چهارشنبه 5 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: ميدان انتخابات جای قهر نيست، اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم حضور دارند، ايسنا

مجلس و دولت با هم اختلاف دارند، اما دشمنی ندارند

رئيس مجلس شورای اسلامی، با تأکيد برضرورت ارايه هرچه سريعتر لايحه بودجه ۹۱ به مجلس، درعين حال درباره فعاليت جريان‌های خاصی که سعی می‌کنند طرفداران خود را به مجلس وارد کنند، از افراد و گروه‌هايی که از انتساب خود به مراکز قدرت و ثروت فخر می‌کنند، خواست تا به فرمايش‌های مقام معظم رهبری توجه کنند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ رئيس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی، ترکيب مجلس نهم را به شرط اين‌که امور طبق روال متعارف پيش برود را ترکيبی از اصولگرايان پيش‌بينی کرد.

مجلس بعدی اصولگراست؛ شايد نسبت‌های آن متفاوت باشد

لاريجانی درباره پيش‌بينی خود از آرايش سياسی مجلس نهم، آن را وابسته به پارامترهای مختلفی خواند و توضيح داد: افرادی که از فيلترهای نظام رد می‌شوند، ميزان حضور مردم و نسبت‌های آنها بر نتيجه انتخابات موثر است؛ با اين‌حال اگر جريان انتخابات مجلس به طور متعارف پيش برود، ترکيب مجلس بعدی اصولگرا خواهد بود و شايد نسبت‌های آن کمی متفاوت باشد.

وی افزود: طيف اصولگرايان شاخه‌های متعددی دارد که در صورت اظهارنظر و شفاف‌تر شدن موضع گروه‌های مختلف‌شان در آينده، رقابت‌های پنهان ميان آنها آشکارتر خواهد شد؛ کمااينکه اکنون نيز برخی از اين دسته‌بندی‌ها صورت گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم حضور دارند

رئيس مجلس شورای اسلامی، درباره حضور جريان‌های مختلف سياسی همچون اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی گفت: برخی نمايندگان اصلاح‌طلب در مجلس، از ثبت نام ۷۰۰ نفر وابسته به اين طيف در انتخابات دوره نهم مجلس خبر می‌دهند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا اين تعداد اصلاح‌طلب به‌ماهو اصلاح‌طلب هستند، توضيح داد: حتما اينگونه است؛ البته نمی‌توان گفت اصلاح‌طلبان در اين انتخابات مشارکت فعالی داشتند، زيرا برخی از مشاهير آنان در بيرون از مجلس و يا برخی نمايندگان اصلاح‌طلب ثبت‌نام نکردند.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: اين جريان سياسی در انتخابات حضور دارد؛ کمااينکه برخی از نمايندگان مجلس که منتسب به اين جريان سياسی هستند، کانديدای نمايندگی دور بعد شده‌اند.

وابستگی به مراکز قدرت و ثروت، استقلال نمايندگان را از ميان می‌برد

لاريجانی درباره تأکيد مقام معظم رهبری مبنی بر وابسته نبودن کانديداهای نمايندگی به کانون‌های قدرت و ثروت گفت: نکته‌هايی که ايشان درباره ضرورت منتسب نبودن نمايندگان به مراکز قدرت و ثروت، بر آنها تأکيد کردند، به‌ويژه آنجا که بحث بيت‌المال به ميان می‌آيد، بسياردقيق و صحيح است و شايسته است همگان به اين نکات توجه ويژه کنند، زيرا وامدار شدن نمايندگان از نظر سياسی به مراکز قدرت موجب می‌شود آنها نتوانند مطابق سوگند نمايندگی‌شان، استقلال خود را حفظ کنند و مدافع واقعی حقوق ملت باشند.

وی ادامه داد: انتخاب نماينده‌ای که با کمک و پول وحمايت برخی گروه‌ها و افراد در عرصه انتخابات حضور يابند مشکلاتی ايجاد می کند و در صورت دولتی بودن اين مراکز، تاثيرات بدتری به همراه دارد.

استقلال قوا يعنی فهم منطقی از قانون و نه دعوا با يکديگر

رئيس فراکسيون اصولگرايان مجلس هشتم درباره صراحت قانون در زمينه استقلال قوا گفت: تاکيد قانون اساسی بر استقلال سه قوه، صوری نيست بلکه آنها بايد ماهيتاً مستقل باشند و با درک درست از مصالح کشور، ميثاق بسته شده ميان خود و ملت را به اجرا درآورند.

وی با بيان اينکه هيچ قوه‌ای نبايد وامدار قوه ديگر شود، تصريح کرد: چنين کاری استقلال قوا در قانون اساسی را به تمسخر می‌گيرد، زيرا قانون تاکيد صريح و جدی بر استقلال ماهوی قوا از يکديگر دارد.

لاريجانی تصريح کرد: معنی استقلال قوا، نبودن يکی تحت سيطره ديگری است و نه دعوای‌شان با يکديگر. آنها بايد در فهم موضوعات مستقل باشند و بر اساس منطق خود و منافع ملی کشور تصميم بگيرند، از اين رو هر گونه تمسک به قدرت و ثروت اين استقلال را مخدوش می‌کند.

