دوشنبه 14 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعت آب و برق: حمله به سفارت بريتانيا نقض آشکار کنوانسيون وين است

«ملّتی که از تاريخ خود درس نگيرد، محکوم است که هميشه در تاريخ به سر ببرد.»
سانتا ماريا

در هفته ی گذشته شاهد آن بوديم که عده ای معترض که خود را «دانشجويان پيرو خط ولايت» ناميدند، با تجمّع در مقابل سفارت بريتانيا و حمله به ساختمان اين سفارت اقدام به تصرف و آسيب رساندن به اموال آن محل نمودند. همزمان هفت تن از کارمندان سفارت بريتانيا در باغ قلهک توسط اين گروه به گروگان گرفته شدند، که خوشبختانه پس از مدتی و با مداخله ی پليس ديپلماتيک گروگان گيری پايان يافت. اين اقدام با نظر به عضويت ايران در کنوانسيون وين، نقض آشکار اين کنوانسيون به شمار می آيد. چرا که طبق ماده ۲۲ اين کنوانسيون، سفارت خانه هرکشوری بخشی از خاک آن کشور محسوب شده و ميزبان موظف است کاملاً از آن محافظت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نکته ی قابل توجه اينکه در رسانه های حکومتی، از اين حرکت به عنوان حرکتی دانشجويی ياد می شود، در حاليکه حضور فرماندهان نظامی، شبه نظاميان و نمايندگان مجلس در آن مشهود بود. و از سوی ديگر عملکرد منفعلانه ی نيروی انتظامی در برخورد با اين حرکت مذموم، اين شائبه را در اذهان عمومی تقويت می کند که بخش هايی از حاکميت موافق، حامی، و چه بسا آمران اصلی اين حرکت بوده اند.

در گذشته نيز، سيزدهم آبان ماه ۳۲ سال پيش، گروهی از دانشجويان موسوم به دانشجويان پيرو خط امام در اقدامی مشابه با حمله به سفارت آمريکا اقدام به گروگان گرفتن ديپلمات ها و کارمندان آنجا نمودند. گرچه اين واقعه در فضای انقلابی آن روزها اقدامی شجاعانه قلمداد می شد، اما در ادامه تبعاتی جدی برای کشورمان به همراه داشت که در هياهويی نخ نما شده پنهان ماند. انزوای ايران در صحنه ی بين المللی را می توان از جمله اين تبعات برشمرد که موجب آسودگی خاطر رژيم عراق از جلب حمايت غرب در صورت حمله به ايران گرديد. اين در شرايطی بود که ايرانِ پس از انقلاب در آن روزها بيش از هر چيز به جلب اعتماد و گسترش روابط خارجی خود برای تثبيت جايگاه بين المللی اش نياز داشت.

در شرايطی که با توجه به قطع نامه ها، تحريم ها و تهديد های پياپی - بالاخص پس از آخرين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی- فشارهای بين المللی بی سابقه ای عرصه را بر کشورمان تنگ کرده، اقدامات احساسی و نابخردانه ای همچون رأی مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش روابط با بريتانيا، حمله به سفارتخانه آن کشور و دهن کجی به جامعه بين المللی، به گواه عکس العمل های چند روز گذشته، نتيجه ای جز اعتماد زدايی و بيش از پيش منزوی شدن کشورمان را در بر نخواهد داشت. همچنين موجب بستن راه های گفت و گو، به عنوان تنها راه حل عملی برون رفت از اين بحران، می گردد.

از سوی ديگر، تيره شدن چهره ايران در افکار عمومی جهان، می تواند جريانات طالب جنگ را در کشور هايی چون آمريکا و اسراييل گستاخ تر کند. و در چنين فضايی انفجارهای اخير در مراکز تسليحاتی کشور نگرانی های فراوانی را در مورد احتمال وقوع جنگ در اذهان عمومی ايجاد کرده است. ناگفته پيداست که وقوع جنگ موجب وارد آمدن خسارات جانی و مالی جبران ناپذيری بر پيکر ملت ايران گشته و لکه سياه ديگری در تاريخ زندگی انسان ها بر جا می گذارد.

در پايان، انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعت آب و برق (شهيد عباسپور) لازم می داند اقدامات متحجرانه ای از اين دست را که در نهايت نتيجه ای جز به خطر انداختن حقوق ملت ايران در پی نخواهد داشت، به شدت محکوم کرده و نسبت به عواقب احتمالی آن و مخاطراتی که پيش رو می نهد، هشدار دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016