شنبه 17 تير 1391

"تحقيق دولت آمريکا درباره حاميان مجاهدين خلق"

بی بی سی ـ روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از تحقيقات وزارت دارايی ايالات متحده درباره رايزنی های اخير شخصيت های سياسی در اين کشور برای حمايت از سازمان مجاهدين خلق خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه، حاميان مجاهدين خلق در يک سال گذشته در ديدار با مقام های ارشد دولت باراک اوباما و وزارت امور خارجه از آنها خواسته اند نسبت به حذف نام اين گروه از فهرست سازمان های تروريستی دولت آمريکا اقدام کنند.

علاوه بر اين، ده ها شخصيت سياسی از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در گردهمايی های مختلف در حمايت از سازمان مجاهدين خلق سخنرانی کرده اند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، ده ها هزار دلار به عنوان حق سخنرانی به اين افراد پرداخت شده و وزارت دارايی ايالات متحده در حال بررسی احتمال نقض قوانين ضدتروريستی آمريکاست.

از سوی ديگر، رايزنی شخصيت های سياسی در آمريکا به نيابت از سازمان های خارجی به دريافت مجوز لابی گری نياز دارد که به نوشته واشنگتن پست مدافعان سازمان مجاهدين خلق به عنوان لابی گر شناخته نمی شوند و ممکن است از اين بابت دچار تخلف شده باشند.

حاميان آمريکايی سازمان مجاهدين خلق خود را لابی گر نمی دانند و می گويند به سياستگزاری دولت ايالات متحده کمک می کنند.

نام بعضی از شاخص ترين چهره های سياسی آمريکا در بين حاميان اين سازمان ديده می شود. افرادی مانند جيمز جونز، مشاور پيشين امنيت ملی باراک اوباما، رودی جوليانی، شهردار سابق نيويورک، ادوارد رندل، فرماندار پيشين پنسيلوانيا، نيوت گينگريچ از روسای سابق مجلس نمايندگان آمريکا، هاوارد دين رئيس سابق حزب دموکرات و جان بولتون از سفرای پيشين ايالات متحده در سازمان ملل متحد از حاميان مجاهدين خلق هستند و در برنامه های آنها سخنرانی کرده اند.

بعضی از اين افراد، از جمله آقای گينگريچ که از رقبای اصلی ميت رامنی برای کسب نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات رياست جمهوری بود، به تازگی برای سخنرانی در جمع اعضای مجاهدين خلق به پاريس سفر کرده بودند.

به گزارش واشنگتن پست، در گذشته بعضی از اين افراد دريافت حق سخنرانی های کلان را از حاميان مجاهدين خلق برای حضور در برنامه هايشان تاييد کرده اند.

ارقام منتشر شده بين ۱۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار متغير است. آقای رندل دريافت ۱۵۰ هزار دلار را به عنوان حق سخنرانی تاييد کرده است.

شاهين قبادی، از سخنگويان اين سازمان پرداخت پول و به کارگيری لابی گران در آمريکا را رد کرده است. به گفته او، وزارت امور خارجه آمريکا از بعضی از شخصيت های سياسی خواسته است تا به دلايل انسان دوستانه در جريان وقايع مربوط به اردوگاه اشرف در عراق مداخله کنند.

وزارت امور خارجه آمريکا به دستور يک دادگاه فدرال در حال بررسی ماهيت سازمان مجاهدين خلق و امکان خروج نام اين سازمان از فهرست گروه های تروريستی است.

هيلاری کلينتون، همکاری اين سازمان در تخليه اردوگاه اشرف و انتقال اعضای آن به اردوگاه حريه را در اين تصميم گيری مهم دانسته است.

به گزارش واشنگتن پست، حدود نيمی از ساکنان اردوگاه اشرف به محل جديد منتقل شده اند ولی عمليات انتقال حدود ۱۲۰۰ نفر از آنها به خاطر شکايت مسوولان اين سازمان از برخورد دولت عراق با مشکل مواجه شده است.


Published from gooya news {http://news.gooya.com}
Copyright © 2009 news.gooya.com
All rights reserved for the original source