سه شنبه 22 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: در قبال تجاوز آمريکا به حريم هوايی‌مان کوتاه نمی‌آييم، ايسنا

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اخباری مبنی بر اين که آ‌قای اوباما درخواست کرده است هواپيمای جاسوسی به آمريکا برگردد منتشر شده؛ گويی ايشان فراموش کرده است که به حريم هوايی ايران تجاوز شده ،‌ عمليات جاسوسی صورت گرفته و مقررات بين‌المللی نقض شده است.


اظهارات اوباما برای فرار به جلو است

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ی واکنش ايران به اظهارات اوباما مبنی بر درخواست بازگرداندن هواپيمای بدون سرنشين از ايران با بيان اين که اقدام آمريکا تجاوز در امور داخلی کشور ما است، خاطرنشان کرد: آنها اين اظهارات را برای فرار به جلو و به جای عذرخواهی رسمی و پذيرش اين تخلف و جرمی که مرتکب شده‌اند مطرح می‌کنند.


در مورد تجاوز آمريکا به حريم هوايی کشورمان کوتاه نخواهيم آمد

وی افزود: ايالات متحده‌ی آمريکا بايد بداند اقدامی که در نقض حريم هوايی کشور ما انجام داده است، اقدامی است که می‌تواند صلح و امنيت جهانی را به خطر اندازد. آمريکا بايد مسووليت‌ها و تبعات اين اقدام را بپذيرد.

مهمان‌پرست همچنين افزود: مقامات ايالات متحده‌ آمريکا به کشور ما تجاوز آشکار داشته‌اند و عمليات جاسوسی انجام داده‌اند. پيگيری اين مساله به صورت جدی در دستور کار ما است. آنها بايد نسبت به اين اقدام پاسخ‌گو باشند. ما در اين مورد کوتاه نخواهيم آمد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان تاکيد کرد: اگر کشوری قصد تجاوز به کشورمان را داشته باشد حتما با توانايی بالای نيروهای کشورمان پاسخ قاطعی را دريافت خواهد کرد. اينکه جناب آقای اوباما سعی می‌کنند به روی خود نياورد که چه اتفاقی افتاده است و درخواست می‌کند هواپيما برگردد بايد از ايشان سوال کنيم اگر همين اتفاق در مورد نقض حريم هوايی آمريکا رخ داده بود برخورد آنها همين بود، مسلم بدانند دوره عوض شده و ملت‌ها به هيچ وجه رفتار مستکبرانه را تحمل نخواهند کرد.


هيچ درخواستی مبنی بر استفاده از هوپيمای جاسوسی آمريکا از سوی کشوری مطرح نشده است

وی همچنين گفت: هيچ درخواستی در مورد اين که کشوری از ايران درخواست کرده باشد که از اين هوپيمای جاسوسی استفاده کند مطرح نشده است و اينها طراحی‌هايی از جانب بخشهای نظامی آمريکا است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سفر جليلی به مسکو هيچ ارتباطی به مساله هواپيمای جاسوسی آمريکا نداشته است

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش ديگری درباره علت سفر جليلی به روسيه و اينکه آيا در اين سفر درباره هواپيمای بدون سرنشين نيز گفت‌وگويی انجام شده است، گفت: سفر آقای جليلی به مسکو از سفرهايی است که ميان مقامات کشورهای بزرگی مثل ايران و روسيه برای تبادل نظر و رايزنی درباره موضوعات مختلف دوجانبه انجام می‌شود و هيچ ارتباطی به مساله‌ی هواپيمای جاسوسی بدون سرنشين آمريکا نداشته است.

مهمان‌پرست همچنين در مورد درخواست انگليس برای حافظ منافع قرار دادن يکی از کشورهای اروپايی در ايران نيز گفت: در اين باره نکاتی به لحاظ حقوقی وجود دارد که بايد بررسی شود. البته در دوره‌ای که روابط سياسی ميان دو کشور کاملا قطع شود يا در يک دوره‌ای موقتا روابط محدود شود می‌توان از روش دفتر حفاظت منافع برای برقراری ارتباط بين دو کشور استفاده کرد، اما جنبه‌های حقوقی و مسائل مختلفی در اين باره مطرح است که ابتدا بايد آنها روشن شود و تا زمانی که ابعاد مختلف اين مساله و جنبه‌های مختلف حقوقی و حاشيه‌ای آن کاملا مشخص نشود به هيچ وجه اتفاق جديدی در اين مورد رخ نخواهد داد.


