پنجشنبه 20 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: مشکلات موجود نشان می‌دهد تحولی در جامعه ايجاد نشده ‌است، ايلنا

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر با وجود ۲۳۰ هزار زندانی در سلول‌ها‌، بيکاری، تورم و غيره نشان ‌می‌دهد که تحولی در جامعه ايجاد نشده است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بحث‌های انحرافی و فتنه مطرح شده در چند سال اخير بحث چشم‌انداز را تحت تاثير قرار داده که بايد توجه داشت اين مساله؛ مساله روز کشور نيست.

به گزارش خبرنگار ايلنا، محسن رضايی در دومين روز از کارگاه تخصصی رسانه و چشم‌انداز با تاکيد بر اينکه در گذشته نيز اين گونه مسايل را داشته‌ايم اما از آن عبور کرده‌ايم، افزود: اگر ‌می‌خواهيم روی اين مسايل تمرکز کنيم نمی‌توانيم اکتيو عمل کنيم.

وی درخصوص عملکرد نمايندگان در راستای چشم‌انداز ۱۴۰۴ گفت: بايد از نمايندگان و کانديداها پرسيده شود که درمورد سند چشم‌انداز چه ‌می‌دانند و با آن چقدر آشنايی دارند که پاسخ به اين سوال خودش يک معياری به وجود ‌می‌آورد برای ارزيابی آزاد کانديداها.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با طرح اين سوال که چشم‌انداز چيست، افزود: چشم‌انداز تصوير آرمانی و قابل تحقق از ايران آينده است يعنی ايران رويايی با آرمان قابل تحقق است‌.

وی با بيان اينکه برخی از روياها قابل تحقق است و قابل تحقق نيست، اظهار داشت: چشم‌انداز يک کلمه ولی نه يک کلمه عرفی بلکه معنايی است البته بايد توجه داشت که چشم‌انداز نمی‌تواند چند معنايی باشد چراکه چشم‌انداز‌های چند گانه باعث گمراهی خواهد شد.

دبير مجمع تشيخص مصلحت نظام تصريح کرد: بزرگترين مشکل جامعه اين است که نگاه چندگانه به روياهای ايران دارد که بايد اين نگاه‌ها به نگاههای خاص و همگانی تبديل شود.

وی ادامه داد: چشم‌انداز ‌می‌تواند رهبران و مديران را برای مديريت بر چالش‌ها تقويت کند و آن زمان بهتر ‌می‌توان آن را مديريت کرد.

رضايی با اشاره به اينکه رفتارهای ملتها از چهار حالت خارج نيست، افزود: يکی از رفتارها شانس و تصادف است که به آن ‌می‌توان سرگردانی نيز گفت. در اين رفتار که افراد برنامه برای خود ندارد.

وی رفتار ديگر ملت‌ها را تطبيقی اعلام کرد و گفت: در اين رفتار منتظر آن هستيم که ببينيم در ديگر کشورها چه خبر است. خبر بايد تطبيق شود که اين رفتاها نسبت به رفتار اول حسنی است که اين حرکت تقليدی صرف است که زيان آن کمتر از يک حرکت انفعالی است.

وی افزود: رفتار سوم براساس پيش بينی عمل ‌می‌شود که به آن حرکت فعال نيز ‌می‌گويند که در آن برای چند سال آينده در حوزه‌های مختلف برنامه‌های جامعه پيش بينی ‌می‌شود که دريک حرکت استراتژيک ثبات ايجاد ‌می‌کند.

رضايی چهارمين رفتار را آينده‌سازی و حرکت پيشگامانه دانست و گفت:‌اين رفتار از ساير رفتارها جلوتر است به طوری که در اين رفتار ما آينده خود را ‌می‌سازيم و نقش آفرينی ‌می‌کنيم و چشم‌انداز ۱۴۰۴ نيز از نوع اين رفتار است که ما هم به دنبال آن هستيم که از حالت سرگردانی‌، انفعال و پيش بينی عمل خارج شويم و به دنبال رفتارهای آينده نگری پيش برويم.

رضايی؛ رياست و حکومت‌، جامعه و زندگی مردم و مساله منطقه‌ای را سه رکن اصلی وضعيت ايران در چشم‌انداز اظهارکرد و افزود: اين سه رکن شرط لازم حياتی کشور است و در چشم‌انداز نيز بسيار جدی است که بايد به درستی مديريت شود.

وی با اشاره به اينکه ۱۰۰ سال طول کشيد تا به تمدن سازی و پيروزی انقلاب اسلامی برسيم، افزود: با پيروزی انقلاب اسلامی دو بعد مهم از آن انتظار ‌می‌رفت تا بتواند تحولی ايجاد کند. يکی سياست و ديگری در جامعه بود که در انقلاب بيشترين توجهات به سمت سياست سوق پيدا کرده است.

رضايی ادامه داد: در حال حاضر با وجود ۲۳۰ هزار زندانی در سلول‌ها‌، بيکاری، تورم و غيره نشان ‌می‌دهد که تحولی در جامعه ايجاد نشده است.

وی افزود: برای اينکه بتوانيم اين مشکلات را رفع کنيم شش روند را در چشم‌انداز شناسايی کرديم که يکی از روندها نيروی توسعه يافتگی که در چشم‌انداز ديده شده است.

