جمعه 30 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: تحریم‌های خارجی اقتصاد ایران را به هم ریخته است، بی بی سی

رئیس جمهوری آمریکا تحریم های خارجی علیه جمهوری اسلامی را موثر دانسته و وضعیت اقتصادی ایران را حاصل کارآیی این تحریم ها دانسته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در یک سخنرانی انتخاباتی ضمن دفاع از سیاست دولت خود در قبال جمهوری اسلامی گفته است که اقداماتی که ایالات متحده در جلب حمایت جهانی برای تحریم ایران به عمل آورده نتیجه بخش بوده به نحوی که در حال حاضر، اقتصاد این کشور "به هم ریخته است."

به گزارش وبسایت کاخ سفید - دفتر ریاست جمهوری آمریکا - آقای اوباما از موفقیت تلاش های آمریکا در وضع "تحریم های بی سابقه" بین المللی برای وادار کردن دولت ایران به کنار گذاشتن بخشی از فعالیت اتمی خود سخن گفت و افزود که "ما صراحتا اعلام کرده ایم که قرار گرفتن تسلیحات هسته ای در دست رژیم ایران را هرگز تحمل نمی کنیم."

رئیس جمهوری آمریکا در شرح موفقیت دولت خود در زمینه گسترش تحریم های بین المللی علیه برنامه های اتمی ایران گفت که "ما توانسته ایم همکاری کشورهایی مانند چین و روسیه را نیز در این مورد جلب کنیم در حالیکه این کشورها تا پیش از این هرگز با چنین اقداماتی همگامی نشان نمی دادند."

باراک اوبا تحریم های وضع شده علیه جمهوری اسلامی را موثر دانست و گفت: "این اقدامات چنان کارآمد بوده است که حتی مقامات ایرانی هم تایید کرده اند که اقتصادشان به هم ریخته است."

آقای اوباما، که در یک ضیافت انتخاباتی در نیویورک سخن می گفت، از دستاورد دولت خود در زمینه وارد کردن فشار بر ایران دفاع کرد و گفت: "زمانی که من به ریاست جمهوری رسیدم، ایران متحد و جامعه جهانی پراکنده بود، امروز ما شاهد جامعه بین المللی متحد هستیم که خطاب به حکومت ایران می گوید: باید روش خود را تغییر دهید!"

وی گفت: "حکومت ایران هنوز در مورد حرکت در مسیری که به پیوستن دوباره به جامعه ملت ها منتهی می شود، دست به انتخاب صحیح و مناسب نزده و از پیگیری برنامه تسلیحات هسته ای خود دست برنداشته است."

در هفته های اخیر، ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی با سرعتی کم سابقه تنزل یافته و در حالیکه کشورهای غربی به تلاش برای تشدید تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی دست زده اند، وضعیت بازار ارز باعث نگرانی در مورد شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی و توانایی حکومت در مدیریت آن شده است.

مقامات ایران همچنان از بی تاثیر بودن تحریم های بین المللی سخن گفته و بر توانایی خود برای غلبه بر این بحران خبر داده اند.

سخنرانی آقای اوباما در حالی گزارش می شود که پیشتر، گزارش هایی از تصمیم اتحادیه اروپا به تحریم صادرات نفت ایران انتشار یافته بود.
ایران در انتخابات آمریکا

بخش عمده ای از سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا که شامگاه روز پنجشنبه ایراد شد، به اوضاع خاورمیانه و به خصوص وضعیت اسرائیل و امنیت این کشور اختصاص داشت.

باراک اوباما در این سخنرانی، تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به عنوان حرکت مردم منطقه به سوی دموکراسی مورد تمجید قرار داد اما گفت که هنوز این حرکت به مقصد نهایی نرسیده و می تواند "در جهت های گوناگون حرکت کند."

داوطلبان نامزدی حزب جمهوریخواه

ایران از جمله موضوع های مورد بحث داوطلبان نامزدی حزب جمهوریخواه بوده است

وی از جمله شرایط کشورهایی مانند سوریه را که در آنها، به گفته او، حکومت "به قصابی مردم" روی آورده، باعث نگرانی خواند و افزود که چنین شرایطی می تواند تبعات گسترده ای برای منطقه داشته باشد.

باراک اوباما در ضیافت انتخاباتی شامگاه گذشته کوشید به انتقاداتی پاسخ دهد که داوطلبان نامزدی حزب جمهوریخواه طی مبارزات انتخاباتی خود از سیاست دولت او در قبال ایران به عمل آورده اند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اواخر سال مسیحی جاری برگزار می شود و در حالیکه انتظار می رود باراک اوباما به عنوان نامزد حزب دموکرات برای انتخاب مجدد به ریاست جمهوری فعالیت کند، گروهی از سیاستمداران حزب جمهوریخواه همچنان برای نامزدی این حزب به رقابت ادامه می دهند.

بخشی از مبارزات انتخاباتی داوطلبان نامزدی حزب جمهوریخواه به انتقاد از سیاست خارجی دولت باراک اوباما از جمله "عدم موفقیت" او در وادار کردن حکومت ایران به تغییر سیاست هسته ای خود اختصاص داشته است.

مقامات آمریکایی و شماری از کشورهای غربی دولت ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش فعالیت های صلح آمیز هسته ای متهم می کنند و طی سال های اخیر به اقداماتی برای وادار کردن ایران به کنار گذاشتن بخشی از این فعالیت ها ادامه داده اند.

با حمایت این کشورها، تا کنون شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه هایی شامل یک رشته تحریم های بین المللی را علیه ایران تصویب کرده و علاوه بر این، کشورهای غربی و به خصوص ایالات متحده، یک رشته تحریم های اقتصادی یکجانبه را هم علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته اند.

