شنبه 6 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس عبدی: احمدی نژاد مفت و مجانی نمی رود

سايت الف ـ يک تحليلگر سياسی عنوان کرد آقای احمدی نژاد قصد دارد با مطرح کردن چالشهای جديد، چالشهای قديم خود را پوشش بدهد و با اين کار سعی می کند هميشه به سمت جلو روی موج باشد.

عباس عبدی درگفتگو با خبرنگار الف در مورد اقدامات اخير آقای احمدی نژاد گفت: به طور کلی اين سياست هميشگی و دنباله دار آقای احمدی نژاد است که وقتی مسائلی پيش می آيد که بايد در قبال آن پاسخگو باشد سعی می کند به صورت تهاجمی يک مساله جديدتری را مطرح بکند تا مساله اصلی را تحت شعاع قرار دهد . هر چند ممکن است اين مساله جديد حق وی هم باشد و من هم نسبت به طرح آن اعتراضی ندارم ولی اين را برای اين مطرح می‌کند که مساله اصلی فراموش شده و به حاشيه برود.

اين تحليل گر مسائل سياسی ادامه داد: مشکل ديگر اين است که رئيس جمهور يک نوع شيوه تقابلی را با دو قوه قضاييه و مقننه انتخاب کرده که اين دو قوه قادر نيستند با نحوه موجود مقابله خود با او پيروز شوند و يا يک کنش موثری را نشان بدهند . و اين جزيی از سياست های عمومی رئيس دولت است که در صدد ايجاد فضای تبليغاتی است. مانند همان بحث هولوکاست که زمانی مطرح کرد و الان داريم هزينه‌اش را می‌دهيم. در داخل هم سعی می کنند مسائل جديدی را مطرح کنند که ديگران را تحت فشار قرار دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدی در پاسخ به اين سوال که چرا با توجه به شرايط اقتصادی کنونی و موضوع طرح سوال از وی اين اقدامات را انجام می دهد گفت : آقای احمدی نژاد اصلاً نگران طرح سوال از سوی مجلس نبود و نيست چون اين مجلس قادر نيست از او بطور موثر سوالی را بکند به خاطر اينکه قادر نيست در برابر نوع پاسخی که وی می دهد تصميمی موثر له يا عليه او بگيرد . رئيس جمهور هر پاسخی بدهد مجلس نمی تواند هيچ کاری بکند، مثل دفعه پيش، بنابراين مجلس نمی تواند با سوال کردن از وی گامی را به جلو ببرد.
وی با بيان اينکه بيشتر مساله اقتصادی و قيمت ارز زمينه اين نوع نامه نگاری ها و اقدامات را فراهم کرده گفت: بحران کنونی اقتصادی باعث اين اقدامات رئيس جمهور شده است ، پيش بينی قبلی من که چند بار هم بيان کرده‌ام اين بود که ايشان در طی يک سال آخر شکاف زيادی با کل سيستم پيدا خواهد کرد.

عبدی در ادامه اين گفتگو ابرازعقيده کرد: رئيس جمهور برای اينکه بتواند در آينده جای پايی داشته باشد چاره ای ندارد جز اين که چنين اقداماتی را انجام دهد چون هر کس ديگری که غير از افراد منتسب به وی در تابستان سال بعد جای وی بيآيد، همه مشکلات را به عهده او خواهد انداخت و لذا گمان می کند که در اين صورت نابود می‌شود و ادامه روند موجود هيچ نتيجه ای برايش ندارد . بنابراين بناچار يا بايد از اکنون جای پايی مطمئن برای خودشان جور کنند يا اينکه رئيس جمهور بعدی از خودشان باشد.

اين تحليگر سياسی در مورد پاسخ اوليه دستگاه قضايی می گويد: منطق دستگاه قضايی و نحوه برخورد آنها بايد دقيق تر می‌بود ، در تمام دنيا سياستمداران و روسای جمهور اظهارات سياسی می‌کنند اما دستگاه های قضايی بايد اظهار نظر حقوقی کنند . من فکر می کنم جواب دستگاه قضايی به شکلی بود که شرايط را برای چنين پاسخی از رييس دولت فراهم کرد که قابل پيش بينی بود و می توانست رقبا را به حاشيه ببرد و همين هم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: برای دستگاه قضايی خوب نيست که بر اساس سياست و مصلحت سنجی و اينگونه حرفها نظر بدهد، به نظر من دستگاه قضايی بايد يک بازنگری جدی در رفتار خودش ايجاد کند. من کاری به حکم و زندانی کردن آقای جوانفکر و ... ندارم ولی زندان کردن او در آن شرابط قابل فهم نبود چون خانم فائزه هاشمی را زندان کردند پس جوانفکر هم زندان کنند . قبلا شنيده بوديم که وقتی فائزه هاشمی را زندان خواهند کرد که جوانفکر نيز راهی زندان شود و يا بعد سعيد تاجيک را نيز زندان کردند .