طبق مقررات بايد درخواست دفتر حافظ منافع مستقيما به کشور پذيرنده اعلام شود

وی ادامه داد: طبق مقررات بين‌المللی اگر قرار باشد دفتر حفاظت منافعی تعريف شود مستقيما بايد توسط کشوری که می‌خواهد اين اقدام را انجام دهد، به کشور پذيرنده اعلام شود.


به رای مردم روسيه احترام می‌گذاريم

سخنگوی وزارت خارجه همچنين در مورد موضع ايران درباره اعتراضات اخير در روسيه پس از انتخابات دومای اين کشور گفت: مردم در اين انتخابات حضوری قابل توجه داشتند. رای و نظر مردم روسيه برای ما مهم است و به آنچه که انتخاب کرده باشند احترام می‌گذاريم. اينکه کشورهای غربی به ويژه آمريکايی‌ها عادت کرده‌اند که در همه مسائل داخلی کشورها دخالت کنند، پذيرفتنی نيست. ملت‌ها دخالت از موضع بالا را برنمی‌تابند، بهتر است‌ آمريکايی‌ها و کشورهای غربی مشکلات داخلی خود را دنبال کنند و برای حل آنها راهی بينديشند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان تاکيد کرد: ما به آنچه که مردم روسيه رای دادند و انتخاب کردند احترام می‌گذاريم.


تحت تعقيب قرار دادن دو مقام آمريکايی را به جديت پيگيری می‌کنيم

دستيار ويژه وزير امور خارجه درباره اعلام دادستانی کل ايران نسبت به تحت تعقيب قرار دادن دو مقام آمريکايی و درخواست از اينترپل نيز گفت: دادستانی کل برای صدور حکم بازداشت دو نفر از مقامات ارشد آمريکايی که صراحتا کنگره آمريکا را تحريک به ترور يکی از فرماندهان نظامی کشورمان کرده‌اند، اقدام کرده است. اين کار کاملا جنبه‌ی حقوقی دارد و به جديت پيگيری خواهد شد.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: هيچ کس حق ندارد نسبت به فعاليت‌های تروريستی چنين تحريکی را انجام دهد و به خود اجازه دهد نسبت به از بين بردن افرادی که در هر کشوری جايگاه مشخص دارند، چنين تصميمی بگيرد. آمريکايی‌ها به حمايت از تروريسم عادت دارند. با توجه به اينکه رژيم صهيونيستی صراحتا مقامات ديگر را در ليست ترور خود قرار می‌دهند و آمريکايی‌ها نيز از آن حمايت می‌کنند تصور کردند می‌توانند اين کار را در مورد فرماندها نظامی ما نيز انجام دهند، اين موضوع حتما پيگيری خواهد شد و پليس بين‌الملل (اينترپل) موظف به بازداشت و دستگيری آنها خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش ديگری در مورد اينکه آيا دستگاه ديپلماسی می‌تواند اقداماتی خارج از آنچه که در مورد هواپيمای بدون سرنشين و اقدامات اخير انگليس درباره اخراج ديپلمات‌های ايران انجام داد، صورت دهد؟ گفت: به دليل اقدامات خصومت‌آميز دولت انگليس عليه مردم ما، مجلس مصوبه‌ای در اين مورد داشت. ملت ما نمی‌تواند اين رفتار خصومت‌آميز را از ذهن خود پاک کند. در آخرين اقدامی که دولت انگليس انجام داد و تحريم يک‌جانبه‌ای را نسبت به بانک مرکزی صورت داد که معلوم بود اقدامی نمايشی و سياسی است - زيرا ما همکاری بانکی نداشتيم و روابط تجاری‌مان در پايين‌ترين سطح خود بود - اما دولت انگليس احساس کرد می‌تواند با اين اقدام ساير کشورها را برای فشار آوردن به ملت ما تحريک کند، آن هم به خاطر اينکه ملت ما می‌خواهد از حقوق خود دفاع کند، اين رفتار بسيار نسنجيده بود و ملت ما را عصبانی کرد.


