5 مرداد >> تاجزاده: راهبرد رهبری، کشور را به باد می‌دهد؛ نشانه‌ای از تغيير آن هم ديده نمی‌شود

کلمه - صدرا حبيبی - سيدمصطفی تاج زاده، معاون سياسی وزارت کشور دولت سيدمحمد خاتمی که در بند قرنطينه زندان اوين به سر می برد، با انتقاد مجدد از نحوه برگزاری انتخابات مجلس نهم و تاثيرات بين المللی آن اظهار داشت: “برخلاف آن چه اقتدارگراها ادعا و تبليغ می کردند انتخابات غيرآزاد مجلس نهم نه تنها جايگاه بين المللی کشور را ارتقا نبخشيد و دولت های بزرگ را به تغيير سياست هايشان در مورد ايران مجبور نکرد، آن چنان که انتخابات رقابتی دوم خرداد ۷۶ چنين اثری داشت، بلکه برعکس انتخابات يک اسبه و تک صدا فرصتی برای دولت آمريکا و متحدانش فراهم کرد تا بی سابقه ترين تحريم های نفتی، بانکی و بيمه ای را به ايران تحميل کنند تا بيشترين فشار به قشرهای مستضعف و آسيب پذير وارد شود.”

رييس ستاد انتخابات دولت اصلاحات در گفتگو با کلمه با اشاره به اينکه “فزون خواهی و توسعه طلبی دولت های استعماری از يک طرف و انحصارطلبی و رقابت ستيزی اقتدارگراهای ايرانی از طرف ديگر مانند دو لبه قيچی عليه مردم ما و منافعشان به کار افتاده است” تاکيد کرد: روشن است که ما با تحريم مخالفيم هم چنان که هرگونه ماجراجويی احتمالی اسرائيلی – آمريکايی عليه ميهن و مردم خود را محکوم می کنيم. ولی نمی توانيم نقش منفی اقتدارگراهای حاکم بر ايران را از صدر تا ذيل در دادن بهانه و فرصت به جنگ طلبان و تحريم کنندگان خارجی ناديده بگيريم.

تاجزاده با ابراز تاسف از اينکه درحال حاضر جز روشنگری ملی و جهانی کاری از او و همفکرانش ساخته نيست تصريح کرد: اهرم های قدرتِ سخت در اختيار کسانی است که در ايران و آمريکا می کوشند به بهانه مسأله هسته ای اهداف جاه طلبانه خود را تحقق بخشند.

به گفته ی وی به عبارت ديگر رهبران کاخ سفيد تصور می کنند که شعار مخالفت با هسته ای شدن ايران امکان توجيه افکار عمومی را در غرب عليه کشورمان فراهم می کند و اجازه می دهد که به نام جامعه جهانی و با جلب آرای اعضای شورای امنيت سازمان ملل، تحريم های گوناگونی عليه ميهن و مردم ما اعمال کنند.

عضو دربند جبهه مشارکت ايران اسلامی در ادامه افزود: در ايران نيز، به باور اقتدارگراها تنها مسأله هسته ای قادر است احساسات اکثريت هم وطنان را جلب و آنان را به حمايت از حکومت در برابر فشارهای غرب تشويق کند. در چنين فضايی آنان می توانند به بهانه دفاع از حق مسلم هسته ای ايران، حقوق و آزادی های اساسی ايرانيان را نقض کرده شرايط پليسی و امنيتی مستقر نمايند. به طوری که نيروی انتظامی در کنار وظايف ذاتی پليس در هر جامعه، يعنی تأمين امنيت عمومی، در همه زمينه ها از ماهواره و سينما و کافی شاپ و مجالس جشن و سرور و آب پاشی و برف بازی تا استفاده از چکمه توسط زنان و کراوات برای مردان دخالت کند و در همه جا حاضر باشد تا کسی کمترين جرأت اعتراض را نداشته باشد.

