شنبه 7 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدزارع فومنی: مشايی نيروهای خوبی برای مجلس آينده انتخاب می‌کند، موسوی و کروبی بايد دادگاه علنی داشته باشند، ايلنا

- نام اعضای گروه اصلاح‌طلبان جوان را نمی‌گويم
- مشايی می‌تواند خدماتی را به کشور ارائه دهد
- اينکه می‌گويند مشايی موجب انحراف است را قبول ندارم


ايلنا: حجت الاسلام محمدزارع فومنی، شخصيتی است که در چند سال گذشته با ارسال يادداشت و يا انجام مصاحبه با خبرگزاری‌ها، سايت‌ها و روزنامه‌های مختلف اصولگرا، بر عليه برخی از شخصيت‌های اصلاح طلب سخن می‌گويد و اين در حالی است که او ادعا می‌کند که من يک شخصيت اصلاح طلب هستم و علاوه بر آن رئيس ائتلاف اصلاح طلبان جوان نيز می‌باشم.

حجت الاسلام محمدزارع فومنی با حضور در غرفه خبرگزاری ايلنا در هجدهمين نمايشگاه بين المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، در پاسخ به اين سؤال که اين ائتلاف اصلاح طلبانی که شما ادعای رياست بر آن را داريد، چند عضو رسمی دارد؟ گفت: گروها‌ی آن را می‌خواهيد يا تعداد اعضای آن را؟

وی در ادامه در پاسخ به اين سؤال که ائتلاف اصلاح طلبان جوان چند عضو رسمی دارد؟ گفت: ما تقريبا ۱۵ الی ۱۶ گروه، از گروه‌های جوان هستيم که تقريبا هم از NGO (ان جی او)‌ها شکل گرفته و هم گروه‌های سياسی در آن حضور دارند که در تهران مستقر هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال سياسی در پاسخ به اين سؤال که آيا می‌شود چند نمونه از اين گروه‌هايی که می‌گوييد عضو ائتلاف اصلاح طلبان جوان هستند را نام ببريد؟ گفت: ۲ الی ۳ گروه دانشجويی هستند و گروه‌های ديگری هم هستند که من معذورات دارم اسم آن‌ها را ببرم، چرا که شايد نخواهند من اسم آن‌ها را ببرم؛ چون می‌خواهند ليست انتخاباتی بدهند.

وی در پاسخ به اين سؤال که چرا نمی‌توانيد اسامی برخی از اين گروه‌ها را نام ببريد؟ گفت: شايد مشکلاتی ايجاد شود، چون ما می‌خواهيم ليست انتخاباتی دهيم، اما انشاالله در اسرع وقت اسم آن‌ها را هم می‌گوييم؛ چون ما بعد از عيد غدير کنگره ائتلاف اصلاح طلبان جوان را داريم که گروه‌ها می‌آيند و فعاليت خود برای انتخابات آينده مجلس را اعلام می‌کنند.

فومنی در پاسخ به اين سؤال که اگر شما خود را يک شخصيت اصلاح طلب می‌دانيد، چرا اينقدر عليه برخی از شخصيت‌های اصلاح طلب و آن هم در رسانه‌های اصولگرا سخن می‌گوييد؟ گفت: من هيچ وقت شخص را نمی‌کوبم؛ من به آقای خاتمی و هم به آقايان ديگر انتقاد دارم، چون معتقدم اگر آقای خاتمی می‌توانست اصلاحات را نهادينه کند، روزگار امروز ما اين نبود.

وی افزود: من معتقدم آقای خاتمی کاريزمائی و رهبری جريان اصلاحات را که بايد داشته باشد، نداشت. چون طيف آقای خاتمی و دور و بری‌هايش او را از حدود خارج کردند و اين مثل الان آقای احمدی‌نژاد است؛ شرايط امروز جامعه در دوره آقای احمدی‌نژاد بد است و اين به خاطر دور و بری‌های اوست.

