جمعه 27 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وخامت حال مهندس عباس امیرانتظام و بستری شدنش در بیمارستان ایرانمهر

مهندس عباس امیرانتظام، عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران و باسابقه ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی، به دلیل وخامت شرایط جسمانی اش روز گذشته در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری گردیده است.

گفتنی است این عضو سابق نهضت آزادی ایران و سخنگوی دولت موقت پس از حمله دانشجویان خط امام به سفارت امریکا در تهران در 13 آبان 58 ، با ادعای این دانشجویان مبنی بر همکاری مهندس امیرانتظام با دولت امریکا به حبس ابد محکوم شد!

ادعایی که هیچگاه برای اثبات آن سند معتبری ارائه نگردید تا این زندانی سیاسی پس از 17 سال زندان بلا انقطاع با فشار گزارشگران ویژه وقت حقوق بشر ملل متحد ، گالین دوپل و موریس کاپیتورن، در سال 75 به مرخصی اعزام شد و در نخستین روز مرخصی اش به دیدار شهیدان داریوش و پروانه فروهر رفت.
پس از آن بود که مجددا به دلیل افشاگریهایش درباره وضعیت دهشتناک زندانهای سیاسی جمهوری اسلامی در دهه 60 در رسانه های فارسی زبان و انگلیسی زبان بعد از ترور اسدالله لاجوردی در بهار 77 دوباره به زندان بازگردانده شد.

مهندس امیرانتظام که به دلیل دوستی نزدیکش با داریوش فروهر و پروانه اسکندری از نقاط بیم حاکمیت بعد از قتلهای زنجیره ای محسوب میشد در این سالها نه تنها علیرغم وضعیت نامناسب جسمانی و تاکید پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل کیفر زندان ،از مرخصی محروم گردید بلکه در جریان اعتراضات دانشجویی بعد از 18 تیر 78 همسر وی ، الهه میزانی نیز توسط وزارت اطلاعات همراه با سایر رهبران ملیون چون خسرو سیف و بهرام نمازی بازداشت گردیده در بیانیه شماره 2 وزارت اطلاعات بعد از 18 تیر به عنوان یکی از رهبران قیام 18 تیر معرفی گردید.

مهندس عباس امیرانتظام نهایتا در آبان ماه سال 81 در شرایط وخیم جسمانی به مرخصی آمد و با تمدید مرخصی اش به صورت چند ماه یکبار دیگر به زندان بازگردانده نشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این قدیمی ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی در سال 82 به عضویت هیئت رهبری جبهه ملی در آمد و در سال 86 توسط کانون مدافعان حقوق بشر به دلیل یک عمر کوشش حقوق بشری اش مورد تجلیل قرار گرفت و برنده نخستین جایزه کانون مدافعان حقوق بشر گردید.

او در سال 87 از سوی برخی از فعالان جبهه ملی ایران با پیشنهاد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 مواجه شد که قاطعانه هرگونه ورود به انتخابات را منوط به تحقق انتخابات آزاد در ایران نمود.

پیشنهاد طرح رفراندوم مهندس امیرانتظام از جمله فعالیتهای پیشروانه امیرانتظام در سال 81 بود که با استقبال گسترده در میان اپوزیسیون مواجه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016