چهارشنبه 6 فروردين 1393

خانواده جمشيد دانايی‌فر: ما به خبر اعدام اطمينان نداريم، مسئولان دلجويی هم نکردند

جمشيد دانايی‌فر
خانواده جمشيد دانايی‌فر، يکی از پنج مرزبان ربوده‌شده ایرانی در گفت‌وگو با مسيح علی‌نژاد می‌گويند که تا اين لحظه هيچ يک از مسئولان سراغ آن‌ها حتی برای دلجويی هم نرفته‌اند و آن‌ها به خبر کشته شدن جمشيد دانايی‌فر توسط جيش‌العدل اطمينان ندارند

خبر کشته شدن يکی از پنج مرزبان گروگان گرفته شده ايرانی، توسط گروه جيش العدل ابتدا از طريق خود اين گروه و سپس مقامات ايرانی اعلام شد اما پدر خانم و دايی جمشيد دانايی فر در اين مصاحبه از پيگيری هايش در مرزبانی و استانداری کرمان سخن می گويد و در عين حال تصريح می کند: من، همسر جمشيد واعضای خانواده مان اميد به زنده بودنِ جمشيد داريم و از تمامی کشورهايی که خواستار آزادی اين مرزبانان بودند می خواهيم اگر اتفاقی برای جمشيد افتاده کاری برای مان بکنند و خبری بدهند.

تا اين لحظه و پس از انتشار خبر مربوط به کشته شدن جمشيد دانايی فر مقامات جمهوری اسلامی ايران و پاکستان درباره دليل اين اتفاق و نحوه همکاری های دو کشور برای حل مشکل گروگان ها، خبر و مطالب ضد و نقيضی را در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده اند که در اين ميان خانواده ها سرگردان هستند و نمی دانند دقيقا چه اتفاقی برای مرزبانان گروگان گرفته شده رخ داده است.

خانواده جمشيد دانايی دانايی فر با بيان اينکه از عملکرد مسولان تا اين لحظه رضايتی ندارند از همدلی های مردم تشکر کرد و در عين حال خواستار اين شد که در صورت امکان خانواده چهار سرباز ديگری که گروگان هستند با آنها ارتباط برقرار کنند و يا کسی شماره تلفنی از خانواده ديگر مرزبانان را در اختيار آنها قرار دهد تا آنها بتوانند با هم در مورد مشکلات شان گفتگو کنند.

گفتگويی در مورد جزييات وضعيت گروهبان گروگان گرفته شده با پدر همسر جمشيد دانايی فر که دايی او نيز است انجام داده ام که در زير می توانيد بخوانيد و بشنويد:

* من مسيح علی نژاد روزنامه نگار هستم اگر شرايط مناسبی داريد خواستم در مورد اينکه جيش العدل گفته جمشيد دانايی فر را اعدام کرده با شما گفتگويی انجام دهم.
- بله

* اگر ممکن است بفرماييد نسبت شما با جمشيد دانايی فر چه است؟
- من پدر خانم ايشان هستم

* می توانم بپرسم واکنش دختر شما بعد از اينکه اين خبر را شنيدند چه بود؟
- ايشان هنوز اميدوار است که جمشيد زنده باشد.

* آيا برنامه و مراسمی برای جمشيد داريد؟
- نه تا زمانی که خبرمان قطعی نشده ما مراسمی نداريم.

* می توانم بپرسم مسئولان در اين لحظه چه کار کردند؟
- مسئولان زحمت شان را کشيدند ما ديگر انتظاری نداريم.

* کسی از مسئولان تا اين لحظه برای دلجويی با شما تماس گرفته؟
- نه کسی دلجويی نکرده، ما هم که رفتيم از مسئولان خواستيم پشت در بسته مانديم تا مدت ها، بعد هم که رفتيم جواب های خوبی نگرفتيم. يعنی ما رضايتی نداريم در حقيقت. به خاطر اينکه وقتی رفتيم مرزبانی، ديشب هم رفتيم مرزبانی بعد از بيست دقيقه زنگ زدند افسر جانشين مرزبانی را از خانه اش آوردند که به ما گفت شما ديگر اينجا کار نداريد برويد استانداری. ما استانداری هم که رفتيم به ما گفتند خبر (کشته شدن جمشيد دانايی فر) قطعی نبوده، با توجه به اينکه خود معاون امنيت کشور اعلام کرد اما رييس امنيت شهر آقای مرعشی گفت عوامل ما که در منطقه هستند به ما خبر قطعی ندادند. گفتيم ما بالاخره چه کار کنيم آيا نظر شما بر اين است که ما مراسم بگيريم؟ گفت، صبر کنيد، ما نمی دانيم چه کار کنيم شما که نمی توانيد برويد آنطرف آنها هم که اينجا نيستند تا بتوانيد برويد رو در رو بنشيند. بالاخره خبر قطعی ندادند که چه کار کنيم. تلويزيون هم که خبرهايی می دهد. مثلا ده روز قبل گفتند آزاد شدند….