وی در اين باره همچنين تاکيد کرد:” براين اساس معلوم می شود که چرا رهبری سال گذشته از برپايی انتخاباتی حزبی و رقابتی جلوگيری کرد و بزرگترين فرصت ملی را، که می توانست مانع گسترش تحريم ها شود و موقعيت کشورمان را در سطح جهانی ارتقاء بخشد و برای حل مشکلات داخلی شور و اميد ايجاد کند، از دست داد و در حقيقت به ضد خود تبديل کرد تا عدم پيروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم به ويژه در شهرهای بزرگ، هزينه بزرگترين تحريم نفتی، بانکی و بيمه ای به ملت ما تحميل شود. در شرايط کنونی نيز هيچ نشانه ای از اين که قرار است تغييری در اين راهبرد رقابت سوز و ايران بربادده صورت گيرد، ديده نمی شود. باوجود اين اميدوارم بحران های داخلی و خارجی موجب گردد اقتدارگراها منافع و مصالح ملت ايران را بر علائق و منافع باندی خود ترجيح دهند و بکوشند با جلب اعتمادملی، از طريق برپايی انتخابات واقعاً آزاد و عادلانه کشور را از سراشيب تباهی نجات دهند. ”

سيدمصطفی تاجزاده در بخش ديگری از اين گفت و گو درباره شکايت دادستانی تهران از علی مطهری نماينده تهران گفت: اين شکايت نبايد توجه آقای مطهری را از موضوع اصلی که دفاع از حقوق شهروندان، ضرورت برپايی انتخابات آزاد و عدم مداخله نظاميان در آن است، منحرف کند.

عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی با بيان اينکه “طراحان اين شکايت که اکنون ديگر برای آقای مطهری شناخته شده اند با يک تير چند هدف را نشانه رفته اند” خاطرنشان ساخت: اول آن که به نام دفاع از آقای احمدی نژاد و جايگاه او؛ آقای مطهری را به دادگاه بکشانند و مرعوب و ساکت کنند. دوم آن که به نام و بهانه رعايت بی طرفی، با طرح پرونده های ديگر، اطرافيان احمدی نژاد را دادگاهی کنند و سوم آن که به همه اصولگراها بفهمانند که دفاع از حقوق منتقدان و از جمله زندانيان سياسی و انتقاد از دخالت سپاه در انتخابات چه هزينه سنگينی دارد. البته دادستان تهران سعی کرد کلمه ای درباره اين بخش از سخنان آقای مطهری در انتقاد به دخالت سپاه در انتخابات مجلس نهم مطرح نکند غافل از آن که با اين کار خود غيرمستقيم پذيرفته که چنين دخالتی صورت گرفته است. در هرحال اگر قرار بود اتهام به رئيس دولت مورد پی گيرد قضائی قرار گيرد، دومداحی که اهانت های آشکار و بی سابقه به رئيس دولت دهم و رئيس دفترش ايراد کرده اند هم چنان آزادانه در صدا و سيما و حتی بيت رهبری به نوحه خوانی ادامه نمی دادند!

سيدمصطفی تاجزاده همچنين با اشاره به گرانی ها و شکست طرح هدفمندی يارانه ها گفت: اقتدارگراها با منتفی کردن مرحله دوم هدفمندی يارانه ها عملاً شکست طرح را اعلام کردند. به اين ترتيب جنبه های مثبت آن يعنی حرکت به طرف اصلاح الگوی مصرف، واقعی سازی قيمت ها و جلوگيری از قاچاق سوخت ارزان به کشورهای همسايه از بين خواهد رفت و به تدريج به وضعيت قبل از اجرای طرح خواهيم رسيد. در حالی که گرانی، تورم و بيکاری هم چنان بيداد خواهد کرد و قيمت ارز و طلا که طی يک سال اخير حدوداً دوبرابر شده است، کاهش نخواهد يافت و توليد در وضعيت اسفناک کنونی درجا خواهد زد.

وی در ادامه ی گفت و گو با کلمه با اشاره به سخنان اخير آيت الله هاشمی درباره ضرورت تخصصی شدن اجتهاد، مرجعيت و تشکيل شورای فقهی گفت: اين سخنان بسيار مهم است و شايسته است که علاقمندان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی به بحث و گفتگوی همه جانبه درباره آن بپردازند.