مقامات انگليس از اخراج سفيرشان احساس تحقير کردند

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان با اشاره به مصوبه نمايندگان در مورد کاهش روابط با انگليس گفت: آنها نظرات کارشناسی دستگاه سياست خارجی را نيز دريافت کردند و اين کار انجام شد و به نظر می‌آيد مقامات انگليس از اينکه سفيرشان اخراج شود احساس تحقير کردند و به دنبال برنامه‌های واکنشی بودند که پس از اينکه تعدادی از دانشجويان با مجوز قانونی برای تجمع جلوی سفارت انگليس حاضر شدند آنها دوست داشتند اتفاقی بيفتد تا نسبت به آن بهانه‌ای به دست آورند و مساله‌ی اخراج سفيرشان را تحت‌الشعاع قرار دهند.

مهمان‌پرست ادامه داد: تعدادی از افراد به دليل عصبانيتی که از رفتار انگليس داشتند وارد سفارت شدند و ما نيز اعلام کرديم اين اقدام از نظر ما قابل قبول نيست و متعهد به مقررات بين‌المللی هستيم و حفاظت از جان ديپلمات‌ها و اماکن ديپلماتيک را وظيفه خود می‌دانيم. همان زمان موضع کاملا روشن و شفاف ما اعلام شد.


واکنش قاطع‌تر در قبال رابطه با انگليس بر اساس تصميم مجلس با رايزنی ساير دستگاه‌هاست

وی افزود: ممکن است تعدادی از افراد به دليل رفتارهای بسيار زننده‌ای که دولت انگليس در طول تاريخ بر عليه ملت داشته است، راضی به کاهش روابط نباشند و فکر کنند بايد اين رابطه محدودتر و يا قطع شود. سخن ما اين است که ما يک کشور قانونمند هستيم و حتی اگر بخشی از مردم ما چنين نظری دارند بايد تابع نظرات اکثريت ملت باشند. نمايندگان مجلس نمايندگان کل ملت هستند و وقتی تصميم می‌گيرند همه بايد تابع آن باشند و آن را اجرا کنند، اگر دوستانی هم انتقاد دارند که بايد واکنشی قاطع‌تر داشت، بهتر است آن را با مجلس در ميان بگذارند. اگر نمايندگان مجلس به اين نتيجه رسيدند که بايد اقدامی شديدتر دنبال شود حتما با رايزنی‌های سياسی با وزارت خارجه و ساير دستگاه‌ها تصميم می‌گيرند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ما به دوستان عزيزمان توصيه می‌کنيم که توجه داشته باشند شرايط سياسی به گونه‌ای است که آمريکايی‌ها و متحدين غربی آنها دچار شکست‌های سياسی فاحشی شده‌اند. در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا موج بيداری اسلامی فشارهای فزآينده‌ای برای آنها ايجاد کرده است. آنها توسط ملت‌های منطقه مجبور به خروج از اين منطقه‌ی حساس شدند بنابراين هر اقدامی را انجام خواهند داد تا صورت مساله را عوض کنند و موضوع را تبديل به مساله‌ی جديدی مانند موضوع ايران‌هراسی کنند.

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند اعلام کنند ايران به مقررات و قوانين بين‌المللی پايبند نيست و بتوانند سناريوهايی را که در اين رابطه طراحی کرده‌اند، به کشورمان نسبت دهند تا از موج فشارهای مردمی در منطقه فرار کنند.


هر کشوری بخواهد منافع ملت ما را خدشه‌دار کند پاسخ محکم و قاطعی دريافت خواهد کرد

دستيار ويژه وزير خارجه تاکيد کرد: ملت ما باهوش و قانونمند است و به هيچ کس اجازه نخواهد داد که در رابطه با منافع ملی ما تعدی داشته باشند. هر کشوری بخواهد منافع ملت ما را خدشه‌دار کند پاسخ محکم و قاطعی دريافت خواهد کرد؛ اما اين پاسخ از طريق مراجع قانونی و به صورت سنجيده داده خواهد شد و ملت ما و بخش‌هايی از جوانان عزيز ما که از بعضی رفتارهای کشورهای غربی ناراحت هستند احساسات خود را کنترل کنند.


نسبت به آينده روابط با مصر بسيار خوشبين هستيم

مهمان‌پرست همچنين در مورد ارزيابی‌اش از مصر جديد در خاورميانه و مناسبات آن با ايران گفت: مصر به عنوان يکی از اولين کشورهايی بود که در موج بيداری اسلامی متحول شد و تغييرات جدی در تحولات منطقه‌ای ايفا کرد. اين مساله قابل تامل است و حتما می‌تواند اين تحول به نفع منطقه باشد و کشورهای منطقه از اين فرصت‌ها بايد برای همبستگی بيشتر و افزايش همکاری‌ها بهره ببرند.

