پنجشنبه 14 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توانا چهار ساله شد، برگزاری نشستی با این مناسبت در واشنگتن دی‌سی

آموزشکده مجازی توانا (E-Collaborative for Civic Education) به مناسبت چهارمین سالگرد تاسیسش، همایشی را از تاریخ دوم تا ششم آوریل ۲۰۱۴ با حضور دست اندرکاران، تلاشگران، مدرسان و افرادی که با این سازمان همکاری کرده‌اند، برگزار می‌کند. هدف از این برنامه چهار روزه ارزیابی فعالیت‌های انجام شده و دستآورد‌ها و همچنین تعیین مسیر آتی این سازمان غیردولتی است.

TavaanaAnivakbarAtri.jpg
«اکبر عطری» از پایه گذران آموزشکده توانا در مورد این همایش اینگونه توضیح ‌داد: «هدف از برگزاری نشست یک هفته‌ای در شهر واشنگتن دی سی نیازسنجی، برآورد دستاورد‌ها، هماهنگی بیشتر اعضای توانا برای کار در مورد حوزه جامعه مدنی، ارزیابی کارهای انجام شده و بررسی راه‌های پیشبرد هدف‌ها در آینده است». او افزود: «برای نخستین بار معلم‌های توانا گرد آمده‌اند تا نظرات و ایده‌های خود را برای آینده آموزشکده توانا مطرح کنند. این همایش چهار روز به طول می‌انجامد که در نخستین روز فعالیت‌های انجام شده در توانا گزارش داده می‌شود و در خصوص چیستی، فلسفه و اهمیت کار صحبت می‌گردد.»

عطری همچنین یادآور شد که در روزهای آتی کارگاه‌هایی نیز برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها آموزش دموکراتیک(democratic education) و دیگری آموزش مجازی (E-learning) است. کارگاه نخست در مورد امنیت فضای مجازی و نیازمندی‌های حضور در آن است. کارگاه دوم نیز به محتوای کلاس‌های آتی توانا اختصاص دارد. همچنین در مورد پلتفرم جدید و در زمینه تخصص‌های فنی و ضرورت‌های آموزش از راه دور هم بحث خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما آموزشکده توانا چیست و چه فعالیت‌هایی تاکنون انجام داده است؟ توانا کار خویش را در سال ۲۰۱۰ با برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه رهبری، جامعه مدنی، حقوق بشر و غیره آغاز کرد. کلاس های این مجموعه به تدریج گسترش پیدا کرد و حوزه‌هایی همچون امنیت دیجیتال، راهکار‌های دفاع از حقوق بشر، حمایت از حقوق زنان در ایران، دموکراسی، کنشگری و جنبش دانشجویی، حقوق کارگران و تشکیلات کارگری، جدایی دین از دولت، آزادی مذهبی و پلورالیسم و بنیادهای دموکراسی را در بر‌گرفت. این سازمان غیر‌دولتی در نظر دارد تا دوره‌های جدیدی در زمینه نظارت بر فساد دولتی، حفاظت از محیط زیست، تکنولوژی برای سازماندهی مدنی، روزنامه‌نگاری شهروندی،دفاع و کنشگری و مدیریت پروژه، تدوین طرح پیشنهادی و تیم سازی نیز برگزار کند. جزوه‌ها و ویدیوهای بسیاری از کلاس‌های برگزار شده در سایت قابل دسترس است.

توانا گفتگوهای ویدیویی متعددی را با کنشگران مدنی در سرتاسر جهان انجام داده است و تجربیات وسیع‌شان را جویا شده است. این مصاحبه‌ها شامل چهره‌هایی چون مهرانگیز کار، فعال برجسته حوزه زنان و نویسنده کتاب‌های متعدد در این حوزه و از مدرسان این آموزشکده، ایوان مارویچ کنشگر سیاسی و دموکراسی‌خواه صرب، آذر نفیسی استاد دانشگاه و نویسنده شناخته شده، واتسلاو هاول رییس جمهور جمهوری چک و رهبر انقلاب مخملی و نامزد جایزه صلح نوبل و غیره می‌شود. مصاحبه‌ها در چهار بخش حقوق زنان، دموکراسی و حقوق بشر، تکنولوژی و هنر و ادبیات انجام شده است.

