یکشنبه 20 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی اکبر صالحی: در حال بررسی روش‌های ادامه کار با انگليس هستيم، نقض حريم هوايی ايران توسط آمريکا اقدامی تجاوزکارانه است، ايسنا

- وحدت ظاهری اروپايی‌ها فقط يک ويترين است


رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان با بيان اين که اقدام آمريکا درباره نقض حريم هوايی توسط هواپيمای بدون سرنشين اقدامی تجاوزکارانه است، گفت: ما با هماهنگی ساير دستگاه‌ها از تمامی امکانات قانونی و مقررات‌های بين‌المللی استفاده می‌کنيم. در نامه‌ای به دبيرکل سازمان ملل اين موضوع مطرح شده است و قرار است اين موضوع به سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش غيرمتعهدها و سازمان‌های ديگر نيز منعکس شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اکبر صالحی ، وزير امور خارجه کشورمان که ظهر يک‌شنبه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با وزير خارجه ناميبيا سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: نيت آمريکا از اين اقدامات برای ما مکشوف است و ما در اين رابطه اقداماتی که در چارچوب کنوانسيون‌ها است را انجام می‌دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين که اين بحثی حقوقی است و بايد با دقت پيگيری شود، تصريح کرد: نيات آمريکا برای ما همواره مکشوف بوده است. آنها هيچ گاه خيرخواه مملکت ما نبوده‌اند. هر چند در صحبت‌ها و کلام‌شان سعی می‌کردند که به گونه‌ای ديگر وانمود کنند، اما در عمل می‌بينيم که با اقدام اخير تجاوزکارانه خود نيت درونی خود را ظاهر کردند. اميدواريم اين درسی برای آمريکا در ساير کشورهايی که شيوه‌ تخاصم را در مورد ما به کار گرفته‌اند، باشد و بدانند که ايران کشوری هوشيار است و همواره در حالت آماده باش است و به خوبی و زيبايی می‌تواند از تمامی حاکميت ملی خود دفاع کند. همانطور که در تجاوز اخير از طريق اين هواپيما به خوبی توانست از حاکميت خود صيانت کند واين هواپيما را با حداقل خسارت به زمين بنشاند.

وزير امور خارجه همچنين در پاسخ به پرسش ديگری در مورد اين که برخی در مجلس و همچنين برخی گروه‌ها وزارت خارجه را به اقدام انفعالی در قبال انگليس متهم می‌کنند؟ گفت: يکی از کشورهای ديگری که متاسفانه دشمنی‌اش با کشور عزيز ما ديرپا بوده است، انگليس است. ما بيش از چند قرن است که از دشمنی‌های انگليس بی‌بهره نبوده‌ايم. همواره درصدد بوده‌اند به نحوی مسائل را برای کشور ما ايجاد کنند. در هر فرصتی سعی می‌کردند ضربه‌ای بزنند.

وی گفت: در واقعه اخير جای تاسف دارد که انگليس عجولانه اقدام کرد و کاتوليک‌تر از پاپ شده بود و در اقدامی نمايشی بانک مرکزی را تحريم کرد. ما اصلا مراوده‌ی مالی با انگليس نداشتيم و اين اقدام صرفا اقدامی عجولانه و نمايشی بود.

وی به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با وزير خارجه انگليس اشاره کرد و گفت: دو بار با ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس گفت‌وگوی تلفنی داشتم که باردوم آن مربوط به سفارت ايران در آنجا بود . بار اول در گفت‌وگويی تلفنی که پس از واقعه‌ اعتراض جوانان به سفارت انگليس در تهران بود وی جويای اين مسائل شده بود. تلفنی به وی گفتم اين جوش خروش و عصبانيت جوانان ما متراکم از قرن‌ها به ويژه دو قرن اخير است. اين عصبانيت ناشی از اقدامات از سوی کشور شما نسبت به کشور ما و به خصوص اقدام غيرحکيمانه و غيرعاقلانه‌ تحريم اخير بود.

صالحی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی اقدام به تصويب کاهش روابط کرد که اين اقدامی در راستای پاسخگويی به مجموعه‌ رفتارهای انگليس بود. ايران هر چقدر سعه صدر و حوصله نشان داد متاسفانه طرف مقابل اين گونه برداشت کرد که ايران علاقه‌مند به پاسخگويی نيست که ملت ما در زمان مناسب خود پاسخ لازم را به زيبايی داد.

