جمعه 12 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشته شدن یک نوجوان ۱۵ ساله و سه افسر ناجا در اهواز

طی حمله به منزل یک خانواده عرب در اهواز یک نوجوان ۱۵ ساله و سه افسر ناجا کشته شدند.

نیروهای ناجا درحمله به یک خانواده عرب در حی الثوره در اهواز، یک نوجوان 15 ساله به نام "حسن حیدری" را در این درگیری کشته 3 تن از افسران این یگان کشته شدند.

به گزارش شاهدان عینی از اهواز، حسن حیدری فرزند ثامر(15 ساله) اهل وساکن حی الثوره در شهر اهواز، بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از شلیک مستقیم گلوله از سوی نیروهای انتظامی به او، درجا کشته شد.

روز پنج شنبه 11 اسفند سال نود مصادف با یکم مارس 2012 نیروهای انتظامی منزل مسکونی آقای ثامر حیدری را محاصره و سپس با شلیک مستقیم گلوله به سوی منزل، درب اصلی را شکسته و وارد منزل او شدند.

نیروهای انتظامی پس از ورود به منزل حیدری، جنازه این نوجوان را در یک خودور حمل و پدر او را که در این درگیری زخمی شده بود نیز بازداشت کردند.شاهدان عینی گزارش دادند که 2 تن دیگر از اعضای این خانواده به نام های طارق حیدری وعلی حیدری(17 ساله) نیز بازداشت شده اند.

برخی فعالان از اهواز گزارش دادند که حمله به خانواده حیدری زمانی آغاز شد که نیروهای انتظامی منزل او را در حی الثوره محاصره کرده وبه او دستور داده اند که خود را تسلیم کند. پس از این اخطار وتسلیم نشدن صاحب منزل، تیر اندازی به سوی منزل او آغاز می شود.

با ادامه تیر اندازی و کشته شدن فرزند او، ثامر حیدری با مسلسل کلاشینکوف به استقبال نیروهای انتظامی رفت وبا آنان درگیر شد. در این میان 3 تن از افسران نیروهای انتظامی کشته وتعدادی نیز مجروح شده اند.

شاهدان عینی گزارش دادند که پس از یک ساعت تیر اندازی از سوی دوطرف این درگیری با کشته شدن سه افسر نیروی انتظامی و یک نوجوان 15 ساله ودستگیری 3 تن از اعضای خنواده حیدری پایان یافت.

تاکنون دلایل مشخصی درباره علت حمله نیروی انتظامی به این خانواده خبری در دست نیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قبل از این نیز گزارش شده بود که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، شامگاه روز چهارشنبه 10 اسفند سال نود، مصادف با 29 فوریه 2012،تعداد دیگری از جوانان وفعالان فرهنگی وسیاسی عرب در شهرهای اهواز، عبادان، شوش، حمیدیه، معشور، خفاجیه، محمره ودیگر شهرستان ها، به دست نیروهای امنیتی دستگیر وروانه بازداشتگاه های ناجا و وزارت اطلاعات شده اند.

گزارش های رسیده از "حی الثوره" در اهواز گویاست که 5 تن از جوانان عرب که در حال برچیدن تراکت های تبلیغاتی برخی نامزدها وپلاکاردهای فرمانداری این شهر بودند توسط نیروهای ویژه ناجا دستگیر شدند.

چندی قبل شهرهای شوش ،اهواز وحمیدیه شاهد موجی گسترده از بازداشت ها بود. دستگیری ها بر اساس تصمیم تعدادی از جوانان عرب مبنی بر لزوم تحریم انتخابات مجلس صورت گرفت.

خبرنگاران شوش گزارش داده بودند که یزله گویی شهروندان عرب در روز چهلم محرم که با سردادن شعارهایی مبنی بر تحریم انتخابات وطرح مطالبات ملی بود، بر شدت سرکوب ها افزود.

در این میان سازمان های فعال در امور حقوق بشر با ارائه لیست بازداشت شدگان تعداد آنها را بیش از 65 نفر عنوان کرده اند.

به گزارش سازمان "دیده بان" حقوق بشر از نیویورک و سازمان "امنستی اینترنشنال" از لندن دوتن از بازداشت شدگان عرب به نام های محمد کعبی (34 ساله) وناصرآلبوشوکه(19 ساله) طی مراحل بازجویی و شکنجه در بازداشت گاه های اطلاعات کشته شده اند.

سازمان حقوق بشر اهواز نیز گزارش داده است که قبل از قتل این دوجوان، یک جوان عرب دیگر به نام رضا مغامسی که فعال حقوق بشری است، در بازداشتگاه اداره اطلاعات دزفول کشته شده بود.

خبرگزاری های رسمی ایران تاکنون هیچ خبری از این درگیری منتشر نکرده اند. قرار است امروز جمعه انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران برگزار شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016