پنجشنبه 19 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: پشت صحنه‌های گزارش سياسی آژانس را افشا می‌کنيم، آمانو ابزار دست کشورهای دارای سلاح هسته‌يی شده است، ايسنا

دستيار ويژه وزير خارجه کشورمان تصريح کرد که ايران نسبت به افشای پشت صحنه‌های گزارش سياسی يوکيا آمانو اقدام خواهد کرد.

رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در ارتباط با گزارش مغرضانه‌ی يوکيا آمانو درباره‌ی برنامه‌ هسته‌يی ايران خاطرنشان کرد: معمولا گزارش‌هايی که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تهيه می‌کند می‌بايد بر اساس جايگاه حقوقی آن و متناسب با شرح وظايف آژانس و حقوق اعضا باشد. آن‌چه که در گزارش اخير به صورت ويژه خود را برجسته کرده است و تفاوت چشم‌گيری با گزارش‌های قبلی آژانس دارد آشکار بودن اهداف سياسی و قطعی کردن فشارهای کشورهای خاص بر آژانس برای ايجاد فضای روانی و تبليغی عليه کشورمان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او افزود: از نظر محتوايی، آژانس مطالب قبلی خود را در اين گزارش تکرار کرده است اما نکته‌ای که در گزارش‌های قبلی به عنوان مطالعات ادعايی به آن پرداخته می‌شد و ادعاهای بودند که توسط آمريکا مطرح می‌شدند و هيچ‌گاه نيز حاضر نشده بودند اصل اسناد را به طرف ايرانی منعکس کنند، پررنگ شده است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان تاکيد کرد: مقامات آمريکايی سناريوی بزرگ‌تری طراحی کرده‌اند و می‌خواهند از آژانس و گزارش دبيرکل به عنوان ابزار سياسی در کنار ابزار ديگری که در آينده‌ی نزديک با عنوان گزارش حقوق بشر مطرح خواهد شد و هم‌چنين طرح ادعای بی‌پايه و اساس ترور سفير عربستان در واشنگتن، برای سناريوی تبليغاتی و جنگ نرم استفاده کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: هدف اصلی آمريکايی‌ها اين است که افکار عمومی را از وضعيتی که در اطراف خاورميانه و اقدامات رژيم صهيونيستی وجود دارد، منحرف کنند. آن‌ها مدت‌هاست که به دنبال تقويت ايده‌ی ايران‌هراسی هستند و تلاش‌های‌شان به خاطر بيداری مردم منطقه جوابی نداده است. امروز با توجه به اين‌که می‌دانند اين سناريوسازی‌ها هيچ نتيجه‌ای در بين افکار عمومی مردم منطقه نخواهد داشت، با اين حال تلاش خود را انجام می‌دهند تا وضعيت بيداری اسلامی در منطقه به سمت پروژه‌ی ايران‌هراسی منحرف شود.

وی با بيان اين‌که آمريکايی‌ها تلاش می‌کنند تا توجه افکار عمومی را از بحران داخلی‌شان و موج نارضايتی‌های مردمی به دليل بی‌عدالتی‌های مقامات‌شان دور کنند، تاکيد کرد: آژانس بايد برای تقويت جايگاه خود در مقابل فشارهای سياسی آمريکا مقاومت می‌کرد اما متاسفانه آمانو با اين‌که نماينده‌ی کشور ژاپن است (کشوری که قربانی بزرگ حمله‌ی اتمی آمريکاست) و به جای اين‌که از حق بشريت و حداقل از حق مردم ژاپن در ممانعت از به‌کارگيری سلاح هسته‌يی حمايت کند، در مسيری قرار گرفته است که تسليم اراده‌ی همان مقاماتی شده است که پيش از اين مردم ژاپن را مورد تهاجم قرار داده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمانو در آزمون دشواری گرفتار شده است و غير از اين‌که بايد پاسخگوی افکار عمومی در کشور ما و کشورهای منطقه و کشورهای آزاد و مستقل باشد، مهم‌تر از همه بايد به شدت پاسخگوی افکار عمومی مردم ژاپن باشد و به آن‌ها پاسخ دهد که چه روندی در آژانس طی شده است که نماينده‌ی اين کشور اين‌گونه تسليم خواسته‌های سياسی مقامات آمريکايی شده است.

مهمان‌پرست هم‌چنين با اشاره به واکنش کشورهای مختلف پس از انتشار اين گزارش گفت: هماهنگی‌های سياسی مربوط به اين پروژه به قدری آشکار است که جايگاه واقعی آژانس را تخريب کرده و جايگاه اين نهاد را به ابزار و وسيله‌ای در اختيار برخی کشورهای غربی تنزل داده است.

او تصريح کرد: اگر اخبار منتشر شده قبل از انتشار گزارش آژانس را مرور کنيد درمی‌يابيد که مقامات آمريکايی پس از ملاقات‌هايی که با آمانو داشتند اعلام می‌کردند که به‌زودی آژانس گزارشی را منتشر می‌کند که اين گزارش نگرانی کشورهای غربی را نسبت به ايران افزايش خواهد داد و اعلام می‌کردند اين افزايش نگرانی‌ها منجر به فشار بيش‌تر و تحريم جدی‌تر عليه ايران خواهد شد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان افزود: اين ميزان هماهنگی و مطالبی که قبل از انتشار گزارش توسط کشورهای غربی عنوان می‌شد نشان‌دهنده‌ی غيرحقوقی بودن گزارش است و نشان می‌دهد اين گزارش به هيچ وجه جنبه‌ی تکنيکی و فنی ندارد. آژانس بايد از حقوق اعضای خود دفاع کند و در مبارزه با سلاح‌های هسته‌يی و خلع سلاح گام‌های جدی بردارد اما متاسفانه دبيرکل آن تبديل به ابزاری در اختيار کشورهای دارنده‌ی سلاح هسته‌يی شده است.

مهمان‌پرست در مورد واکنش‌های ايران به انتشار اين گزارش گفت: ما نسبت به افشای پشت صحنه‌های اين گزارش سياسی اقدام خواهيم کرد. کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها و برخی از کشورهای مستقل و قدرتمندی که در آژانس حضور دارند مانند روسيه و چين به شدت از اين‌که آژانس دچار انحراف از وظايف اساسی خود شده است ناراحت هستند و اين ناراحتی را ابراز می‌کنند.

وی تاکيد کرد: با اين اقدام صورت گرفته و علنی شدن به کار‌گيری مديرکل آژانس به عنوان فردی وابسته به تصميمات مقامات غربی و آمريکايی، شاهد موج اعتراض‌های جدی از سوی کشورهای مختلف نسبت به اقدامات دبيرکل و روند ادامه کار آژانس خواهيم بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016