اين فعال سياسی در پاسخ به اين سؤال که دور و بری‌های آقای خاتمی که از نظر شما برای ايشان مشکل ايجاد کردند، چه کسانی هستند؟ گفت: من اسم کسی را نمی‌برم؛‌‌ همان طور که دور رو بری‌های آقای خاتمی برای او مشکل ايجاد کردند، همينطور آقای کروبی که دور و بری‌ها برای ايشان مشکل ايجاد کردند.

وی در پاسخ به اين سؤال که شما يعنی معتقديد که فقط دور و بری‌های آقای کروبی بد بودند و برای ايشان مشکل ايجاد کردند و خود آقای کروبی خوب است؟ گفت: بله آقای کروبی آدم خوبی است، من مشاورش بودم و چطور بگويم بد است؟

فومنی افزود: آقای کروبی تا زمانی که از انقلاب و نظام دفاع می‌کرد من قبولش داشتم همه هم اين را می‌دانند، اما اگر از حدود خارج شوند، پدر من هم باشد قبولش ندارم، کروبی که سهل است.

وی اضافه کرد: نظرم اين است که آقای کروبی توسط دو رو بری‌ها از حدود خارج شده اما معتقدم اگر آقای کروبی خوب باقی می‌ماند می‌توانست يک ليدر خوبی برای اصلاحات داشته باشيم؛ ببخشيد اين حرف‌ها را می‌زنم شايد هم شما منتشر نکنيد اشکالی هم ندارد.

اين فعال سياسی گفت: من روزنامه نگار هستم، معاون مديرمسئول روزنامه هم هستم، از اول در جريان اصلاحات بودم و الان هم هستم، من را نمی‌توانند بگويند نيستم؛ آن‌هايی که نبودند بايد بيايند خودشان را اثبات کنند.

وی با بيان اينکه بنده انتقاد دارم، انتقاد من را آقای خاتمی گوش بدهد؛ گفت: تا الان يک بار شده آقای خاتمی يا طيف او بيايند پيش من و بگويند، فومنی دردت چيست؟

فومنی در پاسخ به اين سؤال که خوب دردتان چيست؟ بگوييد شايد آقای خاتمی مصاحبه شما را ببيند، گفت: نه؛ من بايد به خود آقای خاتمی بگويم؛ ما بار‌ها درخواست کرديم که آقای خاتمی؛ ما می‌خواهيم مطالبی را به شما بگوييم؛ در دو ديدار قبلی که با آقای خاتمی داشتم، به ايشان گفتم که من هميشه اصلاح طلب هستم و خواهم بود.

وی در ادامه سخنان خود، گفت: اصلاح طلبی از نظر من اصلاح امور است نه از بين بردن انقلابی که امام (ره) برای آن زحمت کشيد. به نظرم بايد در مقابل اشکالات انتقاد کرد و انتقاد حق هر انسانی است؛ جامعه پويا جامعه‌ای است که بايد در آن انتقاد کرد و اصلاح طلبی را اين طور فهميدم، البته امروز فضای جامعه ما انتقاد را نمی‌پذيرد.

اين فعال سياسی در ادامه سخنان خود با بيان اينکه اصلاح طلبان برای ورود به عرصه انتخابات بايد با نظام وارد مذاکره شوند، گفت: اگر وارد مذاکره شويم به نتيجه می‌رسيم چون نظام وضعيتش از نظر بين المللی و از نظر داخلی مشکلات عديده‌ای دارد.