بررسی تجربه‌ها، کمپین‌ها و تلاش‌های گسترده جهت رفع نقض حقوق بشر، بخشی دیگر از فعالیت‌های توانا است. این تجربه‌ها شامل کوشش‌های فعالان حقوق بشر ایرانی و غیر ایرانی می‌شود. از جمله این کمپین‌ها و مبارزات مدنی که توانا به آن‌ها پرداخته است می‌توان به کمپین یک میلیون امضا برای احقاق برابری بین زنان و مردان در ایران، انقلاب مخملی در چکسلواکی، جنبش آتپور علیه میلاسویچ در صربستان و غیره اشاره کرد. توانا تلاش نموده است تا فارغ التحصیلان یا افراد علاقمند را در زمینه آموزش توانمند ساخته و به .آنها بیاموزد چگونه می‌توانند خود نیز به آموزگار تبدیل شوند.

آموزشکده توانا طی چهار سال گذشته کتاب‌ها و جزوه‌هایی نیز با توجه به نیاز جامعه مدنی ایران ترجمه و منتشر نموده است؛ از جمله این کتاب‌ها و مقاله‌ها می‌توان به رضایت وبستان نوشته ربکا مک کنین، موج سوم مردم‌سالاری ساموئل هانتیگتون، کتاب نوآوری، تحریم و تاویل اثر حامد ابوزید و ترجمه مهدی خلجی اشاره کرد. متون کلاسیک و جزوه‌هایی در زمینه دموکراسی و مبارزه بی‌خشونت، تکنولوژی و نامه‌ها و یادداشت‌هایی از کنشگران مدنی ایرانی و غیر ایرانی نیز از جمله این انتشارات است.

TavaanaAnivMariam.jpg
«مریم معمارصادقی»، پایه‌گذار این آموزشکده مدنی در مورد این همایش توضیح می‌دهد که :« ما ضرورت برگزاری همایشی را برای بررسی راه‌های جدید مبارزه با سرکوب جمهوری اسلامی احساس می‌کردیم؛ به همین دلیل با وجود دشواری سفر برای مدرسان از نقاط مختلف جهان، از اعضای هیئت علمی خود، خانم‌ها نازیلا قانع، ساقی قهرمان، مهرانگیز کار و و آقایان آرش آبادپور، منصور اسانلو، رامین پرهام،‌ سعید پیوندی، مهدی جامی، مهدی خلجی، پرویز دستمالچی، نیما راشدان، محسن سازگارا، سعید سبزیان، کامیار علایی، کاظم علم‌داری، مجید محمدی و محمدرضا نیک‌فر دعوت به عمل آوردیم تا در این برنامه شرکت نمایند». معمارصادقی می‌افزاید که در مورد موضوعاتی مانند استفاده از تجربه‌های موجود در دانشگاه‌ها و استفاده از تجربیات سازمان‌هایی که از آموزش مجازی استفاده می‌کنند، به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

مدیر آموزشکده توانا همچنین توضیح می‌دهد: «بحث فارغ التحصیلان توانا نیز مطرح خواهد شد و اینکه چگونه با دانشجویانی که دوره را به پایان رسانده‌اند، تماس داشته باشیم و حتی کسانی را که موفقیت بیشتری داشتند، به عنوان معلم‌های آینده انتخاب کنیم. البته در بخش بارش افکار، هر استادی در مورد تخصص خود صحبت می‌کند. مثلا سعید پیوندی در مورد آموزش و پرورش و وضعیت فعلی ایران سخن می‌گوید، اینکه چگونه از طریق توانا با معلم‌های ایران باید همکاری کرد. مهرانگیز کار در مورد حقوق زنان و مسائل آنان صحبت می‌کند. همچنین از مدرسان خواسته شده است که پیش از حضور در کنفرانس پیشنهادات خود را ارسال کنند».

معمار صادقی همچنین از دیگر اهداف این همایش می‌گوید: « تلاش داریم تا ارزیابی کنیم چطور می‌توان محتوای مطالب آموزشی را با کیفیت بهتر ارائه داد، سطح کلاس‌ها را بهبود بخشید و وضعیت دموکراتیک‌تری به آن داد. همینطور چطور می‌توان فضای علمی را تقویت کرد».

اکبر عطری نیز در آخر می‌افزاید: «در بخشی از این کنفرانس تیم تواناتک که در حوزه امنیت دیجیتال فعالیت می‌کند، در مورد فعالیت‌های خود صحبت خواهد کرد و بخشی از نشست به مسائل امنیت در فضای مجازی اختصاص دارد. در نهایت این کنفرانس تلاش دارد تا از آنچه انجام شده است و همینطور نیازهای آینده جمع بندی ارائه دهد و ارزیابی کند که برای کار در فضای سیاسی و اجتماعی ایران چه امکانات و موانعی وجود دارد و راه‌های پیش رو چیست».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016