پنجشنبه 17 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخاب مجدد یوکیا آمانو به مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

راديو فردا ـ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، بار دیگر یوکیا آمانو را به مدیرکلی این نهاد انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ۳۵ عضو شورای حکام آژانس به اتفاق آرا یوکیا آمانو را برای چهار سال دیگر در سمت خود ابقا کردند.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد ابقای آمانو با انتقاد نماینده ایران در آژانس از رویکرد وی درمورد برنامه هسته‌ای ایران همراه بود. ایران عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، روز چهارشنبه در وین گفت: «ما انتظار داشتیم که یوکیا آمانو رویکرد سیاسی نداشته باشد. انتظار داشتیم که او کمک کند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با روی کار آمدن یوکیا آمانو در سال ۲۰۰۹ در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موضع بازوی نظارتی سازمان ملل در امور خلع سلاح اتمی در مورد ایران، به طور چشمگیری سخت‌تر از دوره ریاست محمد البرادعی شد.

ایران بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به سیاسی‌کاری در مورد پرونده اتمی خود متهم کرده است. پس از چند فقره ترور دانشمندان و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران، تهران حتی آژانس را متهم کرد که از اطلاعات محرمانه این سازمان در ترور این افراد استفاده شده است.

علی‌اصغر سلطانیه با اشاره به پرونده ایران روز چهارنشبه در آژانس گفت: «ما انتظار داشتیم که این پرونده تاکنون بسته شده باشد.»

عمده‌ترین موضوعی که در ماه‌های اخیر یوکیا آمانو بر آن پافشاری دارد بازدید از پادگان پارچین در حومه تهران است.

به گزارش ایسنا سلطانیه تصریح کرد: «درخواست مکرر علنی مدیرکل برای دسترسی به پارچین قبل از انعقاد و امضاء مدالیته یا به اصطلاح رویکرد ساختاری، غیر قابل توجیه است و موضوع را به شدت سیاسی و تحریک‌آمیز کرده است.»

وی افزود: «یکی از دلایل اصلی برای طولانی شدن و ناتوانی در جمع‌بندی گفت‌وگوها نبود اختیار کامل و کنترل مذاکرات از وین است.»

سلطانیه همچنین گفت: «امنیت ملی کشورهای عضو از جمله ایران، باید به عنوان بالاترین اولویت در نظر گرفته شود. این واقعیت تلخ که اطلاعات محرمانه توسط آژانس محافظت نمی‌شوند، مایه نگرانی جدی است. هیچ کشوری به دبیرخانه آژانس برای اقدامات ناشناخته بیشتری که ممکن است در آینده درخواست کند، چک سفید نمی‌دهد. تیم مذاکره‌کننده مشغول کار روی لحنی برای پرداختن به این نگرانی جهت هموار کردن راه به منظور انعقاد موافقت‌نامه در روز بعد در تهران بود اما با کسب تلفنی دستورالعمل از مدیرکل، آنها گفت‌وگوها را تعلیق کرده و با و جود برنامه‌ریزی برای روز دوم، تهران را به مقصد وین ترک کردند.»

آژانس ایران را متهم می‌کند که در ماه‌های اخیر دست به عملیات پاکسازی در محوطه پارچین زده است. آژانس مظنون است که ایران در گذشته فعالیت‌های مربوط به آزمایش مواد انفجاری دارای کاربرد در بمب اتم انجام داده باشد.

ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید در صورت رسیدن به یک توافق در مورد «رهیافت ساختاری» با آژانس، حاضر است درهای این پادگان را برای بازرسان آژانس بگشاید.

در چهار ماه گذشته سه‌بار هیات بلندپایه آژانس به سرپرستی هرمان ناکارتس به تهران سفر کرده تا به یک راه‌حل با ایران دست یابد. آخرین دور از این مذاکرات ۲۵ بهمن ماه سال جاری برگزار شد.

حل و فصل مسائل ایران با آژانس از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند در مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ تاثیر به‌سزایی داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016