* شما خودتان شنيديد؟
- بله ده روز قبل همين تلويزيون اعلام کرد که آزاد شدند، شبکه يک هم پخش کرد ولی بعد گفتند خبر کذب است. رفتيم آنجا گفتند قول و قرار شده که آخر سال قبل از عيد اينها آزاد می شوند، هر طوری شده به هر قيمتی که شده ما اين مرزبانان را آزاد می کنيم.

* مردم هم همدلی های زيادی کردند از شبکه های اينترنتی گرفته تا هنرمندان که گفتند می خواهند صداشون رو به گروه های تروريستی برسانند می خواهم بدانم آيا اين همدلی ها به گوش تان رسيده و تاثيری داشته؟
- ممنون می شويم از اينکه مردم با ما احساس همدردی می کنند.

* شما خودتان آيا حرفی داريد با کسانی که جمشيد دانايی فر و ديگر همراهانش را به گروگان گرفتند؟
- خدا خودش عدل و مبين است، بالاخره اينها از کرده های شان پشيمان می شوند. اسيری که در هر کشوری بوده، تا به حال سابقه نداشته که به اسير آزاری برسانند. تمام دنيا خواستار آزادی شان بودند ولی اينها توجه نکردند، فقط يک کشور نبود که، چندين کشور خواستار آزادی مرزبانان بودند ولی اين گروه حتی توجهی به اين کشورهای ديگر هم نکردند. با اين حال ما خواستار اين هستيم همين کشورهايی که خواستار آزادی مرزبانان بودند اگر هم اتفاقی برای مرزبانان افتاده که ما البته اطمينان نداريم همين کشورها جواب شان را بدهند.

* اطلاعات زيادی در مورد جمشيد دانايی فر وجود ندارد، ممکن است شما خودتان توضيح بدهيد سن ايشان را سمت شان چه بود، آيا سرباز بود، روحيه خودش چگونه بود؟
- ايشان درجه دار بود، سن اش ۲۵ سال بود، روحيه خوبی داشت. علاقمند به خدمت بود اما اين سری که می رفت، نمی خواست برود، يک طور ديگری بود، به خاطر همين بچه اش. انتظار می کشيد که خدا به او بچه بدهد، بعد انتظارش اين بود که به ايشان مرخصی زايمان همسر می دادند. منتظر بود فرزندش به دنيا می آمد که به او مرخصی بدهند و در کنار همسرش باشد که اينطور نشد، چهار روز بود که رفت و اين اتفاق برايش افتاد.

* بچه اش الان چند روزه است و اگر اسمی برای او انتخاب کرديد مايل هستيد ديگران بدونند؟
- بچه اش بيست روزه است. اسمش را قبل از اينکه پدرش برود خودش انتخاب کرد، اميد رضا.

* و خود ايشان هم ظاهرا از اينکه فرزندش به دنيا آمده مطلع نشدند.
- اگر از طرف رسانه ها مطلع شده باشد بله. چون روزنامه ايران عکسی از ايشان گرفته بود از ما.

* در مورد پدر و مادر جمشيد دانايی فر هم ممکن است کمی توضيح دهيد؟
- مادر ايشان خواهر من است. در واقع جمشيد هم خواهرزاده من است و هم داماد من است. مادر ايشان چهار سال قبل در تصادفی از دنيا رفت، پدر ايشان هم خيلی روانی شده، مريض بوده اما الان که اين ماجرا را شنيده بدتر شده، گوشه خانه افتاده و ديگر نمی تواند صحبت کند.

* خواسته تان از دولت روحانی و وزارت کشور و ديگر مسئولان امنيتی چه است؟
- روشن کردن اين مسائل. بعد هم امنيت را درست برقرار کنند. تدبيرهای درستی به نيروها بدهند که بتوانند از مرزها نگهداری کنند. …در ضمن من هم يک خواهشی دارم. اگر زحمتی بکشيد شماره تلفن سربازهايی که همراه جمشيد بودند را در اختيار ما قرار دهيد تا ما بتوانيم با آنها هم صحبتی داشته باشيم. درخواست ما اين است که ببينم آنها چه حرف هايی دارند، خواست آنها چه است.

* بله صحبت های شما را با صدای خودتان در اينترنت پخش می کنم و اگر خانواده های سربازها خواسته شما را شنيدند و آمدند سراغم، حتما با شما تماس خواهم گرفت.
- ممنونم. سالم باشيد

برگرفته از [وبلاگ مسيح علی‌نژاد]

ــــــــــــــــــــــــــــــ
[فايل صوتی گفتگوی مسيح علی نژاد با برادر جمشيد دانايی فر]

[فايل صوتی گفتگوی تکميلی با دايی و پدر همسر جمشيد دانايی فر]


Published from gooya news {http://news.gooya.com}
Copyright © 2009 news.gooya.com
All rights reserved for the original source