سه شنبه 26 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلاميه حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات) به مناسبت بيستمين سالروز بنيانگذاری حزب

بيست سال پيش، پس از دو سال تلاش هيئت موسس سرانجام در روزهای نهم و دهم ماه آوريل ۱۹۹۴ در شهر کلن آلمان کنفرانس موسس "سازمان مشروطه خواهان ايران" که بعدها به حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات) تغيير نام يافت تشکيل شد و سازمانی پای به عرصه سياسی ايران گذاشت که جای خالی آن مدتها بود که از سوی فرهيختگان ايران احساس می‌شد. سازمانی که بتواند ارزش‌های يک دمکراسی ليبرال را در چهارچوب يک سازمان راست‌ميانه نمايندگی کرده و نه تنها به غنای گفتمان سياسی ايران بيافزايد و فرهنگ دمکراسی ليبرال و ارزش‌های والای آنرا در جامعه ايران نمايندگی و بسط و گسترش دهد که بتواند جايگزينی برای افکار ويرانگر راديکال از چپ و راست مذهبی باشد. سازمانی که بتواند برای ايران فردا، الگوئی بدور از خشونت و بر اساس اصول ليبراليسم ارائه دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيست سال از آن روزها می‌گذرد و امروز کمتر کسی می‌تواند موفقيت حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات) و اثر انکار ناپذيرش را در طول سالها بر گفتمان سياسی غالب و گروه‌های سياسی ايران ناديده انگارد.

حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات) در طول اين سالها همانگونه که در خور يک سازمان سياسی پويا و زنده است تحول پيدا کرده و بهتر شده است. اصول ليبرال دمکراسی نه در حرف و در شعار که در عمل در آن نهادينه شده است. حزب بدون عقب‌گرد و يا پشت کردن به اصول اعتقادی خود برای ساختن آينده‌ای آزاد برای ايران که بهترين راه برای دست‌يابی به آنرا يک نظام ليبرال دمکرات در چهارچوب يک نظام پادشاهی مشروطه به پادشاهی شاهزاده رضا پهلوی (در صورت رای مردم) می‌داند به جلو رفته و در آينده نيز به همت اعضا و باورمندان‌اش همچنان به راه خود ادامه خواهد داد.

در اين راه بيست ساله؛ حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات) همواره اين بخت بلند را داشته و دارد که از عضوييت و همراهی مستقيم و غير‌مستقيم و رايزنی‌های جمعی از فرهيخته‌ترين فرهيختگان جامعه ايران بهره‌مند باشد. بزرگانی که هر يک به سهم خويش به پيشرفت سياسی و تشکيلاتی حزب ياری رسانده و به غنای عقيدتی حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات) افزوده‌اند.

در ميان اين بزرگان اما زنده ياد دکتر داريوش همايون که شايد پيش از هر کس ديگری نياز به تشکيل اين حزب را احساس کرد و پايه‌های عقيدتی آنرا بنيان نهاد و هيئت موسس آنرا را گرد هم آورد و با تلاش شبانه‌روزی خود و هيئت موسس توانست بيست سال پيش آنرا از يک انديشه و يک نياز به يک واقعييت انکارناپذير بدل سازد و تا آخرين لحظات زندگی پر بارش در کنار آن بماند و هر روز برای پيشرفت و باروری آن تلاش کند، از جايگاه ويژه‌ای برخوردار است. بدان اندازه که نمی‌توان حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات ) و زنده ياد دکتر داريوش همايون را از هم جدا و بدون يکديگر تصور کرد. دکتر داريوش همايون ديگر در ميان ما نيست اما افکار و انديشه‌های والای او همواره با ما خواهد بود و خواهد ماند.

بيست سالگی حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات) را به همه اعضا و علاقه‌مندان آن و همه آنانی که دل به آينده‌ای دمکرات و آزاد و بدور از خشونت برای ايران دوخته‌اند و همچنين به هيئت موسس آن، بزرگانی که همراه با زنده ياد دکتر داريوش همايون به نياز حزب پی بردند و در تشکيل آن تلاش کردند، بزرگانی چون جناب دکتر خسرو اکمل که در ميان ما هستند و حزب از رايزنی‌های آنان بهره‌مند است شاد باش گفته و ياد بزرگانی چون زنده ياد جناب اسدالله مروتی را که ديگر در ميان ما نيستند را گرامی داشته خود را مديون تلاش‌ها و راه‌نمائی‌های آنان می‌دانيم.

در بيست سالگی حزب بسيار خرسنديم که اين سُنت ديرينه بهره‌مند شدن از رايزنی‌های جمعی از بهترين و فرهيخته‌ترين فرهيختگان جامعه ايرانی همچنان ادامه دارد و حزب از رايزنی‌های بزرگانی چون جناب دکتر شاهين فاطمی و همکاری‌های نزديک جناب دکتر حسن منصور و بسياری ديگر از فرهيختگان ايران برخوردار و بهره‌مند است.

به اميد آنکه پيام حزب و ارزش‌هائی که حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات ) با افتخار نمايندگی می‌کند و به آن می‌بالد هر روز بيشتر از روز پيش در جامعه ايران بسط و گسترش پيدا کرده و زمينه‌های ايرانی آزاد در فردای ايران، فردائی که جمهوری جهل و جنون اسلامی خاطره‌ای تلخ بيش نخواهد بود، را فراهم سازد.

حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات) آنچنان که زنده ياد دکتر داريوش همايون تعريفش می‌کرد، حزبی است برای ا"کنون و فردای ايران". فردائی که بدون جوانان پر شور و آزاده ايران زمين معنائی نداشته و نخواهد داشت. همان جوانانی که در طول اين سالها اگر در خارج از ايران بوده‌اند و می‌توانستند مستقيم به آن بپيوندند به آن پيوستند و با تلاش‌ها و کوشش‌های خود به آن شور و شوق و معنی بخشيده و می‌بخشند و اگر در ايران بوده‌اند، گاه مخفی و گاه علنی با تشويق‌ها و انتقاد‌های سازنده خود به بارور شدن هر چه بيشترش ياری رسانده‌اند و همچنان ياری می‌رسانند و پيامش را در بين جوانان بسط و گسترش می‌دهند.

ما خود را وامدار اين جوانان دانسته بر عهد و پيمانی که با آنان بسته‌ايم وفادار خواهيم ماند و تا ساختن ايرانی آزاد و رها از چنگال نظام جمهوری نکبت بار اسلامی و ساختن فردائی بهتر برای آنان و فرزندانشان لحظه‌ای از تلاش و کوشش باز نخواهيم ايستاد.

باشد که در بيستمين سالروز تشکيل حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات)، حزب همچنان از حمايت‌های روزافزون جوانان ايران زمين چون گذشته بهره‌مند بماند.


پاينده ايران
زنده باد ملت ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016