وی با بيان اينکه معتقدم بايد مسالمت آميز جلو آمد، گفت: من با دعوا و جنگ و شعار دادن‌های بی‌خودی و جوان‌های مردم را به کشتن دادن مخالفم؛ من می‌گويم آن آقايی که در خانه‌اش نشسته و نسکافه می‌خورد چرا بايد جوان مردم را به کشتن بدهد؟ من اين را می‌گويم؛ من مخالف اين نيستم که اعتراض و انتقاد نشود چون مگر در کشورهای ديگر انتقاد و تحصن نمی‌کنند؟

فومنی گفت: آقايی که در زعفرانيه ۳هزار متر خانه دارد، درد آن فقير بيچاره را از کجا می‌فهمد؟ من نمی‌خواهم اسم ببرم؛ تازه اسمش را اصلاح طلب می‌گذارد.

وی در پاسخ به اين سؤال که اگر شما می‌گوييد اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات وارد مذاکره شوند، چه افرادی از اصلاح طلبان و با چه کسانی بايد مذاکره کنند؟ گفت: سران اصلاح طلبان با مذاکره با مقامات بالا می‌توانند وارد انتخابات شوند.

فومنی در پاسخ به اين سؤال که سران اصلاحات از نظر شما چه کسانی هستند؟ گفت: اصلاحات سر ندارد؛ از اول ناقص الخلقه به دنيا آمد، يعنی مانند يک بچه ۷ماهه وارد دنيا شد.

وی گفت: من کاری به مباحث ديگر ندارم، اما معتقدم که اصلاح طلبان می‌توانند با مذاکره وارد انتخابات شوند. مردم چرا بعد از ۸ سال به آقای خاتمی رأی دادند؟ چون می‌خواستند فضا عوض شود؛ و چرا بعد از آقای خاتمی به احمدی‌نژاد رأی دادند؟ چون باز می‌خواستند فضا عوض شود. ممکن است در انتخابات آينده هم مردم به احمدی‌نژاد و تفکر او رأی ندهند تا فضا عوض شود. اصلا ما ايرانی‌ها هميشه دنبال کسی هستيم که ناجی باشد.

اين فعال سياسی با بيان اينکه آن‌هايی که ادعای ليدری اصلاحات را دارند بايد برای ورود اصلاح طلبان در انتخابات به مذاکره با نظام بپردازند، در پاسخ به اين سؤال که به نظر شما چه کسی می‌تواند ليدر اصلاحات باشد؟ گفت: آدم‌های معتدل زيادند اما به نظرم خود آقای خاتمی می‌تواند مذاکره کند؛ البته شرط گذاشتن برای انقلاب خوب نيست. چون با اين کار خود را مقابل نظامی قرار می‌دهد که امام خمينی (ره) گفت حفظ آن از اوجب و اجبات است. آقای خاتمی را تندرو نمی‌دانم اما شرط‌هايی که می‌گذارد تندروی است.

وی با بيان اينکه برخی آقای هاشمی را مطرح می‌کنند، گفت: من آقای هاشمی را به عنوان نمی‌توانم ليدر اصلاحات قبول کنم؛ من يک اصلاح طلب بودم و تا ديروز به آقای هاشمی انتقاد داشتم، چگونه ايشان را به عنوان ليدر اصلاحات قبول کنم؟

فومنی خاطرنشان کرد: البته اگر همه گروه‌ها بنشينند و چند نفر را به عنوان ريش سفيد انتخاب کنند تا بروند با نظام مذاکره کنند خيلی خوب است، چون واقعا آدم دلش می‌سوزد خانواده‌هايی که هنوز درگير مشکلات سياسی هستند.

وی در ادامه سخنان خود با بيان اينکه بنده مخالف نظر برخی افراد هستم که می‌گويند آقايان کروبی و موسوی ليدر اصلاحات بوده و در حال حاضر زندانی هستند، خاطرنشان کرد: آقای موسوی و کروبی محدوديت دارند و زندانی نيستند، چرا که زندانی يعنی کسی که در سلول باشد.