وی گفت: از اينکه مردم مصر پس از ساليان سال از قيد حاکميت ديکتاتوری مانند حسنی مبارک رها شدند و سياست‌های جريان آمريکايی ـ صهيونيستی ديگر نمی‌تواند در مصر مردم آن کشور را تحت فشار قرار دهد، خوشحاليم. اميدواريم اين موج استقلال‌خواهی که در مصر آغاز شده به شکل کامل پياده شود و دولت‌های مردمی شکل گيرند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان تاکيد کرد: وجود دولت مردمی می‌تواند مشترکات فراوان بين دو کشور را افزايش دهد. نسبت به آينده روابط بسيار خوشبين هستيم. دو ملت ايران و مصر به يکديگر علاقه دارند و با يافتن زمينه‌های اين حکومت مردمی در مصر حتما روابط دو کشور بسيار خوب و درخشان خواهد بود.

يکی از خبرنگاران پرسيد آيا اين احتمال وجود دارد که ايران هواپيمای بدون سرنشين آمريکا را به روسيه و چين ارسال کند که مهمان‌پرست گفت: تاکيد می‌کنم مهار کردن هواپيمای جاسوسی بدون سرنشين آمريکايی که از تکنولوژی فوق‌العاده پيچيده‌ای برخوردار است توسط مقامات نظامی ما به قدری برای مقامات آمريکايی سنگين و تحقيرآميز بود که به دنبال ايجاد فضاهای جديد و مصنوعی هستند تا اين مساله را تحت‌الشعاع قرار دهند. بحث‌های زيادی را مقامات غربی دامن می‌زنند که موضوع اصلی فراموش شود.

مهمان‌پرست توضيح داد: بحث اينکه کشوری درخواست کرده باشد تا از اطلاعات هواپيمای جاسوسی استفاده کنيم به هيچ وجه مطرح نبوده، هيچ درخواستی مطرح نشده، اگر اخباری که در اين زمينه منتشر می‌شود را بررسی کنيد خواهيد ديد منابع اصلی آنها به آمريکايی‌ها و يا بولتن‌های وزارت دفاع آمريکا برمی‌گردد، اين طراحی است تا اوج شکست تاريخی خود را تحت‌الشعاع مسائل ديگری قرار دهند. آنها بايد بپذيرند که در اين مساله تحقير شدند و ابهت آنها شکسته شده است و اين را ملت‌ها به خوبی دريافت کردند.


رويه‌های جديدی برای پيگيری مسايل ايرانيان مقيم انگليس در دستور کار داريم

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در مورد وضعيت پرونده نصرت‌الله تاجيک تبعه ايرانی که در انگليس بازداشت است و پيگيری امور کنسولی ايرانيان مقيم انگليس نيز گفت: ما به دنبال اين هستيم که با راهکارهای مختلفی که دنبال کرديم به هيج وجه صدمه‌ای به حقوق کنسولی اتباع ايرانی وارد نشود، بلافاصله ستادی تشکيل شد، شماره تلفن‌هايی را اعلام کرديم که همه ايرانيان مقيم انگليس و يا افرادی که به نحوی با اين کشور کار دارند به راحتی بتوانند از طريق اين ستاد فعاليت‌هايشان را دنبال کنند. رويه‌های جديدی نيز در دستور کار است تا به پيگيری مسائل کاری آنها سرعت بخشيده شود.

وی ادامه داد: در حال پيگيری مصوباتی در اين زمينه هستيم تا کار با سرعت بيشتری دنبال شود. برخی از ايرانيان ما که بايد مسائل کنسولی خود را به صورت حضوری حل کنند از طريق کشورهای همسايه‌ی انگليس می‌توانند آن را دنبال کنند و به اطلاع آنها خواهيم رساند.


