای یافتن مفقودین عملیات جستجو و نجات را انجام می‌دهند و به علت بدی آب و هوا یکی از کشتی‌هایی که برای عملیات نجات اعزام شده بود مجبور شد به پایگاه خود بازگردد.

این منبع آگاه گفت: در عین حال یک هلی‌کوپتر داخل منطقه برای انتقال مجروحان به وسیله شرکت نفت و گاز پارس مستقر شده و یکی از شناورها که در حال تعمیر پایه‌های خط لوله دریایی گاز بوده است رها و به کمک دیگر شناورها رفته است. اما با توجه به تلاطم شدید دریا و احتمال شوک‌زدگی مفقودین نمی‌توان درصد بالایی را برای شانس نجات آنها متصور دانست.

وی در پایان تاکید کرد: ‌این کشتی نباید در چنین هوای خراب و متلاطمی وارد دریا می‌شد و بندر نیز نباید به آنها اجازه حرکت می‌داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* اعزام 3 هلی‌کوپتر نجات/ 12 سرنشین همچنان مفقود/بار کشتی سیمان بود

بر اساس تازه ترین اطلاعات کسب شده که صبح امروز به دست ما رسید، علیرغم اعزام سه هلی کوپتر نجات و انجام عملیات نجات از شب گذشته تاکنون، همچنان 12 تا 14 سرنشین کشتی مفقودند و ضمنا خبر رسید که بار کشتی سیمان بوده است.

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به غرق شدن یک کشتی عصر روز گذشته در آبهای خلیج فارس گفت: به محض اطلاع به مسئولان شرکت نفت و گاز پارس عملیات نجات توسط سه فروند هلیکوپتر آغاز شد و هم اکنون نیز این عملیات ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه علت وقوع این حادثه مواج بودن دریا بود، گفت: خدمه این کشتی بیش از 70 نفر بودند که تا امروز صبح هنوز از سرنوشت 12 تن از سرنشینان این کشتی خبری در دست نیست.

این مقام آگاه افزود: در خبرها شنیده ایم که 6 نفر از کارکنان در دستگاه اتاق فشار کشتی محبوس شده اند ولی تا کنون نتوانستیم خبری از آخرین وضعیت این افراد جویا شویم.

وی گفت: بار کشتی سیمان بوده که به منظور سیمان گذاری خطوط لوله فاز 12 استفاده می شود.
این منبع آگاه تصریح کرد: در حال حاضر نمی توان هیچ زمان مشخصی را برای پایان عملیات اعلام کرد اما میدواریم بتوانیم تمام خدمه کشتی را نجات دهیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016