وی بقای نظام جمهوری اسلامی‌، مساله جهانی شدن‌، پذيرش هژمونی جديد آمريکا در منطقه و بيداری اسلامی را از ديگر روند شش گانه در چشم‌انداز دانست.

رضايی ادامه داد: اين شش روند در چشم‌انداز شناسايی شده است تا براساس آن بتوان جامعه‌ای از نظر اقتصادی‌، درآمد سرانه بالا‌، اشتغال و عدالت به معنای واقعی شکل بگيرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در چشم‌انداز بايد ديد با چه فرصت‌ها و تهديدها مواجه هستيم و قطعا در روند اجرای اين چشم‌انداز قدرت‌های بين‌المللی در مقابل اين چشم‌انداز عکس‌العمل نشان خواهد داد‌.

وی افزود: سه گروهی که در روند اين چشم‌انداز عکس‌العمل نشان خواهد داد آمريکا، انگليس و اسراييل‌، اروپای واحد و سوريه و چين خواهند بود.

وی افزود: ايران در جغرافيايی قرار دارد که تغيير و تحولات به طور طبيعی از ساير و بسياری از کشورها سرايت ‌می‌کند‌.

رضايی افزود: ايدئولوژی حاکم شده در ايران غيراز اينکه ‌می‌تواند در برخی کشورهای تاثيرگذار باشد، ‌می‌تواند اين تاثيرات را مديريت کند که اين برنامه‌ها قطعا قدرت بين‌المللی را در آينده با چالش روبرو خواهد کرد.

رضايی تاکيد کرد: نه تنها صهيونيست‌ها بلکه گروههای مسيحی نيز صاحب قدرت هستند و آنها نيز ‌می‌توانند در روند پيشرفت چشم‌انداز اخلال ايجاد کنند چراکه يک نکته کليدی در چالش‌ها وجود دارد زيرا ايران در منطقه‌ای قرار دارد که کمربند طلايی وجود دارد که ‌می‌تواند مديترانه را به چين وصل کند که اين کمربند را ۴ کشور سوريه، عراق‌، ايران و افغانستان تشکيل ‌می‌دهند.

وی افزود: نفت انگلستان ۵ سال آينده و آمريکا ۹ سال آينده به پايان خواهدرسيد و باتوجه به اينکه عمده انرژی دنيا از خليج فارس ‌می‌گذرد قيمت نفت به طور طبيعی در ۱۰ سال آينده به بالای ۲۰۰دلار خواهد رسيد. اگرايران بتواند با اين ظرفيتی که در حال حاضر نفت توليد ‌می‌کند در ۵ و ۱۰ آينده نيز توليد کند ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار دلار درآمد نفتی خواهيم داشت و تمام مطالعات نشان ‌می‌دهد که طی اين مدت غرب نمی‌تواند به جای نفت وگاز انرژی ديگری را جايگزين کند که اين خود يکی از چالش بزرگ دنيا غرب و امريکا درسالهای آينده خواهد بود.

وی تاکيد کرد: برای اينکه بتوان به اهداف چشم‌انداز دست يافت بايد درک مشترک و فراگيری بين آحاد مردم ايجاد شود که اين درک مشترک نيز نيازمند تبديل درک واحد به باور ملی و عزم ملی است.

وی رسانه‌ها را در تحقق اهداف چشم‌انداز مهم دانست و گفت: اگر ‌می‌خواهيم چشم‌انداز تحقق پيدا کند بدون شک رسانه‌ها نقش مهمی را در اين زمينه ‌می‌توانند ايفاد کنند.

وی تاکيد کرد: بايد دولت‌ها و مجلس‌‌هايی پيشگامانه انتخاب شوند که باهم، هم‌راستا و در تعامل باشند و ازسوی ديگر بايد ساختار سياسی کشور نيز تغيير کند تا بتوان به درستی به اهداف چشم‌انداز رسيد و اين عقب ماندگی و عدم توازن را درست کرد.

وی با بيان اينکه درحال حاضر وجود يک نهاد متولی در چشم‌انداز خالی است، افزود: ما هم موافق اين هستيم که متولی برای اين چشم‌انداز بوجود‌ آيد تا روندرو به رشد اين چشم‌انداز از مسوولان کشور توسط اين نهاد پيگيری شود هرچند شکل گيری اين نهاد در اختيارات مقام معظم رهبری است. ما فقط پيشنهاد آن را به ايشان داده‌ايم تا وی دستور تشکيل اين نهاد متولی را بدهد و آن وقت ‌می‌توانيم تشويق و تنبيه‌ها را سالانه داشته باشيم.

وی درخصوص نوسانات ارز نيز گفت: در تيرماه سال جاری نامه‌ای به دولت درخصوص وضعيت نرخ ارز و طلا در بازار نوشتيم اما متاسفانه دولت واکنشی به اين نامه نشان نداد که طی ۷ ماه سال جاری شاهد تنش‌های موجود در اين بازار بوديم اما قطعا از آن کارشناس‌تر و صاحب‌نظرتر هم وجود دارد بايد از ظرفيت‌های آنها در پيشبرد توسعه کشور استفاده کنيم و نبايد ترسيد چراکه تجربه نشان داده است که وقتی ضعف‌ها نمايان ‌می‌شود اختلافاتی بوجود ‌می‌آيد اما ‌می‌توان با درايت و مديريت از اين مشکلات رهايی پيدا کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016