سه شنبه 26 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ده ها دختر از مدرسه‌ شبانه روزی در نیجریه ربوده شدند

بی بی سی ـ در حمله شبه نظامیان اسلامگرا به یک مدرسه شبانه روزی در شمال شرقی نیجریه تعدادی دانش آموز ربوده شدند.

به گفته والدین تعداد ربوده شدگان دویست نفر است. پلیس این حمله را تایید کرده اما ربوده شدن دختران دانش آموز را تایید نکرده است.

اما خبرگزاری فرانسه از امانوئل سم یکی از مقامات آموزش پرورش محلی نقل کرده که "مردان مسلح با کاروانی از خودرو با خشونت به مدرسه هجوم برده و تعداد زیادی دختر دانش آموز را ربوده اند".

به گفته شاهدان دیگر، سربازانی که برای تامین امنیت امتحانات نهایی به محل فرستاده شده بودند نتوانستند جلوی این مردان مسلح را بگیرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش محمد کبیر محمد خبرنگار بی بی سی در ابوجا، پایتخت نیجریه، ساکنان محل از تیراندازی و انفجار در جریان حمله شب گذشته خبر داده‌اند.

رسانه های نیجریه می گویند که در این حمله دو نیروی امنیتی کشته شده و تعدادی ساختمان در آتش سوخته‌اند.

یکی از دانش آموزان مدرسه که از دست گروگان‌گیران گریخته و نمی‌خواهد نامش برده شود، به بی‌بی‌سی گفت: "ما همه خواب بودیم که مردان مسلح به خوابگاه ریختند و سراغ انبار مدرسه را گرفتند".

وی افزود: "آنها سپس مواد غذایی انبار را به کامیون‌ها منتقل کردند و به عده ای دختران هم دستور دادند سوار یک اتوبوس و دو کامیون بشوند، یکی از کامیون‌ها حامل مواد غدایی و دیگری حامل بنزین بود."

به گفته این دختر، پس از گذشتن از سه روستا، کامیونی که او سوارش بوده نقص فنی پیدا و سرعتش را کم کرده؛ به همین دلیل او و ده پانزده دختر دیگر توانسته اند از کامیون بیرون بپرند و پشت بوته های کنار جاده مخفی شوند.

اسلامگرایان گروه تروریستی "بوکو حرام" در نیجریه که فعالیت نظامی خود را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد، آموزش غربی را حرام می‌دانند و مکررا به مدارس و مراکز آموزشی حمله می کنند. این گروه سعی در برقراری حکومت اسلامی در شمال نیجریه دارد.

در یک سال گذشته بوکو حرام بیشتر از ۱۵۰۰ شهروند را در سه ایالت شمالی نیجریه کشته‌است.

دولت اخیرا در این منطقه نیجریه وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

دیروز نیز در دو انفجار در ایستگاه اتوبوس در شهر ابوجا، بیش از هفتاد نفر کشته شدند. این حمله نیز به اسلام‌گرایان بوکوحرام نسبت داده شده است.

دولت اخیرا اعلام کرده بود که فعالیت بوکو حرام محدود به ایالت های شمالی نیجریه است اما انفجار دیروز در ابوجا این نگرانی را ایجاد کرده که بوکوحرام دامنه فعالیت خود را به پایتخت گسترش داده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016