یکشنبه 11 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران: دنیا به آمریکا می‌خندد، مهر

با امضای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحریم شد، در حالی که مقامات مسئول ایرانی معتقدند تحریم بانک مرکزی بر اقتصاد ایران اثرگذار نخواهد بود و با واکنش‌های هوشمندانه ایران، کار ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امروز یکشنبه تحریم بانک مرکزی را امضا کرد و به این ترتیب، رفتارهای ضد ایرانی ثبت‌شده در کارنامه وی، وارد مرحله تازه‌ای شد. این امضا در شرایطی پای تحریم بانک مرکزی ایران جای گرفته است که بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل و حتی مسئولان ایرانی نیز این تحریم را به نفع اقتصاد دنیا در شرایط بحرانی فعلی نمی‌دانند.

در این میان، مسئولان ارشد سیستم بانکی کشور نیز بارها و بارها این اقدام آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران را امری ناشایست خوانده و اعلام کرده‌اند که تحریم بانک مرکزی، حربه ناکامی است و همانند سایر اقدامات ستیزه‌جویانه در تحریم اقتصادی بر علیه ایران، بی‌ثمر خواهد ماند.

سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اتهاماتی برعلیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم رعایت حقوق بشر و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته ای، می‌گوید: کشورهایی که به دنبال تحریم ایران هستند حتی نتوانسته‌اند نظر شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل را جلب کنند و باید گفت تحریم بانک مرکزی برای آنها یک گزینه ناکام است و ایران خود را برای شیطنت‌های آنها آماده کرده است.

محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران نیز طرح تحریم بانک مرکزی از سوی سناتورهای آمریکایی را یک مانور سیاسی می‌داند و درباره اینکه آیا تحریم بانک مرکزی امکان‌پذیر است؟ می‌گوید: برخی غربی‌ها بحث سیاسی به راه می‌اندازند و استقلال بانک مرکزی را نادیده می‌گیرند، در حالی که بانک مرکزی مستقل است و در تمام دنیا نیز بانکهای مرکزی وابسته به دولتها نیستند، بنابراین تحریم بانک مرکزی غیر اصولی و غیرمنطقی است.

رئیس کل بانک مرکزی می‌افزاید: ملتها را هیچ وقت نباید تحریم کرد. اگر این کار انجام شود، مغرضانه است و بحث غیراستاندارد و غیراصولی به شمار می‌رود که دنیا آن را مورد شماتت قرار می‌دهد. بهمنی معتقد است که دنیا به آمریکا به دلیل تحریم بانک مرکزی ایران می‌خندد.

در عین حال، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تحریم بانک مرکزی را آخرین حربه استعمارگران غربی بر علیه اقتصاد ایران می‌داند و می‌گوید: عده‌ای فکر می‌کنند تحریم‌ها به نقطه ضربه زننده خود رسیده و اگر تحریم‌ها شامل بانک مرکزی شود، کار ایران یکسره می‌شود؛ در حالیکه برخلاف آنها فکر می‌کنیم، زیرا این آخرین حربه و آزمون آنها است و بعد از این نیز تحریم معنایی ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که دشمنان ایران با تحریم بانک مرکزی نیز، باز هم جواب نخواهند گرفت؛ مگر اینکه بخواهند از حوزه اقتصاد خارج شوند و فعالیت‌های دیگری را صورت دهند.
غضنفری راهکار مقابله با تحریم بانک مرکزی را در دست فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی می‌داند و می‌گوید: مثل همیشه راهکار در دستان بخش خصوصی است و این بخش، چاره‌جویی خواهد شد. اگر فعالیت های تجاری مثل گذشته با همکاری بخش‌های خصوصی دنیا انجام شود، بی‌اثر بودن این حربه نیز مشخص می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد نهاوندیان، عضو شورای پول و اعتبار نیز در واکنش به تحریم‌های اقتصادی صورت گرفته از سوی امریکا به ویژه تحریم بانک مرکزی می‌گوید: یکی از استثنائات تحریم این است که هرچقدر تحریم‌ها بیشتر و شدیدتر شده و به منافع ذی‌نفعان بیشتری، لطمه وارد شود، امکان تحقق و اعمال و دستیابی به اهداف تحریم کمتر می‌شود.

به گفته وی، در اقتصاد منطقه و دنیا، هم اکنون مسائل زیادی وجود دارند که می تواند منافع متقابل دریافت کرده و موضوع "برد-برد" را تجربه کنند.
به گفته نهاوندیان، حوزه اقتصادی، حوزه نفع مشترک است و باید برای حل مسائل سیاسی، از پتانسیل مسائل اقتصادی استفاده کرد، بنابراین به تحریم کنندگان ایران پیشنهاد می شود که یکبار به عنوان ابزار همگرایی به اقتصاد نگاه شود.

وی تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را اقدامی ناشایست از سوی دولتمردان آمریکایی می‌داند و می‌گوید: با تمام این محدودیت‌ها، اقتصاد ایران پویا است و تجارت ایران رو به بهبود است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016