شنبه 23 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدعلی دادخواه: به من گفتند يا بر عليه کانون مدافعان حقوق بشر اعتراف کن يا برو زندان، می روم زندان!

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ محمد علی دادخواه، وکيل و فعال حقوق بشر با اظهار اينکه در روزهای اخير تحت فشار شديد برای اعتراف تلويزنی بوده است، به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت فردا آخرين روزی است که به او فرصت اعتراف تلويزيونی داده شده است. محمد علی دادخواه گفت:« فردا آخرين مهلت من است که يا اعتراف تلويزيونی داشته باشم يا به زندان بروم. من هم به زندان می روم و حتی از سرزمينمم هم خارج نمی شوم.»

محمد علی دادخواه در خصوص اينکه از او دقيقا خواسته اند به چه چيزهای اعتراف کند به کمپين گفت:« تحت فشارهای شديد از من خواستند که جلوی تلويزيون بگويم که کانون مدافعان حقوق بشر از خارجی ها پول می گرفته است، يعنی در واقع ما عمله خارجی ها بوده ايم در حاليکه چنين چيزی درست نيست. ما تعدادی وکيل بوديم که به علت علاقه به سرزمين مان، توانمندی ها و دانشی که در حرفه مان داشتيم کانون را به راه انداخته بوديم و کار می کرديم. شايد در ميان حقوقدان های ايرانی مشابه ما کمتر بود که اين اشراف، توانمندی و آگاهی به کارش را داشته باشد و همين طور علاقمند به سرزمينش باشد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو هيات مديره کانون مدافعان حقوق بشر با اظهار اينکه هرگز اعتراف نمی کند، افزود:« آنها به من می گفتند اگر اعتراف نکنم حکم را اجرا می کنند. مدت های طولانی صحبت کردند و من نپذيرفتم. از هم اکنون می گويم که اگر روزی من حرفی زدم از درجه اعتبار ساقط است و حتما در شرايطی بودم که مجبور به گفتن شده ام. اميدوارم خدا توان من را همچنان حفظ کند. »

محمد علی دادخواه گفت:« من خارج از عدالت می دانم که به کسی تحت فشار بگويند برو پشت تلويزيون حرف بزن و بگو من از خارج پول گرفته ام. من نامزد چندين جايزه خارجی بودم که گفتم اگر اين جايزه ها همراه با پول نباشند قبول می کنم. جايزه های را فقط پذيرفته ام که پولی نداشته اند. همچنين من هيچ پولی از موکلانم که در موضع حقوق بشر از آنها دفاع می کردم، نگرفتم و آن را افتخار می دانم. حالا در شان خودم نمی دانم که بروم پشت تلويزيون و اين حرفها را بزنم.»

محمد علی دادخواه که در حال حاضر وکيل بسياری از زندانيان سياسی است در پاسخ به اينکه وضعيت پرونده های آنها با رفتن او به زندان چگونه می شود، گفت:« اين را بايد کسانی که بر خلاف حقوق بشر حقم را ساقط کردند جوابگو باشند. من کاری جز حرفه ام انجام نداده ام. من رشته ام حقوق بين الملل است، با نمره ۲۰ پايان نامه حقوق بشرم را گذراندم لذا اگر نظام منصفانه و عادلانه ای باشد نبايد با من اينگونه رفتار شود.»

محمد علی دادخوه در تاريخ ۹ اردبيهشت ماه وقتی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای دفاع از يکی از موکلانش(ارژنگ داوردی، محکوم به اعدام) می رود، قاضی دادگاه به او می گويد حق دفاع ندارد چون حکم۹ سال حبسش از سوی دادگاه تجديد نظر تاييد شده و اين روزها برای رفتن به زندان به او ابلاغ می شود.

اين وکيل برجسته که وکالت پرونده های بسياری از فعالان سياسی و دانشجويی مانند ابراهيم يزدی، حسين رونقی ملکی و همين طور وکيل يوسف ندرخانی، کشيش محکوم به محاربه را به عهده داشته است در تاريخ ۳۱ اردبيهشت ماه سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به دليل اتهام های متعددی مانند عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر،مصاحبه ها با رسانه های خارجی و حتی داشتن وکالت پرونده مترو اصفهان مورد بازخواست قرار گرفت. او بر اساس حکم دادگاه بدوی که در تيرماه اعلام شد به ۹ سال حبس تعزيری، ۱۰ سال محروميت از وکالت و تدريس محکوم شد و دادگاه تجديد نظر اين حکم را عينا تاييد کرده است.

در حال حاضر تقريبا تمامی اعضای برجسته کانون مدافعان حقوق بشر در زندان هستند، محمد سيف زاده، عبدالفتاح سلطانی، نرگس محمدی ، نسرين ستوده. خانم شيرين عبادی، رييس کانون مدافعان حقوق بشر نيز در خارج از کشور به سر می برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016