پنجشنبه 1 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"کاهش يک ميليون بشکه‌ای" صادرات نفت ايران، معادل روزانه ۹۰ ميليون دلار

خبرگزاری رويترز در گزارشی که روز پنج‌شنبه، اول تيرماه، منتشر کرد می‌گويد که صادرات نفت ايران در ماه ژوئن، ماه جاری ميلادی، و در آستانه نزديک شدن به زمان اجرای تحريم‌های اروپا، «به شدت کاهش يافته» است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش راديو فردا، اين خبرگزاری بر اساس اطلاعات شرکتی که بارگيری و مسير حرکت نفتکش‌ها را پی‌گيری می‌کند و همچنين چند منبع در شرکت‌های نفتی گزارش کرده است که صادرات نفت ايران در ماه جاری به ۱.۲ ميليون تا ۱.۳ ميليون بشکه در روز رسيده است.

در اين گزارش آمده است که در صورت تاييد رسمی اين اطلاعات، صادرات نفت ايران در آستانه اجرايی شدن تحريم نفت و ارائه خدمات بيمه اتحاديه اروپا عليه ايران، نسبت به آغاز سال جاری ميلادی روزانه با افت يک ميليون بشکه‌ای، معادل ۹۰ ميليون دلار در روز، مواجه شده است.

يک منبع آگاه در شرکت تجاری نفتی‌ای که خود پيشتر از خريداران نفت ايران بوده به خبرگزاری رويترز گفته است که برخی از شرکت‌های اروپايی مانند توتال فرانسه و هلنيک پتروليوم يونان از هم‌اکنون معامله نفت ايران را قطع کرده‌اند، چرا که بارگيری و دريافت محموله نفتی ايران قبل از اول ماه ژوئيه، يعنی زمان آغاز تحريم اتحاديه اروپا، «عملا ناممکن است».

در همين زمينه هفته گذشته آژانس بين‌المللی انرژی نيز گزارش داده بود که صادرات نفت ايران طی ماه‌های آوريل و مه به يک و نيم ميليون بشکه در روز رسيده است.

اين در حالی است که ايران سال گذشته در مجموع روزانه دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه صادرات نفت داشته است.

اين گزارش می‌افزايد که با کاهش روزافزون صادرات نفت ايران، نفت بيشتری در نفتکش‌های لنگرانداخته در خليج فارس ذخيره می‌شود.

يک منبع ديگر نفتی به خبرگزاری رويترز گفته است که شرکت هلندی-بريتانيايی رويال داچ شل، بزرگ‌ترين مشتری اروپايی نفت ايران در سال گذشته، هم اکنون خريد نفت ايران را متوقف کرده و شرکت «انی» ايتاليا که طی ماه جاری نيز مقداری از نفت ايران را خريده بود، از اول ماه ژوئيه، ۹ روز ديگر، خريد نفت از ايران را متوقف خواهد کرد.

اين گزارش می‌افزايد که برخی از مشتريان نفتی ايران در آسيا نيز به خاطر توقف ارائه خدمات بيمه به نفتکش‌های حامل نفت ايران توسط شرکت‌های اروپايی، در حال سنجش راه‌هايی برای تسهيل واردات نفت از ايران هستند، اگرچه اين کشورها در مجموع واردات نفت خود از ايران را کاهش داده‌اند.

تداوم گزارش‌ها درباره کاهش صادرات نفت ايران در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی به‌ويژه در چند ماه اخير همواره کاهش صادرات نفت کشور را تکذيب کرده و اصرار داشته‌اند که تحريم‌ها بيش از همه به کشورهای غربی آسيب رسانده است.

هم اکنون ۹۰ درصد از خدمات بيمه نفتکش‌های جهان توسط شرکت‌های اروپايی انجام می گيرد، اما بر اساس تحريم‌های مصوب ۲۳ ژانويه اتحاديه اروپا که قرار است ۹ روز ديگر اجرايی شود، ارائه خدمات بيمه توسط اين شرکت‌ها به نفتکش‌های حامل نفت ايران متوقف خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016