سه شنبه 16 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمانو: ايران با آژانس همکاری لازم را ندارد

راديو فردا ـ يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويد ايران همچنان از همکاری لازم با اين آژانس خودداری می‌کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، يوکيا آمانو روز دوشنبه، ۱۵ آبان ماه طی گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد بعد از گزارش نوامبر سال گذشته درباره پارچين، مذاکرات آژانس و ايران افزايش يافته اما هيچ نتيجه مشخصی در اين باره حاصل نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمانو در گزارش ماه نوامبر خود از «داشتن اطلاعات معتبری از انجام آزمايش‌های انفجاری قوی در سايت پارچين» سخن گفته بود.

آژانس در ماه‌های اخير به ويژه چندين بار درباره فعاليت‌های محوطه پارچين ابراز نگرانی کرده و خواستار بازديد از آن شده است. ايران متهم است که ممکن است در اين محوطه فعاليت‌هايی درباره ماشه انفجاری بمب اتم انجام داده باشد. ايران اين اتهام را رد می‌کند و می‌گويد طبق پيمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، اين حق را دارد که به آژانس اجازه بازديد از پارچين را ندهد.

يوکيا آمانو گفت، در حالی که آژانس در تلاش است تا صحت صلح‌آميز بودن فعاليت‌های برنامه هسته‌ای ايران را بررسی کند، تهران همچنان از همکاری‌های لازم برای اطمينان دادن و اثبات عدم وجود فعاليت‌های پنهان هسته‌ای سر باز می‌زند.

آمانو با اين حال گفته است که آژانس تاييد می‌کند که مواد هسته‌ای «اعلام شده» ايران، برای مصارف نظامی تبديل نشده‌اند اما به خاطر همکاری نکردن ايران اين آژانس نمی‌تواند تاييد کند که مواد اتمی يا فعاليت‌های اتمی اعلام نشده‌ای نيز وجود نداشته‌اند.

يوکيا آمانو در اين گزارش نيز تصريح کرده که در اين شرايط آژانس نمی‌تواند صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران را تاييد کند.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ۲۶ مهرماه نيز در بريتانيا گفته بود که اطلاعات ماهواره‌ای نشان می‌دهد که فعاليت‌های «فشر‌ده‌ای» در مجتمع پارچين در جريان است.

به گفته آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ممکن است در يک دهه گذشته، ايران در تاسيسات نظامی پارچين، واقع در جنوب شرق تهران، دست به آزمايش چاشنی انفجاری بمب اتمی زده باشد.

آژانس پيشتر از صورت گرفتن فعاليت‌های «پاکسازی» در پارچين خبر داده بود و گفته بود که احتمال دارد اين فعاليت‌ها به منظور «از بين بردن شواهد» صورت گرفته باشد.

ايران همواره اصرار دارد که قصدی برای ساخت بمب هسته‌ای ندارد، اما کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش فعاليت صلح آميز هسته‌ای، به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پيش می‌رود.

يوکيا آمانو در گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل همچنين از فعاليت‌های هسته‌ای کره شمالی اظهار «نگرانی جدی» کرد. وی در بخش ديگری از گزارش خود از دولت سوريه خواست که درباره سايت ديرالزور که گفته می‌شود در سال ۲۰۰۷ توسط جنگنده‌های اسرائيلی بمباران شد، به سئوالات آژانس جواب دهد. آژانس می‌گويد «به احتمال زياد» اين مکان، يک محوطه سری برای ساخت رآکتور هسته‌ای بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016