شنبه 3 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ترکیه: جنگنده سرنگون‌شده احتمالا حریم هوایی سوریه را نقض کرده است

عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است جت جنگنده‌ای که دیروز (جمعه، دوم تیر) هدف نیروهای سوریه قرار گرفت، احتمالا حریم هوایی سوریه را نقض کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ آقای گل گفته است که پرواز جنگنده‌ها با سرعت زیاد برای عبور از محدوده‌ای کوتاه از یک منطقه مرزی امری عادی است.

مقامات نظامی سوریه اعلام کرده‌اند که این جنگنده وارد حریم هوایی سوریه شده بود و "مطابق مقرراتی که در چنین موقعیت‌هایی اعمال می‌شود"، با آن برخورد شده و جنگنده در آب‌های مدیترانه سقوط کرده است.

نیروهای دریایی سوریه و ترکیه در حال جستجو برای یافتن دو خلبان این جنگنده هستند.

عبدالله گل به خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) گفت: "وقتی سرعت (جت‌های جنگنده) را برفراز دریا در نظر بگیرید ... این عادی است که جنگنده‌ها بعضی وقت‌ها از خطوط مرزی دو کشور (همسایه) رد شوند."

او اضافه کرد: "چنین روندهایی، اقدامات مغرضانه‌ای نیست و به دلیل سرعت جنگنده‌ها، خارج از کنترل روی می‌دهند."

در عین حال، آقای گل گفت که این حادثه نمی‌تواند نادیده گرفته شود و "اقدامات لازم انجام خواهد شد."

پیش از این، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، به نقل از یک سخنگوی ارتش این کشور گزارش داد که نیروهای دفاع هوایی این کشور روز جمعه، ۲۲ ژوئن، آنچه را "هدفی ناشناس که وارد حریم هوایی سوریه شده بود" خوانده شد، سرنگون کرده‌اند.

بر اساس اعلام ترکیه، جنگنده‌ای که سرنگون شده، از نوع اف-۴ بوده است.

مقامات ارتش سوریه گفته‌اند که این هواپیما در ارتفاع کم و با سرعت زیاد "در حریم هوایی آب‌های ساحلی سوریه در حال پرواز بود."

یک سخنگوی ارتش سوریه گفت که فقط بعد از سرنگون کردن این هدف بود که مشخص شد آنچه هدف قرار گرفته، یک جنگنده متعلق به ترکیه بوده است.

او اضافه کرد که این هواپیما بعد از آن که هدف توپخانه نیروهای دفاعی سوریه قرار گرفت، در آب‌های ساحی استان لاذقیه سقوط کرد.

'پاسخ قاطع'

شامگاه روز جمعه، ۲۲ ژوئن، به دنبال برگزاری نشستی اضطراری به ریاست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، این کشور اعلام کرد که بعد از مشخص شدن تمام جزئیات، برای واکنش قاطع درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

جنگنده اف-۴ ترکیه بر فراز مدیترانه در جنوب غرب استان ختای ترکیه در نزدیکی آب‌های ساحلی سوریه ناپدید شده است.

ارتش ترکیه اعلام کرده است که ارتباط رادیویی با اف-۴ را حدود ۹۰ دقیقه بعد از آغاز پرواز آن و زمانی که بر فراز ختای بود، از دست داده است.

جاناتان هد، خبرنگار بی‌بی‌سی در استانبول می‌گوید که با در نظر داشتن سابقه روابط دو کشور در ماه‌های اخیر، این واقعه می‌تواند زمینه‌ساز بحرانی جدی در روابط دو کشور باشد.

ترکیه و سوریه در گذشته دو کشور متحد در منطقه به شمار می‌رفتند، ولی با تداوم و شدت یافتن درگیری‌ها و خشونت بین مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و نیروهای ارتش در ماه‌های گذشته دولت ترکیه به جمع آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی پیوسته است که خواهان برکناری آقای اسد هستند.

ترکیه همچنین در منطقه مرزی با سوریه اردوگاه‌هایی را ایجاد کرده است تا ده‌ها هزار نفر از پناهجویان سوری که از درگیری‌های سوریه فرار کرده‌اند، در آنجا پناه بگیرند.

خشونت در حلب

بر اساس گزارش‌ها از سوریه، خشونت‌ها در محدوده مرزهای این کشور همچنان ادامه داشته است. رسانه‌های دولتی گزارش داده‌اند که روز پنجشنبه گذشته "گروه‌های مسلح تروریست" ۲۵ نفر از روستاییان در استان حلب را ربوده و کشته‌اند.

مخالفان دولت هم گفته‌اند که شورشیان ۲۶ نفر از حامیان دولت را که گفته می‌شد از شبه‌نظامیان (طرفدار دولت) هستند، کشته‌اند.

بر اساس اعلام مخالفان دولت، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان در شهر حلب در روز جمعه نیز چندین نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد اتحادیه عرب در امور سوریه گفته است که زمان آن فرا رسیده تا کشورهای جهان برای کمک به پایان دادن به خشونت در سوریه فشار بیشتری اعمال کند.

آقای عنان از ایران خواست تا در تلاش‌ها برای پایان دادن به خشونت مشارکت کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016