نبايد حوادث اتفاق افتاده بين تهران و لندن بر پرونده تاجيک اثر بگذارد
انتظار داريم مقامات دولت انگليس بلافاصله نسبت به آزادی تاجيک اقدام کنند

مهمان‌پرست در مورد مساله پرونده تاجيک نيز گفت: نبايد حوادث اتفاق افتاده بين تهران و لندن بر پرونده آقای تاجيک اثر بگذارد. موضوع آقای تاجيک مساله‌ای سياسی و تله‌گذاری مقامات آمريکايی است. آنها می‌خواهند به ملت ما فشار وارد کنند. از هرگونه اتهام بی‌اساسی فروگذار نمی‌کنند و سعی می‌کنند کشورهای ديگر را با خود همراه کنند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان تاکيد کرد: انتظار داريم مقامات دولت انگليس بلافاصله نسبت به آزادی آقای تاجيک اقدام کنند و رفتار ديگری را از خود نشان ندهند تا ذهنيت ملت ما نسبت به انگليس از گذشته تاريک‌تر شود.

وی همچنين در مورد پيگيری مسائل مربوط به تدوين رژيم حقوقی دريای خزر نيز گفت: حدود ۷۰ درصد از اين رژيم به توافق پنج کشور ساحلی رسيده است که البته ما انتظار داريم بر سرعت اين کار افزوده شود و هر چه زودتر اين رژيم تدوين شود. تدوين آن به نفع پنج کشور ساحلی خواهد بود.

مهمان‌پرست در مورد کشف منابع جديد گاز در نزديکی سواحل ايران نيز گفت: اين بحثی است که به کشور ما ارتباط دارد و خارج از بحث‌هايی است که ممکن است به رژيم حقوقی دريای خزر ارتباطی داشته باشد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان همچنين در مورد رويه‌های جديد برای پيگيری امور کنسولی ايرانيان در انگليس و اينکه کدام کشور همسايه انگليس قرار است اين موضوع را انجام دهد نيز گفت: بسياری از خدمات کنسولی که ايرانيان به آن نياز دارند با تدابيری که انديشيده شده نيازی به حضور افراد ندارد و می‌تواند از طريق تماس و ارتباط با ستادی که در وزارت خارجه تشکيل شده مسائل کنسولی خود را دنبال کنند و نيازهايشان را برطرف کنند. در مواردی که نياز به حضور افراد باشد بستگی به اين دارد که آنها در کدام بخش از خاک انگليس حضور داشته باشند و برای آنها به چه شکل راحت باشند که نيازهايشان را برطرف کنند. تلاش ما اين است که کمترين خدشه به خدمات کنسولی به ايرانيان عزيز وجود دارد.


همه امکانات برای دسترسی به آخرين اطلاعات درباره امام موسی صدربه کار گرفته شده است

وی همچنين در مورد آخرين پيگيری‌های وزارت خارجه نسبت به روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر نيز گفت: گروه‌های مختلفی از ايران، لبنان و خانواده ايشان به ليبی سفر کردند. سفارت ما نيز به صورت جدی پيگير اين مساله است. اين موضوع در سفر آقای صالحی يکی از موضوعات با اولويت اصلی مذاکرات بود. مسئولين شورای انتقالی و دولت موقت ليبی تعهد کردند که کميته ويژه‌ای را برای اين کار تشکيل دهند و تلاش می‌کنند تا اطلاعاتی در اين زمينه به دست آورند. همه‌ی امکانات موجود برای دسترسی به آخرين اطلاعات نسبت به امام موسی صدر و همراهان وی در ليبی به کار گرفته شده است. اميدواريم بتوانيم سريعتر اطلاعاتی دقيق و قابل اعتمادی را به دست آوريم.


سفر مصلحی به عربستان دستاوردهای مفيدی را برای ايران و عربستان و منطقه‌ داشته است

يکی از خبرنگاران گفت خبرگزاری رسمی عربستان اخباری در مورد سفر وزير اطلاعات به رياض و ملاقاتش با وليعهد عربستان منتشر کرده بود، دستور اين سفر چه بوده است؟ که مهمان‌پرست گفت: دو کشور ايران و عربستان از کشورهای مهم منطقه هستند که در جهان اسلام نيز نقش و تاثير بسزايی دارند. وجود اين تماس‌ها و تبادل نظرها و رايزنی‌ها به رفع سوء تفاهم‌ها کمک می‌کند و از طريق آن به موضوعات سياسی و امنيتی دوجانبه می‌پردازيم. اين سفر و مذاکرات نتايج و دستاوردهای مفيدی را برای ايران و عربستان و منطقه‌ی ما داشته است. منطقه ما شرايط حساسی را طی می‌کند، کشورهای سلطه‌گر فرامنطقه‌ای به منافع کشورهای منطقه چشم دوخته‌اند، بايد با هوش و درايت و رايزنی و تبادل نظر اجازه ايجاد اختلاف ميان کشورهای منطقه را ندهيم و با رايزنی‌هايی که صورت می‌گيرد سوء تفاهمات را برطرف کنيم و همبستگی ميان کشورهای منطقه را افزايش دهيم.