اين فعال سياسی گفت: من معتقدم اگر آقای کروبی و آقای موسوی جرمی انجام دادند، بايد طبق قانون اساسی، دادگاه و محاکمه علنی برايشان فراهم شود و آن‌ها بيايند در آن دادگاه از خودشان دفاع کنند؛ لااقل اين حق را برايشان قائل هستم. اگر شما می‌گوييد سران فتنه‌اند، من نمی‌دانم؛ اگر تشخيصی هم هست که سران فتنه‌اند، بايد محاکمه‌ای علنی صورت گيرد. من می‌گويم اگر کسی خلافی کرد بايد طبق قانون رسيدگی شود.

وی افزود: تندروی و افراطی‌گری چه از اصلاح طلب و چه از فرد اصولگرا، جامعه را عقب می‌راند؛ به همين دليل بايد سعی کنيم جامعه به آرامش برسد و با هم دوستی داشته باشيم و دوستی‌ها را زياد کنيم.

فومنی در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به اين سؤال که عملکرد آقای مشايی به عنوان يکی از نزديکان آقای احمدی‌نژاد را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟ گفت: آقای مشايی را يک آدم روشنفکری می‌بينم و معتقدم او هم مثل انسان‌های ديگر حق اظهار نظر دارد.

وی افزود: به نظرم من آقای مشايی يک اصولگرای مدرن است؛ من کاری به مباحث افرادی ندارم که می‌گويند حضور مشايی برای نظام مفيد است يا نه، اما معتقدم آقای مشايی وابسته به اصولگراهاست و از آن‌ها جدا نيست، چون مشايی اصلاح طلب که نيست.

اين فعال سياسی در پاسخ به اين سؤال که نظر شما راجع به نظر برخی از افرادی که حضور مشايی در رأس دستگاه اجرايی را مضر برای نظام می‌دانند، چيست؟ گفت: من نظر برخی از شخصيت‌هايی که می‌گويند حضور آقای مشايی در دستگاه اجرايی کشور مضر برای نظام و موجب انحراف است، را قبول ندارم و چنين نظری ندارم.

وی افزود: به نظرم آقای مشايی می‌تواند خدماتی را به کشور ارائه دهد؛ و چه اشکالی دارد که او هم بتواند کار کند؟ چرا ما اين قدر قضايا را بسته می‌بينيم؟ ما نبايد مسائل را بسته ببينيم و همه ما بايد به کشورمان خدمت کنيم.

فومنی خاطرنشان کرد: به نظر من دليل حملات به آقای مشايی از سوی برخی افراد به اين دليل است که منافعشان به خطر افتاده است.

وی در پاسخ به اين سؤال که پس شما بر خلاف نظر برخی افراد، حضور آقای مشايی در رأس دستگاه اجرايی، برای کشور مفيد می‌دانيد؟ گفت: آقای مشايی بر ضد انقلاب مگر چه کار کرده؟؛ البته من که سخنگوی آقای مشايی نيستم ولی می‌گويم ايشان هم به عنوان يک انسان حق حرف و انتقاد دارد؛ چرا می‌گويند حرف نزند؟ چرا نبايد حرف بزند؟

اين فعال سياسی افزود: من از آقای مشايی دفاع نمی‌کنم، نه فکرش و نه خودش را قبول دارم.

وی در پاسخ به اين سؤال که اگر نيروهای آقای مشايی به مجلس آينده بروند برای نظام مفيد است يا خير؟ گفت: چرا خوب نيست؟ بالاخره آقای مشايی هم نيروهای خوبی را انتخاب می‌کند.

فومنی در پايان سخنان خود گفت: از خبرگزاری ايلنا تشکر می‌کنم که اين فضای باز را ايجاد کرد که من انتقاداتم را بگويم. انتقاد حق طبيعی هر فرد است، اما متأسفانه تا ما حرف می‌زنيم همين دوستان خودمان می‌گويند، اخراجی اصلاح طلب؛ اما آن طرف هم به من چيز ديگر می‌گويند. در يک کلام می‌گويم من افتخارم اصلاح طلبی است.

گفت‌و‌گو از صادق چهرقانی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016