یکشنبه 7 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تهديد مه آفريد خسروی به افشای نام برخی مسئولان در دادگاه اختلاس بزرگ

خبرگزاری مهر ـ متهم رديف اول پرونده فساد مالی در جلسه امروز دادگاه خطاب به کسانی که او را تشويق به حضور در برخی از پروژه های مالی کرده بودند گفت: اگر خود آنها از حضورشان در اين پرونده پرده بر ندارند در جلسه آينده دادگاه اسامی تازه ای را افشا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه پرونده بزرگ فساد مالی مه آفريد خسروی متهم رديف اول پرونده در جايگاه قرار گرفت و در خصوص اتهامات خود توضيح داد.

پيش از سخنان خسروی وکيل وی خواستار فرصت بيشتری برای مطالعه پرونده شد و گفت: من ۲۴ جلد از ۳۴ جلد پرونده را خوانده ام و درخواست دارم يک جلسه ديگر نيز برای دفاع از متهم به من فرصت داده شود.

همچنين ملاقات های من با متهم محدود بود که اين موضوع مورد اعتراض قاضی پرونده قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه مه آفريد خسروی در جايگاه شهود قرار گرفت و گفت: گفته می شود شرکت های من کاغذی و صوری است اما متهمان ديگر سخن از قصد خريداری فولاد خوزستان توسط من سخن می گويند.

قاضی: ۱۱۷ شرکت ثبت شده که ۴۸ شرکت فعال و نيمه فعال بوده و باقی کاغذی.

مه آفريد خسروی: تک تک شرکت ها را نام ببريد تا در خصوص آن توضيح دهيم.

در ادامه قاضی سراج با تکرار بخش هايی از کيفرخواست متهم گفت: فساد فی الارض ، تحصيل مال نامشروع به ميزان ۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان بخشی از اتهامات شماست.

مه آفريد با بيان اينکه از بسياری از رشوه ها اطلاعی نداشته در خصوص اتهام رشوه به بانک صادرات اهواز گفت: اين پول از دسته چک شخصی خودم برای انجام کار خير بود و ساير پرداخت های کوچک نيز در زمان عيد و به عنوان عيدی کارمندان مطرح بود.

وی با رد هرگونه مسئوليت در خصوص گشايش ال سی ها گفت: به هيچ وجه در تنزيل ها دخالتی نداشتم. در هنگام گشايش ها و تنظيم اسناد دخالت نداشته و تمامی آنها در سيستم بانکی تاييد شدند و من تنها بانک عامل را معرفی می کردم.

قاضی سراج خطاب به متهم گفت: آيا خيريه ای در تهران وجود نداشت که شما در اهواز کار خير انجام می دهيد بهتر است به جای انکار حقايق را بگوييد زيرا اين پرونده ، پرونده اسنادی است.

در ادامه يکی از متهمان به عنوان شهود در جايگاه قرار گرفت و از گشايش ال سی های صوری در سالهای ۸۹ و ۹۰ سخن گفت.

وی گفت: گشايش ها به حدی افزايش پيدا کرده بود که نگران کننده شده بود.

مطرح کردن برخی از اين مسائل از سطح دادگاه بالاتر است/ پشت پرده سنگ اندازی های بانک صادرات چه کسی است

در ادامه جلسه دادگاه مه آفريد خسروی با بيان اينکه من از قوانين اطلاع نداشتم اما آنها که گشايش ها را انجام داده اند چرا اين کار را کرده اند؟ چرا همه می خواهند همه تقصيرها را بر گردن ديگری بياندازند. چه دست هايی پشت بانک صادرات وجود دارد؟ که برخی اتفاقات می افتد. يک سری مسائل است که از سطح اين دادگاه بالاتر است و امکان طرح آن در اينجا وجود ندارد.

قاضی: هيچ چيزی از سطح اين دادگاه بالاتر نيست.

مه آفريد: نام اشخاصی است که ممکن است مطرح کردن آن تبعاتی داشته باشد.

قاضی: ما را از ما بهتران نترسانيد. در مورد گشايش ها و مستنداتتان بگوييد.

مه آفريد: از نظر من به عنوان مديرعامل شرکت سرمايه گذاری امير منصور آريا همه ال سی ها واقعی بودند.اين شرکت بجز کار توليدی، کار تجاری نيز می کند. تمام پولها يا جنس يا قراضه خريداری شده و يا به صورت شمش فروخته شده است.

قاضی: تنزيل ها به حساب چه کسی می رفت.

مه آفريد: گردش حساب تنزيل ها در شرکت های خودشان بود.

قاضی: پس س – خ چه کسی است؟

مه آفريد: وی کارمند گروه ملی است که کار تنزيل های شرکت فولاد خوزستان را انجام می داد و فولاد خوزستان نيز مربوط به دولت است.