اين تحليگر مسائل سياسی خاطرنشان کرد: اينها درست نيست و دستگاه قضايی بايد کلاً از سياست کنار برود و بر اساس مر قانون عمل کند و اگر آقای رئيس دولت می تواند از زندان بازديد کند بايد کاملاً شرايطش فراهم باشد و اگر هم رئيس جمهور در اين بين حقی ندارد می بايست مطابق قانون و با ادبياتی قانونی پاسخ داد و جوابی مانند "مصلحت نيست" و "شما به وضعيت اقتصاد بپردازيد" در شان دستگاه قضايی نيست.

عبدی با اشاره به اينکه دستگاه قضايی می بايست بر اساس قانون جواب می داد گفت : اگر رئيس دولت يا يک وزير حرف بی ربطی بزند خيلی مساله نيست همچنانکه در تمام دنيا روسای جمهور و نمايندگان مجالس حرفهای بی ربط زيادی می‌زنند، اما دستگاه قضايی طوری بايد حرف بزند که گويی فصل الخطاب است. دستگاه قضايی سياست را به معنای دقيق کلمه بايد طلاق دهد آن هم سه طلاقه. اين روزنامه نگار اصلاح طلب تاکيد کرد :من و شما می توانيم به رئيس دولت اين اعتراض را بکنيم که چرا در سالهای اخير از زندان بازديد نکردند و ساير افراد می توانند اين اظهار نظر را بکنند که اين حرکت سياسی است يا نه، ولی دستگاه قضايی نمی تواند اين اعتراض را بکند.

عبدی در پاسخ به اين سوال که آيا رئيس جمهور از ديدگاه عرفی و قانونی می تواند از زندان اوين بازديد کند؟ گفت: بر اساس استنباط از قانون در شرايطی نيستم که بگويم آيا رئيس دولت چنين حقی دارد که از زندان اوين بازديد کند يا نه؟ اما از ديدگاه عرفی و سياسی به نظرم اشکالی ندارد که رئيس دولت از زندان بازديد کند. البته نمی‌دانم آيا توان اين را داشت که به بند ۳۵۰ برود يا نه!

وی در مورد آينده اينگونه تحرکات گفت: به خاطر مشکلات اقتصادی اين اختلافات در آينده نيز شديد تر می شود و رئيس دولت هم مجبور است موضوعات جديدتری را مطرح کند بنابراين فکر می‌کنم اين چالشها از طرف رئيس دولت به اشکال مختلفی تشديد بشود . به نظرم اگر حکومت سال گذشته و هنگام خانه نشينی وی اين قضيه را تمام می‌کرد بيشتر به نفعش بود . هر نوع رقابت سياسی به نفع مملکت است و هر نوع ستيز سياسی در اين باره به ضرر مملکت است .

عبدی در پاسخ يه اين سوال که: اين اقدامات رئيس جمهور چه تاثيری در سياست خارجی دارد ؟ و چه کسانی از اينگونه حرکات رئيس جمهور خوشحال می شوند. گفت: روشن است که مخالفان حکومت از هر نوعش از اين اختلافات خوشحال می شوند ولی اين دليل نمی شود که بروز اين اختلافات را محکوم کنيم همچنان که مخالفان حکومت از بسياری از اقدامات قوه قضاييه يا مجلس هم خوشحال می شوند.
وی ادامه داد : همين روزها در باره قانون مجازات و نيز مسائل زندانها حرفهای زيادی زده شده است بنابر اين از اين زاويه به اقدام رييس دولت نمی توان اعتراضی وارد کرد چون اگر بخواهيم هر چه می گوييم را به غم و شادی مخالفان ربط دهيم در اين صورت بايد سکوت مطلق کرد.

عبدی به جز فرافکنی و لاپوشانی مسائل اقتصادی دليل ديگری را هم در طرح اين مسائل ذکر کرده و می‌گويد: همانطور که گفتم دليل اصلی وابستگی رييس جمهوری بعدی است. دولت موجود به گونه ای سرکار آمده که هزينه اش را بايد اصولگرايان غالب بپردازند. آنان اگر فکر می‌کنند که احمدی نژاد دوره‌اش سر آمده و همين طوری مفت و مجانی کرسی رياست را تحويل می‌دهد و نقش خود را در حذف ديگران بازی کرده بايد برود اشتباه کرده‌اند. نتيجه رفتار خارجی او را در قيمت ارز و تحريم بايد بدهند و نتيجه رفتار سياسی داخلی اش هم دير يا زود بايد پرداخت شود و هر چه زودتر بدهند به نفع آنان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016