سه شنبه 19 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکیل پرونده: خانواده ستار بهشتی قتل شبه عمد را قبول ندارند؛ دیگر پرونده را دنبال نمی کنیم

گیتی پور فاضل، وکیل اولیای دم ستار بهشتی با اشاره به اینکه او و موکلانشان در دادگاه وی که روز نوزدهم فروردین ماه برگزار می شود، شرکت نخواهند کرد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:«این دادگاه با کیفرخواست قتل شبه عمد به پرونده ستار رسیدگی می کند اما از آنجا که ما اعلام کردیم قتل شبه عمد را نمی پذیریم و خانواده ستار نیز راضی به گرفتن دیه نیست بنابراین دلیلی برای ادامه پیگیری ما وجود ندارد. ما از این پس پرونده را دنبال نخواهیم کرد و قاضی هر جور دوست دارد می تواند حکم دهد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وکیل پرونده ستار بهشتی گفت: «پس از آنکه برای دومین بار اتهام قتل شبه عمد برای پرونده ستار تایید شد و پرونده برای تعیین وقت به دادگاه فرستاد شد. ما دیگر کاری نکردیم. فقط یک نامه به دادستانی نوشتیم و در آن تمام نقطه نظرهای خود را ابراز کردیم و نوشتیم که بر اساس تمام مستندات داخل پرونده اتهام باید قتل باشد نه شبه قتل.»

دادگاه ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که در آبان ماه ۱۳۹۱ زیر شکنجه های بازجویش از دست رفت، ساعت ۹ صبح روز نوزدهم فروردین ماه در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه عمومی با کیفرخواست قتل شبه عمد رسیدگی می شود.

ستار بهشتی، متولد سال ۱۳۵۶، کارگر و وبلاگ‌نویس ایرانی بود که در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی فیسبوک از سوی ماموران پلیس فتا بازداشت شد. در مدت بازجویی به شدت از سوی پلیس فتا شکنجه شد و در همین جریان درگذشت و در گورستان رباط کریم نزدیک محل زندگیش به خاک سپرده شد. بر اساس گزارش ثبت شده در روابط عمومی بهشت زهرای تهران تاریخ، مرگ ستار بهشتی ۱۳ آبان ماه نوشته شده است.

وکیل پرونده ستار بهشتی با اظهار اینکه فردا دادگاه قتل ستار بهشتی بدون حضور اولیای دم برگزار می شود به کمپین گفت: «من از روز اول که خانواده ستار به من مراجعه کردند بهشان گفتم امیدوار نباشند چون متهم پرونده که بازجو است، خودش به نحوی به سیستمی تعلق دارد که قرار است محاکمه اش کند. بهشان گفتم این پرونده هم شبیه به پرونده های مشابه ای که در سال های پیش داشتیم به نتیجه ای که ما می خواهیم احتمالا نخواهد رسید»

گیتی پور فاضل ادامه داد: « پیش بینی من در مورد اینکه نباید امیدوار باشیم درست از آب در آمد و به این صورت پرونده چرخید و در نهایت کیفرخواست شبه قتل عمد صادر شد. فردا هم لابد یک جورهای پرونده جمع و جور می شود.»

خانم پور فاضل گفت: «من گزارش پزشکی که برای رییس تالار تشریح پزشک قانونی پس از معاینه بدن ستار فرستاده است را ملاک می دانم. من نظر این پزشک را پیش هر دکتری بردم، گفتند بر اساس این گزارش مرگ در اثر خونریزی مغزی بوده است. اما این خونریزی چطور پیش آمده است؟ به دلیل شکنجه و ضرب ها به مغز ستار در زمان بازجویی. بنابراین ما نمی توانیم وقتی به مغز کسی ضربه وارد شده و باعث کشته شدن او شده است اتهام را قتل شبه عمد بدانیم. طبق همان گزارش پزشک پزشک قانونی، بخش های از مغز دچار خونریزی شده و بر اثر خونریزی اکسیژن لازم به سلول ها نرسیده و موجب قتل شده است. من بر اساس مستندات پرونده مصر هستم که این قتل بوده و نه قتل شبه عمد.»

گیتی پور فاضل با اشاره به اینکه احضاریه ای برای شرکت در دادگاه برای او فرستاده نشده است، گفت: «این حرکت غیرقانونی است. فقط برای والدین ستار احضاریه حضور در دادگاه فرستاده شده است. از ابتدای که پرونده تشکیل شد و من وکیل خانواده ستار شدم، مسولان من را به رسمیت نشناختند. از ابتدای امر یک جورهای دوست داشتند که من از پرونده دور شوم و به خانواده ستار خواسته بودند که من را کنار بگذارند. گفته بودند چرا شما یک خانم را به عنوان وکیل انتخاب کرده اید و اسامی وکلای که خودشان می خواستند به عنوان وکیل پیشنهاد داده بودند که خانواده ستار نپذیرفتند. آنها مصر بودند که من به عنوان وکیل ستار باقی بمانم.»

آبان ماه ۱۳۹۲ در میان پرونده قطور ستار بهشتی گزارشی از سوی وکیل او کشف شد که پیش تر در پرونده وجود نداشته است. در این گزارش خونریزی ریه، کبد، کلیه و مخچه در زمان بازداشت آقای بهشتی مطرح شده بود. پس از آن پزشکان متخصص که این گزارش را خواندند، اظهار کردند مرگ حتمی ستار در اثر خونریزی داخلی و مغزی او بوده است.

چند روز پس از انتشار این خبر، رضا حیدرپور، پزشک بهداری زندان اوین که ستار بهشتی را در بدو ورود به زندان معاینه کرده و گزارش پزشکی را نوشته بود دستگیر شد و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. بر اساس گزارشات رسیده این پزشک مدتی بعد آزاد شد اما در سکوت کامل خبری به سر می برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016