در ادامه جلسه متهم رديف اول با بيان اينکه برخی از پولهايی که به مسئولان داده می شد اجباری و برای راه افتادن کارهايشان بود گفت: اگر پول نمی داديم سهميه ما کم می شد. ۹ ميلياردی که به آقای خ – الف معاون سابق وزير صنايع داده شد برای آن بود که سهميه شمش فولاد مارا کم نکنند. متاسفانه معاونين صنايع آدمهای سالمی نبودند و برای انجام دادن کارهايشان پول طلب می کردند من نيز تحت فشار بودم بايد کارها راه می افتاد. ما تا زمانی که فقط با بانک ملی شعبه مرکزی کار می کرديم مشکلی نداشتيم.

متهم رديف اول ادامه داد: از زمانی که ما گروه ملی را خريداری کرديم يک سری قصد کردند که نگذارند ما کار کنيم. آنقدر کاشکنی ها ادامه داشت تا نامه ای را به رئيس جمهور نوشتم و در آن مشکلات توضيح دادم و گفتم اگر قرار نيست ما کار کنيم بيت المال را به هدر ندهيد.

وی با اشاره به دست های پشت پرده ای که مانع راه اندازی کارخانه ام دی اف توسط او شده بود گفت: بازرسی بانک صادرات نامه ای نوشت که گشايش انجام نشود زيرا اين اعتبار از پول تنزيل است. آن زمان در حساب ما ۲۵ ميليارد وجود داشت. چگونه بازرسی وزارت اقتصاد متوجه شد که اين پول از محل تنزيل است. مگر آنها که با راه اندازی اين کارخانه ضربه می خوردند. من شرکت کاغذی ايجاد نکردم من در حال ايجاد بزرگترين و مدرن ترين کارخانه ام دی اف کشور بودم نه مانند برخی افراد که تجهيزات ۴۰ سال پيش را به کارخانه های مازندران می آورند. آنها که سهام بانک صادرات را به نازلترين قيمت خريداری کردند. آقايان ف و ميم که در کار روغن هستند و نامه به مسئولان بازرگانی زده بودند که مرا از تجارت روغن حذف کنند. آقای ميم که در تجارت روغن است بايد مشخص کند چرا قبل از جلسه دادگاه اعلام می کند که خسروی اعدام می شود مگر وی رئيس دادگاه است. او در حال حاضر يکی از سهامداران عمده بانک صادرات است.

خسروی با بيان اينکه برادر مديرعامل سابق بانک صادرات در کار تجارت گوشت است گفت: بايد مشخص شودچرا مانع ورود صد هزار تن گوشت به کشور شدند که اگر وارد می شد گوشت ۵ هزار تومان ارزانتر از حالا بود.

پشت پرده تازه مسئولان حکومتی در پرونده فساد مالی

وی با بيان اينکه ستاد ويژه تحريم از من خواسته بود که به بخش خصوصی ورود پيدا کنم و به دولت کمک کنم. من به رئيس کميسيون سابق امنيت ملی مجلس از فسادهای مالی با باج هايی که از من خواسته شده بود توضيح دادم اما وی فقط سر تکان داد. من در خصوص باج خواهی به آيت الله شاهرودی نيز توضيح دادم.

مه آفريد با تاکيد بر اينکه نمايندگان مجلس به من زنگ می زدند نه من به آنها، گفت: پرينت تلفن های مرا را بگيرد من به کدام نماينده زنگ زده ام؟ چرا من را محدود کرده ايد و اجازه مصاحبه نمی دهيد . آنها که مرا تشويق می کردند که برای کمک به دولت در مقابل تحريم ها وارد شوم چرا سکوت کرده اند.

قاضی: شما دفاع نمی کنيد شانتاژ می کنيد اما اشکال ندارد.

مه آفريد: آقای م – ر با من جلسه ای گذاشت که در مقابل تحريم ها کمک کنم اما چرا حالا شهامت اين موضوع را ندارد که اين مسئله را بيان کند. چرا معاون وزير بايد با وجود اسنادی که بر عليه اش وجود دارد در مقابل دستگيری مصون باشد.

وی با تاکيد بر اينکه بانک آريا برای مقابله با تحريم ها ايجاد شد گفت: همه مسئولان در جريان هستند اما از ترس چنين موضوعی را نمی گويند. من هشدار می دهم تا جلسه بعدی آقايانی که به من گفتند در جهت منافع کشور وارد اين کار شوم يا خودشان اعتراف کنند يا همه را با سند به دادگاه می گويم.

قاضی: پيش از شما خواهرزاده آقای الف – ميم در اين خصوص توضيح داد.

مه آفريد: آنها نيستند. منظور من گروه ديگری است. اين ادمها تصميم گير نيستند. چرا وزارت اطلاعات افرادی را برای پست های مهم کشور تاييد می کند که مانند خاوری دو مليتی هستند. آقای خاوری واضح به من گفت برای آنکه سقف اعتباراتش را بالا ببرم به من پول بده. خاوری را چه کسی فراری داد؟ من هشدار می دهد ديدار با آقای م – ر در خانه اش و پارک لويزان اولين هشدار است.

قاضی پرونده خطاب به متهم رديف اول گفت: ديدارهای شما با مقامات جرم نيست بلکه خروج ۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از طريق سيستم بانکی از طريق رشوه اتهام شماست.

مه آفريد خطاب به قاضی سراج گفت پس مسائل را عمقی و ريشه ای نمی بينی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016