اين زندانی سياسی بند قرنطينه زندان اوين با يادآوری اين نکته که نخستين فقيهی که چنين ديدگاهی را مطرح کرد، استاد مطهری در کتاب مرجعيت و روحانيت بود خاطر نشان کرد: نظريات بزرگانی چون ايشان و نيز علامه طباطبايی، دکتر بهشتی و مهندس بازرگان منتشر شده که در مجموع هم سو با نگرش آقای هاشمی است.

تاج زاده، يکی از ۷ شاکی پرونده ی شکايت از کودتاگران، موسوم به پرمونده سردار مشفق تاکيد کرد: با کمال تأسف پس از پيروزی انقلاب به دلايلی بعضاً موجه و در بسياری موارد ناموجه اين نظريات مورد غفلت قرار گرفته است. اکنون که به ويژه با تجربه سی و پنج ساله زمان مناسبی برای بحث و گفت و گوی آزاد در اين باره فراهم آمده است، به نظر می رسد متحجران بسيج شده اند تا با هجوم همه جانبه به اين پيشنهاد و ارائه دهنده آن، فضايی ايجاد کنند تا هيچ انديشمندی جرأت نکند از اين ايده حمايت کرده و يا پيشنهادهای تازه ای ارائه کند.

معاون سياسی وزارت کشور دولت اصلاحات با انتقاد از مصباح يزدی و همفکران او تصريح کرد: البته از معتقدان اسلام سلفی – مصباحی انتظار ندارم که از نظريات و طرح های اصلاحی استقبال کنند و آن را بدعت ضدانقلابی و ضدنظام نخوانند. حتی از رفتار روزنامه ارگان رسمی دولت احمدی نژاد نيز تعجب نمی کنم که برای کوبيدن آقای هاشمی با هر پيشنهاد او که در نهايت می تواند به رشد و اعتلای جمهوری اسلامی ياری رساند و در هر حال ربطی به دولت کنونی ندارد، مخالفت کند. جالب آن که ارگان رسمی دولت، آقای مشايی را اسلام شناس می خواند و منتقد کسانی است که برای او حق اظهار نظر در مسائل دينی قائل نيستند. با وجود اين در صفحه اول خود، آقای هاشمی را فاقد صلاحيت اظهارنظر درباره فقه و فقاهت و روحانيت و مرجعيت می خواند. جلّ الخالق و حقر المخلوق!

تاج زاده در پايان با انتقاد از سانسور روز افزون در کشور افزود: به باور من بيان آزاد نظريات و ديدگاه ها به ويژه درباره موضوعاتی که مستقيم و غيرمستقيم به سرنوشت ميهن و مردم مربوط است، حق همه شهروندان است و سانسور هيچ ديدگاهی را خواه متعلق به آقايان احمدی نژاد و مشايی باشد يا توسط آقای هاشمی بيان شود، نه حق می دانم و نه مصلحت. به عکس، بيان آن ها و نيز نقد محترمانه هرديدگاهی را به سود جامعه و مردم می دانم چرا که به رشد انديشه اسلامی ياری می رساند.”

مصطفی تاج زاده، معاون سيد محمد خاتمی در دوره وزارت ارشاد و معاون وزير کشور در دولت اصلاحات، روز ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ يعنی يک روز پس از انتخابات رياست جمهوری، پيش از هر واکنش وی نسبت به نتايج انتخابات، توسط سپاه پاسداران دستگير و به زندان انفرادی فرستاده شد. او پس از اين دوره چهارماهه در سلول های دو نفره و سه نفره بند دو الف نگهداری می شد تا اينکه در آستانه نوروز ۸۹ به مرخصی آمد.

تاج زاده پس از شکايت از سردار مشفق به همراه شش نفر ديگر از زندانيان سياسی و به دليل سخنان وی که سند مهم تشريح کننده بخشی از عمليات کودتای سپاه پاسداران در انتخابات سال ۸۸ بود، در مرداد ۱۳۸۹ از سوی سپاه پاسداران تحويل سازمان زندان ها شد، مشروط به آنکه به بند ۳۵۰ اوين منتقل نشود.

مصطفی تاج زاده دوباره به سلول های دو نفره منتقل شد و نهايتا برای اعمال فشار بيشتر، وی را جدا از ساير زندانيان و به صورت کاملا انفرادی در يک بند ويژه نگهداری می کنند.