پنجشنبه 24 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرکوب مرگ‌آور روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ايران، گزارشگران بدون مرز

٢٤ آذر ١٣٩٠- گزارش‌گران بدون مرز سرکوب تداوم‌دار رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ايران را محکوم می‌کند. امتياز انتشار نشريه چشم‌انداز در تهران لغو شد و هفته نامه‌ی سيمره در شهر کوهدشت لرستان تحت فشارهای امنيتی - قضايی مجبور به توقف انتشار خود شده است. يک روزنامه‌نگار زندانی و يک وب‌نگار زندانی پس از اعتصاب غذا در خطر مرگ قرار دارد.

١٦ آذر ماه ١٣٩٠، لطف‌الله ميثمی مدير مسئول ماهنامه چشم‌انداز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطلع شد که بنا بر حکم شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به تاريخ ٢ آذرماه، امتياز انتشار مجله لغو و خود وی به ٥ سال محروميت از فعاليت مطبوعاتی محکوم شده است. اين روزنامه‌نگار به حکم اين دادگاه که از برگزاری ان اطلاع و در آن حضور نداشته است، اعتراض کرده است. لطف‌الله ميثمی در طی سال‌های گذشته بارها به دادگاه‌های مختلف احضار شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هفته‌نامه سيمره يکی از نشريات قديمی و پر خواننده استان لرستان، از تاريخ ١٤ مهر در پی فشارهای سياسی و قضايی پس از هفت سال انتشار مداوم، انتشار خود را متوقف کرد. در شماره ٨ شهريور ١٣٩٠ اين نشريه مطلب طنزی به نام "فقط ديکتاتورها وخرها اشتباه نمی‌کنند!" منتشر شده بود، مقاله فرهنگ نقد ناپذيری در ميان ديکتاتورها را به تمسخر گرفته بود. برخی از مسوولان استان اين مطلب را " توهين به مقدسات" اعلام کرده و عليه نشريه و نويسندگان آن شکايت کرده‌اند. در تاريخ ٦ آذرماه دادگاه رسيدگی به اتهامات اين نشريه برگزار اما اعضای "هيات منصفه" با ايجاد تشنج مانع به پايان رساندن دفاعيات وکيل سيمره شدند. هنوز حکم دادگاه صادر نشده است.

" اين مضحکه عدالت است و نه دادرسی، دادگاه‌های جمهوری اسلامی در غياب متهم برگزار می‌شوند، هيات منصفه معتمدان نهادهای سرکوبگر هستند! روزنامه‌نگاران با احکام اين دادگاه‌های ناعادلانه راهی زندان و سلول‌های انفرادی می شوند با محروم شدن از همه‌ی حقوق خود زندگی‌شان در خطر قرار می‌گيرد."

وب‌نگار زندانی حسين رونقی ملکی از تاريخ ٢٢ آذر و در دومين سالگرد زندانی شدن و شرايط بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده است. حسين رونقی ملکی به شدت بيمار است، عليرغم دو عمل جراحی بر روی کليه و نياز به مراقبت‌های پزشکی، مقامات قضايی و بازجويان وزارت اطلاعات با درخواست مرخصی او مخالفت می‌کنند. وی در تاريخ ١١ مهرماه ١٣٨٩ از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به ١٥ سال زندان محکوم شد. اين وب‌نگار که نزديک به يکسال از زندانی‌شدنش را در سلول انفرادی بسر برده است، امروز در خطر مرگ قرار دارد.

" بی رحمی مر‌گ اور دستگاه قضايی و وزارت اطلاعات ايران عليه اين وب‌نگار غير قابل پذيرش است. ما محمدصادق آملی لاريجانی رئيس دستگاه قضايی، حيدر مصلحی وزير اطلاعات و عباس جعفری دولت ابادی را مسوول جان حسين رونقی ملکی می‌دانيم.

گزارش‌گران بدون مرز در تاريخ ١٠ اذرماه از بازداشت و زندانی کردن فرشاد قربانپور روزنامه‌نگار و همکار بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله هفته‌نامه توقيف شده شهروند امروز، و روزنامه‌های فرهيختگان و مهرنامه، مطلع شده است. اين روزنامه‌نگار از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به يکسال زندان و ٥ ميليون تومان جريمه نقدی به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی " و " دريافت دستمزد غير قانونی از رسانه‌های خارج از کشور" محکوم شده است. يک روز پس از دستگيری روزنامه‌نگار با تماس تلفنی به خانواده‌اش اطلاع داده است که در بند ٣٥٠ زندان اوين بسر می‌برد.

روژين محمدی وبلاگ‌نويس که در تاريخ ٣٠ آبان ماه پس از احضار به دادسرای انقلاب مستقر در زندان اوين، بازداشت شده بود در تاريخ ٢٠ آذر ماه از زندان آزاد شد.اين دانشجوی پزشکی در فليپين، در ٢٣ ابان به هنگام ورود به کشورش در فرودگاه بازداشت که پس از يک روز با سپردن وثيقه آزاد شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016