چهارشنبه 7 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلام آمادگی عربستان برای جايگزينی نفت ايران، عصر ايران


عربستان سعودی و ديگر کشورهای جنوب خليج فارس اعلام آمادگی کرده اند در صورت خودداری اتحاديه اروپا از خريد نفت ايران، نفت جايگزين را برای اروپا روانه بازار کنند.

عربستان سعودی و ديگر کشورهای جنوب خليج فارس برای جايگزينی نفت ايران به اروپا اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش عصرايران، منابع آگاه در دبی به خبرنگار رويترز گفته اند عربستان سعودی و ديگر کشورهای جنوب خليج فارس اعلام آمادگی کرده اند در صورت خودداری اتحاديه اروپا از خريد نفت ايران، نفت جايگزين را برای اروپا روانه بازار کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که رستم قاسمی وزير نفت ايران پيش از اين گفته بود عربستان سعودی وعده داده است صادرات نفت ايران به اروپا را جايگزين نکند.

يک منبع آگاه که خواست نامش اعلام نشود به رويترز گفت: ايران چنين وعده ای دريافت نکرده بود. اگر اروپا از خريداری نفت ايران خودداری کند بعيد است عربستان سعودی برای پر نکردن اين خلاء اقدام نکند.

وی افزود: در صورت خودداری اروپا از خريد نفت ايران، به احتمال زياد تهران نفت بيشتری را به آسيا صادر می کند و کشورهای جنوب خليج فارس هم نفت خود را روانه اروپا می کنند تا خلاء ايجاد شده پر شود و توازن به بازار جهانی نفت بازگردد.

با اين حال به نظر می رسد چين هم به دنبال کسب نفت ايران با بهترين شرايط است.

شرکت "سينوپک گروپ" بزرگترين شرکت پالايش نفت در چين قبل از اين گفته بود واردات نفت خام از ايران را در ماه آينده ميلادی (ژانويه ۲۰۱۱) نسبت به ماه های قبل، به نصف کاهش می دهد. دليل اين کاهش واردات، اختلاف چين و ايران بر سر مدت مهلت پرداخت بهای نفت وارداتی بود.

سينوپک، بزرگترين خريدار نفت خام ايران در چين است.

منابع بازرگانی در اين باره به رويترز گفته اند اين اقدامات بيانگر تلاش های چين برای کاهش بهای نفت وارداتی از ايران است.
منابع آگاه ديگری هم گفته اند اگر اروپا نفت ايران را تحريم کند، اختلاف ايران و چين، زمانی زيادی طول نخواهد کشيد.

نمايندگان شماری از کشورهای جنوب خليج فارس عضو در اوپک نيز گفته اند: تهديد ايران برای بستن تنگه هرمز ، به تهران و کشورهای بزرگ صادرکننده نفت خام در منطقه آسيب می زند.

محمدرضا رحيمی معاون اول رئيس جمهور ايران ديروز سه شنبه تهديد کرد در صورت تحريم نفت ايران، تهران اجازه نخواهد داد يک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند.

بخش اعظم نفت خام صادراتی عربستان سعودی، ايران، امارات، کويت، عراق و گاز طبيعی مايع شده (ال ان جی) قطر از تنگه هرمز عبور می کند. عرض تنگه هرمز ۶ و نيم کيلومتر است و کشورهای ايران و عمان در دو سوی آن قرار دارند.

عربستان سعودی می تواند بخشی از نفت خام خود را از طريق دريای سرخ، صادر کند.

اتحاديه اروپا اعلام کرده است خواهان توقف خريداری نفت خام از ايران است اما اين موضوع را هنوز به طور رسمی، اجرا نکرده است.

اروپا هم اکنون روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد می کند.

يک منبع ديگر در کشورهای جنوب خليج فارس هم به رويترز گفت: اگر اروپا نفت ايران را تحريم کند، بهای نفت در اروپا بالا می رود لذا عربستان سعودی و ديگر کشورهای جنوب خليج فارس صادرات نفت را افزايش می دهند تا هم جای خالی نفت ايران پر شود و هم از فرصت بهای بالای نفت، استفاده کنند.

پس از تهديد معاون اول رئيس جمهور ايران ، بهای نفت خام آمريکا به بيش از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه افزايش يافت.

يکی از نمايندگان کشورهای جنوب خليج فارس در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) در اين باره به رويترز گفت: تاثير اين تهديد، موقت است.

اين نماينده که نامش را نگفت؛ اضافه کرد: هر حرکتی در بهای نفت، کوتاه مدت خواهد بود زيرا پيش بينی می شود ايران تهديدش را درباره بستن تنگه هرمز، عملی نمی کند.

اتحاديه اروپا پيش از اين نگران بود در صورت خودداری از خريد نفت ايران، مشتريان اروپايی ايران با نقص نفت روبه رو شوند و اين موضوع به صعود جهشی بهای نفت در بازارهای جهانی منجر شود.

قبل از اين نيز خبرهايی منتشر شده بود که نشان می داد اروپا و آمريکا به شدت کشورهای بزرگ صادرکننده نفت خام از جمله کويت، امارات ،عربستان سعودی و ليبی را برای افزايش توليد با هدف جايگزينی صادرات نفت ايران به اروپا و جلوگيری از جهش بهای نفت در صورت تحريم نفت ايران تحت فشار قرار داده است.

وزير نفت کويت در هفته جاری اعلام کرد اين کشور ميزان توليد نفت خام خود را از دو و نيم ميليون بشکه در روز به سه ميليون افزايش داده است.

امارات هم توليد نفتش را از حدود دو و نيم ميليون بشکه در روز به دو ميليون و ۷۰۰ هزار افزايش داده است.

عراق نيز از رسيدن توليد روزانه نفت خود به مرز سه ميليون بشکه نسبت به دو ميليون و نيم گذشته رسيد.

عربستان سعودی نيز پس از ۱۰ سال توليد نفت خود را از حداکثر ۹ و نيم ميليون بشکه در روز به بيش از ۱۰ ميليون بشکه افزايش داد.

اين در حالی است که ليبی نيز توليد نفتش را دوباره از سرگرفته است و قصد دارد دوباره روزانه يک ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام روانه بازار کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016