سه شنبه 5 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گلوله باران حماه توسط سربازان دولتی سوریه

دويچه وله ـ ۲۰ کشته و ۶۰ زخمی حاصل آخرین تهاجم نیروهای دولتی سوریه به شهر حماه است. وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های جدیدی علیه سوریه در نظر گرفته‌اند که از جمله شامل ممنوعیت صدور کالاهای تجملی به این کشور می‌شود.

نیروهای دولتی سوریه با وجود اعزام ناظران بین‌المللی به این کشور به خونریزی و سرکوب مردم ادامه می‌دهند. فعالان مدنی و مخالفان دولت سوریه به رسانه‌ها گفته‌اند که نیروهای اسد با تانک و زره‌پوش به شهر حماه حمله کرده و چند خانه ‌را نیز به آتش کشیده‌اند. به نقل از خبرگزاری‌ رویترز، این تهاجم پیش از ظهر روز دوشنبه (۲۳ آوریل/۴ اردیبهشت) انجام شده است.

رویترز تلفات این حمله را دستکم ۲۰ کشته و ۶۰ زخمی گزارش کرده و افزوده که شمار قربانیان می‌تواند از این بالاتر رود. یکی از رزمندگان مخالف اسد گفته که خانه‌های زیادی با آتش توپخانه نظامیان ویران شده‌اند و ممکن است جسد برخی قربانیان همچنان زیر آوار مانده باشد. او گفته که ارتش وارد شهر شد و به سمت هرکس که در خیابان بود آتش گشود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دولت اسد هنوز در باره خبر کشتار در حماه موضعی نگرفته است. رژیم سوریه با وجودی‌که رسما طرح پیشنهادی کوفی عنان برای آتش بس و آشتی ملی در این کشور را پذیرفته، اما حق مقابله با عملیات گروه‌های تروریستی را نیز برای خود قائل شده است.

دولت سوریه پیش از این بارها تاکید کرده که بروز ناآرامی در این کشور ناشی از عزم تروریست‌ها در به آشوب کشاندن این سرزمین است.

درگیری‌های فشرده در حوالی دمشق

اطلاعات رسیده از اپوزیسیون سوریه حاکی از زد و خوردهای شدید میان نیروهای موافق و مخالف دولت در نزدیکی پایتخت هستند. آنها خبر می‌دهند که دستکم صدای ده انفجار سنگین از اطراف دمشق شنیده شده است.

به نظر می‌رسید مخاطرات ناشی از شرایط کنونی موجب تاخیر در ورود ۳۰۰ ناظر سازمان ملل به سوریه شود. اما یک همکار سازمان ملل به خبرگزاری آلمان گفته که مقدمات و تدارکات ورود این گروه هم‌چنان در دست اجرا و اقدام هستند.

شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه (۲۱ آوریل/دوم اردیبهشت) در نیویورک قطعنامه‌ای مبنی بر افزایش ناظران اعزامی به سوریه تا سقف ۳۰۰ نفر به تصویب رساند.

در حال حاضر تنها ده ناظر بین‌المللی به‌عنوان ماموران متقدم به سوریه اعزام شده‌اند تا بر آتش بس توافق شده از ۱۲ آوریل به بعد نظارت کنند.

در برخی ویديوهای آماتوری، سرهنگ احمد حمیش، رییس مراکشی گروه ناظران به همراه فرمانده ارتش آزاد سوریه در حوالی "الرستن" دیده شده‌اند. سرهنگ حمیش پس از ملاقات با مقامات محلی شهر حمص با برخی از خانواده‌های آسیب دیده شهر نیز دیدار کرده است..

"الرستن" در نوار مرزی حماه و حمص، کانون جنبش اعتراضی سوریه قرار دارد.

ممنوعیت صادرات لوازم لوکس اروپایی به سوریه

اتحادیه اروپا با توجه به استمرار خشونت ‌دولتی در سوریه، تحریم‌های جدیدی علیه خانواده اسد به منظور محدود کردن شیوه تجملی زندگی آنها وضع کرده است. طبق تصمیم وزیران خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ، علاوه بر کالاهایی که می‌توانند در سرکوب اپوزیسیون سوریه به کار گرفته شوند، صادرات لوازم لوکس و تجملی به این کشور نیز ممنوع خواهند بود.

قرار است فهرست مشخصی از کالاهای مورد نظر در تحریم جدید در روزهای آینده تهیه و اعلام شوند. وزیران خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که اتخاذ این تصمیم، پیامی به خانواده، خویشاوندان و نزدیکان اسد است تا بدانند نقض آتش‌بس و تداوم خشونت می‌تواند پیامدهایی در شیوه زندگی خصوصی آنها داشته باشد.

این چهاردهمین تحریم اتحادیه اروپا علیه رژیم اسد از آغاز اعتراضات مردم سوریه و سرکوب دولتی آنهاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016