پنجشنبه 20 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديده‌بان حقوق بشر "موج بازداشت در خوزستان" را محکوم کرد، بی بی سی

سازمان ديده‌بان حقوق بشر از بازداشت های گسترده فعالان مدافع حقوق جمعيت عرب خوزستان خبر داده و اين اقدام را محکوم کرده است.

ديده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی تحت عنوان "موج بازداشت ها اقليت عرب را هدف قرار می دهد" گفته است که نيروهای امنيتی ايران در جريان يک رشته عمليات گسترده امنيتی در استان خوزستان، بيش از شصت و پنج نفر را از اواخر سال ميلادی گذشته بازداشت کرده اند و از دولت ايران خواسته است تا اين افراد را فورا آزاد کند.

در اين بيانيه به نقل از فعالان محلی آمده است که هفته گذشته، دو تن از بازداشت شدگان در زندان اداره اطلاعات محل درگذشتند و خواسته است تا اين خبر مورد رسيدگی مقامات جمهوری اسلامی قرار گيرد.

اين سازمان مدافع حقوق بشر به نقل از منابع محلی از عمليات گسترده امنيتی در شهرهای حميديه، شوش و اهواز خبر داده و نوشته است که اين عمليات "نشان می دهد که اين بازداشت ها در واکنش به شعار‌ها و ديوار نوشته‌های ضد حکومتی در اماکن عمومی شامل ابراز حمايت از جنبش اعتراضی بهار عربی و دعوت به تحريم انتخابات پارلمانی صورت گرفته است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس اين بيانيه، گزارش هايی از درگذشت دو تن از بازداشتيان به نام های محمد کعبی، ۳۴ ساله، و ناصر آلبوشوکه درافشان، ۱۹ ساله، دراثر شکنجه در زندان دريافت شده و گفته می شود که اکثر بازداشت شدگان در سلول انفرادی نگهداری می شوند.

جو استورک، مدير بخش خاورميانه ديده‌بان حقوق بشر، گفته است که مقامات ايرانی در مورد بازداشت معترضان و فعالان عرب خوزستان سکوت خبری برقرار کرده اند و از آنان خواسته تا هر چه زودتر دليل بازداشت اين افراد را اعلام دارند، به اعضای خانواده ها و وکلای مدافع امکان ملاقات با آنان را بدهند، بازداشت شدگان را در دادگاه حاضر کنند و مسئولين شکنجه اين افراد را مورد بازخواست قرار دهند.

اين سازمان نسبت به وضعيت بازداشت شدگان ابراز نگرانی عميق کرده و افزوده است که با توجه به سابقه رفتار با بازداشت شدگان در ايران، ممکن است افرادی که در خوزستان بازداشت شده اند در صورت قرار گرفته در معرض اتهام ارتکاب جرايم امنيتی، عمليات تروريستی يا جاسوسی، با خطر اعدام روبرو شوند در حاليکه تا کنون، در مورد اتهاماتی که احتمالا به آنان وارد شده اطلاعی در دست نيست.

در ادامه اين بيانيه، به نقل از گروه های مدافع حقوق جمعيت عرب خوزستان، آمده است که از ماه نوامبر سال ميلادی گذشته، دست کم هجده مرد عرب در شهر حميديه بازداشت شده اند که حسن منابی، مدير يک مدرسه ابتدايی و از فعالان سرشناس مدافع حقوق جمعيت عرب خوزستان، و برادرش از جمله آنان بوده اند.

ديده‌بان حقوق بشر به نقل از منابع محلی در خوزستان نوشته است که جديدترين دور بازداشت ها در حميديه با بازداشت نه عرب ايرانی در روز ۱۰ ژانويه، و بازداشت چهار نفر ديگر در روزهای ۲۶ و ۳۰ ژانويه آغاز شد در حاليکه تعدادی نيز قبلا به دليل شرکت در تظاهراتی در حمايت از حقوق اقليت عرب خوزستان دستگير شده بودند.