اين قدر درباره ايران، گزينه‌ها را روی ميز گذاشته‌اند که ميز خسته شده است

وی تاکيد کرد: ايجاد اختلاف ميان کشورهای منطقه تنها به نفع رژيم صهيونيستی و حاميان آن است.
سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اينکه رييس‌جمهور آمريکا اعلام کرده است تمام گزينه‌ها در مورد ايران روی ميز است، گفت: ديگر اين قدر گزينه‌ها را روی ميز گذاشته‌اند که ميز خسته شده است. آنچه که در حال وقوع است اين است که تحولات بين‌المللی و منطقه به نفع کشورهای مستقل و آزاده دنيا پيش می‌رود، هر چه جلوتر می‌رويم به حرکت‌های بزرگ مردمی در جهت دسترسی به استقلال واقعی‌شان نزديک می‌شويم. تعداد کشورهای مستقل منطقه و دنيا در حال افزايش داشت. در کنار اين تحول بزرگ تاريخی، کشورهای غربی در حال ضعيف شدن و دست و پنجه نرم کردن با بحران‌های مختلف داخلی‌شان هستند. اينگونه اظهارنظرها صرفا در فضای جنگ تبليغاتی و روانی صورت می‌گيرد و نشان دهنده وجود بحران‌های جدی در اين کشورها است.
مهمان‌پرست ادامه داد: هنوز آمريکايی‌ها نتوانسته‌اند اعتراضات معروف به ۹۹ درصدی مردم را پاسخگو باشند و بحران‌های اجتماعی خود را برطرف کنند. در کشورهای اروپايی مشکلات بسيار جدی است. ايجاد فضای نامناسب عليه ملتی که می‌خواهد به حقوق مسلم خود برسد ديگر به نتيجه نخواهد رسيد. ملت ما با اقتدار به راه خود ادامه می‌دهد و به هيچ وجه از حقوق خود کوتاه نخواهيم آمد.
وی تصريح کرد: بهتر است ديگر از اينگونه واژه‌ها مانند اينکه همه گزينه‌ها روی ميز است استفاده نکنند. ملت‌ها با شنيدن اين حرف‌ها احساس می‌کنند طرف مقابل از موضع ضعف اين سخنان را مطرح می‌کند.


تغييرات در ساختار وزارت خارجه نشان دهنده عزم جدی برای همراهی با بخش‌های اقتصادی است

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای مقامات ايرانی در مورد صادرات انرژی به کشورهای ديگر و توجه به ديپلماسی انرژی در وزارت خارجه گفت: تغييرات در ساختار وزارت خارجه نشان دهنده عزم جدی دستگاه سياست خارجی برای همراهی کردن با بخش‌های اقتصادی کشور به ويژه وزارت نفت است و همه‌ی نمايندگی‌های ما در اين جهت آمادگی کامل دارند هر نوع طرح و برنامه‌ای که در وزارت نفت دنبال شود زمينه‌های آن برای توسعه روابط با کشورها و بهره‌مند شدن از فعاليت‌های اقتصادی فراهم است.


روابط ايران و آذربايجان بايد در بالاترين سطح گسترش يابد
از اقدام نامناسب آذربايجان درمورد نماينده صدا و سيما تعجب کرديم

يکی ديگر از خبرنگاران پرسيد با توجه به سفر اخير يکی از مقامات جمهوری آذربايجان به تهران و گفت‌وگو درباره گسترش همکاری‌های رسانه‌ای متاسفانه شاهد اخراج مدير دفتر صدا و سيما در باکو بوده‌ايم، واکنش ايران به اين موضوع چيست؟ که مهمان‌پرست گفت: روابط ايران و آذربايجان بايد در بالاترين سطح گسترش يابد. برای معرفی اين ظرفيت‌ها نقش رسانه‌ها بسيار تعيين کننده است، ما هم از اين موضوع تعجب کرديم که چطور در فاصله کوتاهی پس از صحبت‌هايی که انجام شد اقدام نامناسبی در مورد نماينده صدا و سيما در آذربايجان رخ داد. ما اين مساله را دنبال می‌کنيم حتما بايد به جای محدود کردن اقدامات رسانه‌ای، به دنبال افزايش همکاری‌ها و يافتن ظرفيت‌های جديد باشيم. اميدوارم با مذاکراتی که صورت می‌گيرد مقامات آذربايجان فضای مناسب را برای حضور فعال رسانه‌های ما فراهم کنند.