برخی گروه‌ها به انتساب خود به مراکز قدرت فخر می‌کنند

وی به اين سئوال که آيا تأکيد مقام معظم رهبری اشاره به فعاليت جريان و گروه‌های خاصی دارد که سعی می‌کنند طرفداران خود را وارد مجلس کنند، پاسخ داد: فرمايش ايشان روشن بود و گروه‌هايی که به مراکز قدرت انتساب دارند و گاه نيز به اين انتساب فخر می‌کنند، بايد به فرمايش ايشان توجه کنند.

رئيس دستگاه قانون‌گذاری کشورهمچنين در اين مقوله دقت مردم در شناسايی اين افراد را خواستار شد و افزود: مردم با توجه به شاخصه های بيان شده در کلام رهبر معظم انقلاب و بزرگان دينی، نمايندگان شايسته ای برای حضور در مجلس نهم برخواهند گزيد.

مراجع عظام معيارها را ارائه می‌کنند؛ مردم خودشان برای انتخاب اصلح تفحص کنند

لاريجانی درباره نقش مراجع تقليد در انتخاب نماينده اصلح گفت: ايشان با ارائه معيارها، راهنمايی‌هايی کلی می‌کنند؛ مصاديق بايد به وسيله خود مردم تفحص شود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مردم يا خودشان افراد را شناسايی کنند و يا از طريق مراجع خبره آنها را بشناسند.

وی يادآور شد: در ديدارهای من با مراجع تقليد، برخی از ايشان نسبت به ورود افرادی منتسب به جريانات و گروه‌های خاص در بحث انتخابات و فعاليت آنها ابراز نگرانی داشتند.

ميدان انتخابات جای قهر نيست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکيد بر اهميت انتخابات مجلس به‌عنوان اولين انتخابات پيش‌رو بعد از انتخابات سال ۸۸ تصريح کرد: مردم در ميدان انتخابات با حضور خود سرنوشتشان را رقم می‌زنند، بنابراين بايد در اينجا از حق خود به درستی استفاده کرد.

وی برخی اعتراضات نسبت به نتيجه انتخابات سال ۸۸ و احتمال تاثير آن بر کاهش حضور مردم در انتخابات آينده را چنين تحليل کرد: انتخابات ميدان احقاق حق است و حضور چشمگير و فعال مردم در آن موجب می‌شود آنها شرايط را از نظر آبادانی، اقتصادی و حقوق سياسی و فرهنگی مطابق نظر خود رقم بزنند.

رئيس مجلس هشتم تصريح کرد: انتخابات محلی برای قهر نيست؛ مانند اين است که فردی در زندگی شخصی از جايی ناراحتی داشته باشد و از ساير حقوق خود بگذرد.

مردم انتخابات را محل احقاق حق خود بدانند

لاريجانی درباره ميزان مشارکت مردم گفت: ميزان حضور مردم بستگی به چگونگی رفتار مراجع نظارتی، راديو و تلويزيون، رسانه‌های مختلف و تشويق‌ مراجع فکری دارد زيرا انتخابات يک موضوع تک‌عاملی نيست و عوامل و مولفه‌های مختلف در آن تأثيرگذار هستند.

وی در ادامه افزود: اگر عوامل مؤثر بر انتخابات در يک راستا عمل کنند، مردم متوجه اهميت شرکت در انتخابات و ميدان احقاق حق بودن آن خواهند شد و انشاءالله حضور بسيار خوب و بالايی خواهند داشت.

رئيس فراکسيون اصولگرايان مجلس، درباره تاخير دولت در ارائه بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور گفت: از نظر ما تاخير در ارائه بودجه دليل قانع‌کننده‌ای ندارد و مجری بايد با تنظيم برنامه خود در اجرای به موقع قانون تلاش کند.

لاريجانی درباره تاخير سال گذشته دولت در ارائه لايحه بودجه توضيح داد: دليل تاخير سال گذشته را تصويب ديرهنگام قانون برنامه پنجم توسعه توجيه کردند؛ اما امسال که قانون برنامه‌ای وجود نداشته و بنابراين توجيهی پذيرفته نيست.

وی افزود: اين کار خطا باعث تنظيم بودجه به صورت دوماهه می‌شود که برای پرستيژ کشور خوب نيست و اشکال مستقيم نيز از سوی دولت است.

مجلس و دولت با هم اختلاف دارند، اما دشمنی ندارند

لاريجانی که با خانه ملت گفت‌وگو کرده است، درباره اثرات منفی تصويب بودجه چند دوازدهمی گفت: تاخير در تقديم لايحه بودجه باعث می‌شود مجلس مطابق سال گذشته به دستگاه‌ها بودجه اختصاص دهد؛ بنابراين اگر آنها برنامه‌های جديدی داشته باشند که اجرای آن از ابتدای سال نياز به اختصاص بودجه اضافی داشته باشد، امکان‌پذير نخواهد بود.

رئيس مجلس شورای اسلامی، با رد تاثير اختلافات ميان مجلس و دولت بر تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه يادآور شد: ممکن است در بعضی موضوع‌های تخصصی ميان مجلس و دولت اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، اما دو نهاد با يکديگر دشمنی ندارند و اين کار صرفا تخلف دولت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016