وزير امور خارجه ادامه داد: اما اين که به درون سفارت ورود پيدا شد امری بود که پيش‌بينی نمی‌شد و نه عزيزان ما در مجلس و نه مسوولان انتظامی اين موضوع را پيش‌بينی نمی‌کردند. آنها مجوز داشتند و قرار بود اعتراضی در مقابل سفارت انگليس بشود، اما در چارچوب مقررات و قوانين کشورمان قرار بود اين اعتراض ‌ها صورت گيرد، البته از اينکه اين اتفاق رخ داد و خارج از مقررات اقدامی انجام گرفت، متاسفيم. به نظر ما جای اين اقدام نبود.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: البته ما اين موضوع را درک می‌کنيم. در بسياری از موارد شور و هيجان آن‌قدر بالا است که نمی‌توان آن را کنترل کرد. انسانی که مظلوم واقع می‌شود و ظلم‌های فراوان به او می‌شود چاره‌ای جز فرياد بلند ندارد، اما در همه مواقع و مواضع بايد برخی مقررات و اصول را در رفتار و منش خود مد نظر قرار دهيم.

صالحی با بيان اين که جمهوری اسلامی ايران و انقلاب آن مبتنی بر اخلاق است، اضافه کرد: اخلاقيات اين نظام منبعث از دين حنيف و مبين اسلام است. يقينا ما اگر در چارچوب اخلاقيات عمل کنيم به تمامی مواهب و خواسته‌های خود به بهترين شيوه می‌رسيم بدون اينکه اجازه دهيم ديگران خدای نکرده از رفتار ما سوء برداشت کنند، اما به هر حال اين اتفاق افتاد.

وی گفت: رابطه‌ی بين انگليس و ايران قطع نشده است البته انگليس در اقدامی شتابزده ديپلماتهای خود را خواست و خواستار ترک ديپلمات‌های ما شد. به نظر ما اين اقدامی شتابزده و غير قابل توجيه از سوی انگليس بود، اما به هر حال ما مشکلی نداريم و اين موضوع را به خود آنها واگذار کرده‌ايم.

صالحی ادامه داد: معاونت کنسولی وزارت خارجه در مورد امورات ايرانيان مقيم در انگليس اعلام کرد که ايران از تمامی امکانات خود برای تامين نيازهای اصولی شهروندان و هموطنان ما در انگليس استفاده خواهد کرد و نخواهيم گذاشت آنها دچار مشکلی شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا در مورد اين که چه پيگيری‌هايی برای حل موضوعات کنسولی ايران در انگليس خواهيد داشت و آيا موضوع انتخاب حافظ منافع در انگليس را در دستور کار داريد؟ گفت: ما در حال گفت‌وگو در اين باره هستيم. آ‌نها نيز پيشنهاداتی داشته‌اند کشوری را به عنوان حافظ منافع معرفی کرده‌اند اما اين موضوع بايد در چارچوب کنوانسيون‌ها باشد . حافظ منافع معنی خاص خود را دارد ما فعلا در حال گفت‌وگو هستيم . برروی شيوه‌ها و روش‌های ادامه کار صحبت می‌کنيم هنوز به نتيجه‌ی خاصی نرسيده‌ايم که بخواهيم آن را اعلام کنيم اما گفت‌وگوها ادامه دارد.

به گزارش ايسنا، صالحی همچنين در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا در مورد تلاش برای اعمال تحريم‌ها از سوی انگليس و فرانسه عليه ايران، گفت: تحريم‌های انگليس و فرانسه امر جديدی نيست. اين موضوع‌ها از قبل بوده است و آن ها هر روز برای خالی نبودن عريضه موضوعی جديدی را با عنوان تحريم به ليست اسامی اضافه می‌کنند. يکبار می‌گويند ۳۰ نفر از مسوولين بار ديگر ۶۰ نفر و زمانی صد نفر از مقامات و شرکت‌ها. آن‌ها برای اين‌که افکار عمومی خود را نسبت به واقعيت‌هايی که در داخل انگليس وجود دارد منحرف کنند متوسل به اين اقدامات می‌شوند.