حضور ايران در کنفرانس بن بسيار موثر بود

مهمان‌پرست همچنين با اشاره به سفر وزير خارجه کشورمان به آلمان و حضور در کنفرانس بن گفت: حضور ايران در اين اجلاس بسيار موثر بود به ويژه در مورد مسائلی که برای حل مشکلات افغانستان به تصويب رسيد، هيات ايرانی بسيار فعال بود و اجازه نداد نکاتی که به نفع افغانستان و منطقه نبود در مصوبات پايانی درج شود و هم موضوعاتی که مفيد بود و بايد درج می‌شد با فعاليت هيات ديپلماتيک ما در آنجا اضافه شد.
وی گفت: بايد نقش کشورهای منطقه‌يی جدی گرفته شود و ساير کشورهای منطقه‌يی که علاقه‌مند به حضور مثبت برای بازسازی افغانستان هستند می‌توانند از طريق کشورهای منطقه و با همکاری‌های سه جانبه يا چند جانبه به فعاليت‌های خود بپردازند. اميدواريم نتايج اينگونه اجلاس‌ها و رايزنی‌ها وضعيت بهتری را در منطقه ايجاد کند. خروج نيروهای آمريکايی و ناتو موضوعی است که مورد تاييد همه قرار گرفته است. ما مخالفت قاطع خود را با پيمان استراتژيک آمريکا و افغانستان اعلام کرديم و معتقديم هرگونه حضور نظامی و امنيتی آمريکا و وجود پايگاه‌های آن‌ها می‌تواند وضعيت امنيت منطقه را به خطر اندازد و نسبت به آن عکس‌العمل نشان خواهيم داد.
سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در مورد نشت نفت در دريای خزر گفت: اخباری در اين مورد منتشر شد که نشت نفت از حوزه‌های نفتی قزاقستان انجام شده است البته بلافاصله برای پاکسازی اين منطقه اقدام شد. همکاری‌های زيست محيطی يکی از مهمترين موضوعاتی است که بين کشورهای ساحلی خزر مورد توجه است.


اقدام ژاپن و کره در اعمال تحريم عليه ايران با پاسخ مناسب همراه خواهد بود

وی در پاسخ به اين پرسش که ژاپن اعلام کرده است تحريم‌های جديدی عليه ايران وضع خواهد کرد، پاسخ ايران به اين موضوع چيست؟ گفت: برخی از کشورها مانند ژاپن و کره تحت فشار کشورهای غربی و آمريکايی اعلام کردند تحريم‌هايی را در دستور کار خواهند گذاشت. ما به آنها اعلام کرديم روابط تاريخی، صميمانه و خوبی با اين کشورها داريم. اگر اقدامی را انجام دهند که روابط خوب دو کشور را تحت تاثير قرار دهد يا همکاری‌های اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار دهد بايد توجه کنند که حتما پاسخ مناسب و لازم را خواهيم داد و آنها بايد بدانند کشورهايی که اين فشارها را به آنها وارد می‌کنند فقط به دنبال منافع خودشان هستند و اهداف سياسی‌شان را دنبال می‌کنند و منافع کشورهای منطقه و آِسيايی برای آنها کمترين ارزشی ندارد.


اقدام آمريکا در راه‌اندازی سفارت مجازی نقض مقررات بين‌المللی است

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش ديگری در مورد راه‌اندازی سفارت مجازی در تهران و فيلتر شدن سايت اين سفارت گفت: اگر مقامات آمريکايی واقعا فکر می‌کنند با اين اقدام قصد راه‌اندازی سفارتی را به صورت مجازی دارند بايد توجه کنند هرگونه ايجاد روابط سياسی و کنسولی با تعاريف بين‌الملل بايد با توافق کشور مقابل صورت گيرد بنابراين اقدام يک‌جانبه، نقض مقررات بين‌المللی است و به شدت محکوم است.
سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان توضيح داد: موضوع ديگر اين است که اين اقدام وقتی به صورت يکطرفه صورت می‌گيرد مداخله در وضعيت داخلی ايران محسوب می‌شود و حتما تخلفی است که پاسخ محکمی دريافت خواهد کرد.
وی ادامه داد: وقتی رابطه سياسی و کنسولی ميان دو کشور نداريم به همين دليل دفتر حافظت منافع تعريف شده است. اگر آمريکايی‌ها قصد دارند رويه خود را تغيير دهند به معنی اين است که ديگر به دفتر حفاظت منافع در ايران نيازی ندارند که بايد تکليف اين موضوع به لحاظ حقوقی مشخص شود.