تا کنون دست کم يکی از بازداشت شدگان در برابر سپردن وثيقه آزاد شده است.

براساس اين گزارش، در هفته های اخير، ماموران امنيتی بيست و هفت نفر را هم در شوش بازداشت کردند که دليل آن، نوشتن شعار و ديوار نوشته هايی در ابراز همبستگی با بهار عربی و دعوت به تحريم انتخابات مجلس بوده است.

"مرگ در بازداشتگاه"

به گفته فعالان محلی، پس از بازداشت جاسم کعبی و فرزندانش، خديجه و محمد در روز ۲۱ ژانويه، گروهی از اهالی شهر شوش در اعتراض به اين اقدام به تجمع خيابانی دست زدند و نيروهای امنيتی نيز به تلافی آن، دست کم بيست و چهار مرد بيست تا سی ساله را در روزهای بعد بازداشت کردند و به روستاهايی در اطراف شوش انتقال دادند.

منابع محلی گفته اند که از روز ۲۵ ژانويه، شهر شوش به مدت چهار روز "عملا تحت مقررات حکومت نظامی قرار داشت" که اگرچه بعدا لغو شد، اما شهر شاهد حضور سنگين ماموران امنيتی بوده است.

به گفته ديده‌بان حقوق بشر، روز ۲ فوريه، فعالان محلی اعلام کردند که ماموران اداره اطلاعات شوش با خانواده محمد کعبی، که در بازداشت به سر می برد، تماس گرفتند و درگذشت او را به اطلاع آنان رساندند و گفتند که جنازه آقای کعبی دفن شده و نيازی به برگزاری مراسم ترحيم نيست و به خانواده در مورد برگزاری مراسم عمومی عزاداری هشدار دادند.

پيش از آن هم گزارش شده بود که ناصر آلبوشوکه درافشان نيز زير شکنجه در زندان اداره اطلاعات در روز ۳۰ ژانويه جان سپرد و با وجود انکار مقامات اين اداره، پدر اين جوان توانست آثار شکنجه را بر جسد فرزندش مشاهده کند.

براساس اين گزارش، مقامات امنيتی از تحويل جنازه اين جوان به خانواده اش خودداری کرده اند.

بيانيه ديده‌بان حقوق بشر به نقل از فعالان محلی، از بازداشت يازده مرد عرب در اهواز در روز ۳ فوريه و بازداشت ده مرد عرب، که همگی سنی بودند، در روز ۱۷ ژانويه هم خبر داده و گفته است که ماموران لباس شخصی در اهواز حضور محسوسی دارند.

ديده‌بان حقوق بشر می افزايد که اسامی شماری از کسانی را که بازداشت يا کشته شده اند دريافت کرده اما به دليل محدوديت شديد اطلاع رسانی در ايران، قادر به تاييد مستقل اين اسامی نبوده است.

اين سازمان از مقامات ايران می خواهد تا به نهادهای بين المللی مدافع حقوق بشر و رسانه های مستقل اجازه دهد اطلاعات حاکی از نقض فاحش حقوق بشر در استان خوزستان را مورد بررسی قرار دهند.

مدير بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر گفته است که از زمان اعتراضات ماه آوريل گذشته در خوزستان، عمليات امنيتی در اين استان باعث برجای گذاشتن بيشترين تعداد کشته و زخمی پس از اعتراضات انتخاباتی سال ۲۰۰۹ شده است.

وی گفته است که با توجه به اقدام مقامات امنيتی در جلوگيری از انتشار هرگونه خبری در مورد بازداشت های صورت گرفته در اين استان و سابقه جمهوری اسلامی در محاکمه، محکوميت و اعدام مخفيانه بازداشت شدگان، نگرانی جدی در مورد "کسانی وجود دارد که ماموران دولتی آنان را ربوده و به با خود برده اند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016