صالحی گفت: بررسی کنيد در آخرين اجلاس سران اتحاديه اروپا چه گذشت. کافی است مطبوعات ما اين موارد را به درستی برای مردم عزيزمان منعکس کنند. به اندازه کافی بين آن‌ها اختلاف وجود دارد. در آخرين نشست سران، انگليس باز تکروی کرد. به گونه‌ای که رييس جمهور فرانسه گفت انگليس فقط می‌خواهد از مواهب اتحاديه اروپا استفاده کند و از مشکلات آن به دور بماند و نخست‌وزير انگليس نيز بسيار صريح و روشن گفت انگليس به تمام اتحاديه اروپا می‌ارزد و ما به دنبال حفظ منافع انگليس هستيم. برای کل اروپا در مقابل انگليس بهايی قائل نيستيم.

وی ادامه داد:‌ وقتی آن‌ها در ميان خود اين گونه به هم بی حرمتی می‌کنند و با يکديگر اختلاف دارند يقين بدانيد وحدت ظاهری آن‌ها فقط يک ويترين است. آن‌ها در درون خود می‌دانند که هر کدام به دنبال منافع حداکثری خود هستند و جهان‌بينی آن‌ها جهان‌بينی منفعت‌طلبانه است. در اين جهان‌بينی جز اين انتظاری نيست.

وزير امور خارجه افزود: بنابراين آن‌ها هر چند وقت يکبار صحبتی راجع به ايران می‌کنند و ما هم به اين صحبت‌ها عادت کرده‌ايم. به لطف الهی و با همت اين مردم عزيز يقين بدانيد از اين گردنه‌های سخت هم مانند بقيه سربلند عبور خواهيم کرد. ما ملتی تاريخ‌ساز و با ريشه هستيم. ملتی نيستيم که به تازگی در عرصه‌ بين‌المللی ظاهر شده باشد. در تاريخ ما مشکلات و محدوديت‌های اين چنين بسيار ديده‌ايم و توانستيم آن‌ها را پشت سر بگذاريم. اين بار در بستر انقلاب عزيز اسلامی خود يقين بدانيد با وحدت وانسجامی که در داخل داريم به خوبی از اين گردنه عبور خواهيم کرد. بايد صبور باشيم و با متانت نسبت به تحولات عمل کنيم.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست مطبوعاتی مشترک خود با يوتونی نوجوما ،وزير خارجه ناميبيا ضمن خير مقدم به وی و خوش‌آمدگويی گفت: در مذاکراتی که داشتيم موضوعات بين‌المللی و تحولات منطقه‌يی مورد بحث قرار گرفت. روابطمان با ناميبيا به قبل از استقلال اين کشور و در سال ۱۹۹۰ ميلادی برمی‌گردد. آن زمان ايران در حد توان خود به کمک مردم ناميبيا رفت تا به آن‌ها برای کسب استقلال کمک کند. پس از کسب استقلال تاکنون روابط دوجانبه خوبی داشته‌ايم. البته سفير ما در ناميبيا سفير کشورمان در آفريقای جنوبی هم هست که قرار شد در آينده نزديک سفارت ما در نامييبا تاسيس شود.

وی با اشاره به مذاکرات در مورد روابط دو جانبه گفت: نيازهای ناميبيا در مسائل کشاورزی، معدن، صنعتی و انرژی و نفت وگاز مطرح شد. ضمن اينکه همراه وی وزير معدن ناميبيا نيز حضور دارد.

صالحی گفت: قرار شد راجع به احداث پالايشگاه در ناميبيا با مسوولين وزارت نفت گفت‌وگو شود. مذاکرات ابتدايی در سال ۲۰۰۷ انجام شده بود که قرار شد آن‌ها پيگيری شود پس از بررسی‌ها و امکان‌سنجی وقتی به اين نتيجه رسيدند که احداث پالايشگاه در ناميبيا پروژه ثمرده است اين کار انجام خواهد شد.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان افزود: در مورد صنعتی، کشاورزی و زمينه‌های زيرساختی با توجه به تجارب خوب ايران پس از انقلاب آمادگی خود را در ارائه خدمات اعلام کرديم.

وی همچنين گفت:‌ از موضع‌گيری‌های ناميبيا در عرصه‌های بين‌المللی در ارتباط با ايران تشکر می‌کنيم. اين کشور همواره موضع‌گيری‌های مثبتی نسبت به ايران در عرصه‌های بين‌المللی داشته است. عضو جنبش غيرمتعهدها است و با هم همکاری‌های خوبی داريم. اميدواريم با دعوتی که از رييس‌جمهور ناميبيا شده است شاهد حضور وی در ايران باشيم که به تسريع پروژه‌ها کمک خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016