آمريکايی‌ها اگر واقعا از رفتار گذشته‌شان پشيمان شده‌اند بايد عذرخواهی رسمی کنند

مهمان‌پرست افزد: آمريکايی‌ها نشان دادند که از نداشتن رابطه با ايران بسيار پشيمان هستند. آنها بسيار تلاش می‌کنند تا با اشکال مختلف بتوانند رابطه‌ای را با کشور ما برقرار کنند و قصد آنها از ايجاد اين رابطه، ضربه زدن به منافع و کشور ما است. آنها فکر می‌کنند حوادثی که ممکن است در آينده اتفاق بيفتد و يا مناسبت‌هايی مانند انتخابات با اينگونه رفتارها در آن خدشه‌ای وارد می‌کنند و يا به اختلافات و تنش‌ها دامن بزنند. آنها بايد بدانند نظر ملت ما در مورد سياست‌های خصمانه آمريکا کاملا روشن است، اگر واقعا از رفتار گذشته‌شان پشيمان شده‌اند و فکر می‌کنند به اين رابطه نياز دارند راه آن اين مداخلات غيرقانونی نيست. آمريکايی‌ها بايد عذرخواهی رسمی کنند و بپذيرند که در طول تاريخ روابط‌شان با ما دچار چه جنايت‌هايی شده‌اند، رفتار خود را تغيير دهند و در آن زمان ملت ما راجع به آمريکا و برقراری هر رابطه‌ای تصميم خواهد گرفت.


روابط دوجانبه ايران و انگليس نبايد روابط ما و ساير کشورها را خدشه‌دار کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگری در مورد اينکه با خروج سفير انگليس از تهران، تعدادی از کشورهای اروپايی سفرای خود را فرا خواندند، سفير ايتاليا به تهران بازگشته است اما سفرای ديگر هنوز برنگشته‌اند، آيا درباره بازگشت آنها اطلاعاتی داريد؟ گفت: روابط دوجانبه ايران و انگليس نبايد روابط ما و ساير کشورها را خدشه‌دار کند. کشورهای ديگر اروپايی گاهی ممکن است تحت فشارهای سياسی رفتاری انجام دهند که منافع خودشان به خطر بيفتد. رابطه هر کشوری با ملت بزرگی مانند ايران حتما منافع دوجانبه را تامين خواهد کرد. نقش کشور ما در منطقه و تاثيرگذاری آن در تعاملات منطقه از نظر هيچ کدام از اين کشورها پوشيده نيست. بهتر است کشورهای ديگر اروپايی به منافع خودشان و روابط دوجانبه با دقت توجه داشته باشند.
وی با بيان اينکه انگليس و آمريکا رويه‌ جداگانه‌ای در تاريخ ملت ما از خود به جای گذاشته‌اند، گفت: ذهنيت بسيار منفی از رفتار آنها در بين مردم ما وجود دارد که فقط محدود به اين دو کشور است. وقتی رابطه آمريکا با ايران قطع می‌شود مقامات انگليس خوشحالند که با حضور در کشور ما می‌توانند رقابتی با آمريکا داشته باشند و وقتی انگليس به شکلی با مصوبه مجلس رابطه‌اش با ايران محدود می‌شود بلافاصله آمريکا بحث سفارت مجازی را دنبال می‌کند که رقابت با انگليس را جبران کنند و وقتی هر دوی‌شان در ايران نيستند نگرانند که ساير کشورهای اروپايی در ايران حضور داشته باشند.


کشورهای اروپايی ‌فريب اقدامات سياسی آمريکا و انگليس را نخورند

مهمان‌پرست تاکيد کرد: ‌فريب اقدامات سياسی آمريکا و انگليس را نبايد خورد. کشورهای اروپايی می‌توانند با کشور ما روابط بسيار خوبی داشته باشند و منافع‌شان را دنبال کنند با توجه به بحران‌هايی که در کشورهای اروپايی وجود دارد به رابطه خوب با ايران نياز دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016