در حالیکه دولت باراک اوباما ماه گذشته قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را امضا کرد و با فشار بر کشورهای دیگر، در صدد گسترش تحریم صادرات نفت ایران و محروم کردن این کشور از مهمترین منبع درآمد آن برآمده است، برخی از داوطلبان نامزدی حزب جمهوریخواه، سیاست او در برابر ایران را ناکافی و کم خاصیت دانسته اند.

از جمله، میت رامنی، یکی از داوطلبان پیشتار در تلاش برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه، در سخنانی گفت که "اگر باراک اوباما را انتخاب کنید، ایران اسلحه اتمی خواهد داشت، اما اگر میت رامنی را انتخاب کنید، آنها به بمب اتمی دست نخواهند یافت."

وی همچنین باراک اوباما را به خاطر عدم حمایت قاطعانه و موثر از حرکت اعتراضی پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: "زمانی که بیش از یک میلیون نفر در خیابان های تهران فریاد آزادی سر داده بودند، او [اوباما] سکوت اختیار کرده بود."

به نظر می رسد که در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری نیز ایران بار دیگر به یکی از موضوعات عمده مورد بحث تبدیل شده است.

دموکراسی در خاورمیانه

بخش عمده ای از سخنرانی اخیر آقای اوباما به سیاست دولت او به خصوص در قبال صلح خاورمیانه، روابط اسرائیل و فلسطینیان و امنیت اسرائیل اختصاص داشت و رئیس جمهوری آمریکا خیزش اعتراضی مردم منطقه، موسوم به "بهار عربی" را تلویحا حرکتی مثبت و در راستای صلح و ثبات منطقه توصیف کرد.

برخی ناظران گفته اند که در جریان حرکت اعنراضی که از حدود یک سال پیش در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز شده، دولت باراک اوباما عمدتا از این حرکت حمایت کرده که از آن جمله می توان به فشار بر حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر برای کناره گیری از قدرت، حمایت از تصویب و اجرای قطعنامه های شورای امنیت علیه لیبی، اتخاذ موضعی سختگیرانه در قبال حکومت سوریه و درخواست از سایر کشورهای منطقه برای انجام اصلاحات اشاره کرد.

این ناظران موضع دولت آمریکا در حمایت از دموکراسی در کشورهای اسلامی را بخشی از سیاست خارجی آقای اوباما دانسته و به عنوان دلیل خود، به سخنرانی وی در قاهره در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ اشاره می کنند که از برقراری دموکراسی در خاورمیانه حمایت کرد و از دولت های منطقه، از جمله دوستان آمریکا، خواست تا به اصلاحاتی در این راستا دست بزنند.

در عین حال، این نظر نیز مطرح شده است که حمایت آشکار و پنهان آمریکا از تحولات دموکراتیک در منطقه با دولت آقای اوباما آغاز نشد بلکه بخشی از دکترین جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا بود، که در برنامه خود برای مبارزه جهانی با تروریسم، دموکراسی را عاملی در جلوگیری از گرایش جوانان مسلمان به گروه های تندرو اسلامگرا تلقی می کرد.

ظاهرا باراک اوباما در سخنرانی خود در قاهره، این نظر را تلویحا تایید کرد و با تاکید بر اینکه "هیچ نظام حکومتی نباید توسط یک ملت بر ملتی دیگر تحمیل شود" و با اظهار اینکه تا آن زمان، تلاش آمریکا در حمایت از دمکراسی در منطقه "بحث برانگیز بوده که بخش عمده آن به خاطر جنگ عراق است" عملا تایید کرد که یکی از اهداف آقای بوش در حمله به عراق "تحمیل" دموکراسی بر مردم آن کشور و گسترش دموکراسی در منطقه بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در مورد ایران، باراک اوباما دوره ریاست جمهوری خود را با تلاش برای بهبود روابط دوجانبه از جمله دعوت از رهبران جمهوری اسلامی برای مذاکره جهت حل اختلاف نظر دو طرف آغاز کرد اما در پی رد این دعوت و پافشاری دولت ایران بر ادامه برنامه های هسته ای خود، موضع دولت آمریکا علیه ایران سختگیرانه تر شد.

برخی مقامات ارشد دولت آقای اوباما، از جمله وزیر امور خارجه او، با اشاره به آنچه که نقش فزاینده عناصر افراطی سپاه پاسداران در تصمیم گیری های سیاسی و برخورداری از منافع اقتصادی در ایران خوانده اند، حکومت جمهوری اسلامی را یک دیکتاتوری نظامی در پوشش نظام تحت تسلط روحانیون دانسته و خواستار برخورداری مردم ایران از دموکراسی و حقوق بشر شده اند.

برخی تحلیلگران نیز، که ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی متهم می کنند، گفته اند که پافشاری رهبران جمهوری اسلامی بر پیگیری برنامه های اتمی با وجود هزینه سنگینی که این سیاست به شکل فشارهای اقتصادی و بین المللی بر مردم ایران وارد کرده، نشانه تبعیت دولت این کشور از خواست و منافع نظامیان مسلط بر حکومت است.

آنان در این زمینه به تشابهاتی با شرایط کشورهایی مانند کره شمالی اشاره می کنند که در آن، تصمیم گیری های سیاسی و فعالیت های اقتصادی عمدتا تابع خواست و منافع نظامیان مسلط بر حکومت بوده است در حالیکه مردم این کشور در معرض فشارهای سنگین خارجی و محدودیت های شدید اقتصادی و سیاسی داخلی قرار دارند.

مقامات دولت ایران اتهام تسلط نظامیان بر حکومت را مردود دانسته و آن را به تلاش آمریکا برای تضعیف پایگاه مردمی حکومت نسبت داده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016