پنجشنبه 28 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمانو: آژانس برای تسريع حل مناقشه اتمی به همکاری ايران نياز دارد

دبير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويد، تسريع حل مناقشه اتمی ايران بسيار به همکاری‌ و اراده اين کشور بستگی دارد. در همين حال آژانس از اجرای تعهد ايران در رابطه با کاهش غلظت ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خبر داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله - يوکيا آمانو٬ دبير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی٬ در گفت‌وگويی که روز سه‌شنبه (۱۵ آوريل/ ۲۶ فروردين) با خبرگزاری شين‌هوا انجام داد بر اهميت همکاری و خواست ايران برای سرعت بخشيدن به حل و فصل مناقشه هسته‌ای با اين کشور تأکيد کرد.

در همين حال آمانو اصرار ورزيد که بايد فرايند حل بحران هسته‌ای ايران تسريع شود. او گفت که آژانس انتظار دارد همراه با ايران به جلو گام بردارد و درباره مسائل ناروشن برنامه اتمی ايران از طريق همکاری متقابل اطمينان ايجاد شود. با اين‌همه او ابراز نگرانی کرد که فرايند رفع ابهام‌های پرونده اتمی ايران به درازا بيانجامد.

بر اساس آن‌چه در ماه نوامبر گذشته ميان ايران و شش قدرت جهانی به عنوان توافق اوليه هسته‌ای امضا شد مقرر شد که آژانس و ايران از ماه مه امسال همکاری پيرامون رفع ابهام از ابعاد نظامی احتمالی فعاليت‌های هسته‌ای ايران را آغاز کنند. با اين ‌همه آمانو گفت که هنوز هيچ برنامه زمانی و پاسخ مشخصی از سوی تهران درباره همکاری با آژانس داده نشده است.

وی با اشاره به درخواست هميشگی آژانس برای بازديد از سايت اتمی پارچين درباره رويکرد ايران به همکاری با آژانس گفت: «آن‌ها نه نمی‌گويند ولی بله هم نمی‌گويند.» رويکرد ميانه‌روی دولت جديد ايران٬ دولت حسن روحانی٬ در قبال حل مناقشه هسته‌ای اگرچه در اين گفت‌وگو از ديد دبير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی دور نماند با اين ‌همه وی گفت، تصوير اساسی سياست اتمی ايران تغيير نکرده است.

آمانو گفت، ايران همچنان از اطلاع‌رسانی پيشاپيش به آژانس در ارتباط با برنامه‌ريزی ساخت تاسيسات هسته‌ای و اجرای پروتکل‌های ديگر که مستلزم برخورداری از شفافيت بيش‌تر در رابطه با پرونده اتمی‌ است سرباز زده است. وی گفت بر همين اساس همچنان آژانس انرژی اتمی نمی‌تواند بگويد هدف از تمامی فعاليت‌های تاسيسات و اقدامات اتمی ايران صلح‌آميز است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در نوامبر ۲۰۱۱ گزارشی را منتشر کرد که در آن از "شواهد معتبری" مبنی بر انجام فعاليت‌ها يا آزمايش‌های احتمالی مرتبط با توسعه تسليحات اتمی در ايران سخن رفته است. ايران اين موضوع را رد کرده است.

کاهش غلظت نيمی از ذخيره اورانيوم با غنای ۲۰ درصد

به رغم اعلام نگرانی دبير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی٬ اطلاعات منتشر شده از گزارش جديد آژانس مشخص می‌کند که ايران نيمی از اورانيوم با غنای ۲۰ درصد خود را رقيق کرده است.

به گزارش آسوشيتد پرس و به نقل از برخی ديپلمات‌ها، گزارش جديد آژانس که قرار است اين هفته منتشر شود بيان‌گر آن است که ايران به تعهداتش در رابطه با رقيق کردن نيمی از اورانيوم با غنای ۲۰ درصد خود عمل کرده است. ايران در حال تبديل نيم ديگر اين اورانيوم به اکسيد است که به عنوان سوخت راکتورها استفاده می‌شود.

اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده يک قدم با اورانيوم ۹۰ درصد که برای ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد فاصله دارد.

آسوشيتد پرس می‌نويسد که ايران در پايان سال ۲۰۱۳ از ميزانی از اورانيوم با غنای ۲۰ درصد که برای ساخت يک بمب اتمی لازم است برخوردار بوده است. اقدام ايران جهت کاهش غنای اورانيوم در پی توافق اوليه بين اين کشور و شش قدرت جهانی که در نوامبر گذشته در ژنو شکل گرفت انجام شد.

توافق اوليه انجام شده که برای شش ماه دوام دارد و تا يک سال می‌تواند تمديد شود از ژانويه امسال اجرايی شد. در همين حال ايران و شش قدرت عضو گروه ۱+۵ يعنی آمريکا٬ فرانسه٬ روسيه٬ بريتانيا٬ چين و آلمان در حال پيگيری مذاکرات برای رسيدن به توافق جامع نهايی هستند. آخرين دور از مذاکرات هفته گذشته در وين انجام شد. چهارمين دور مذاکرات قرار است در اواسط ماه آينده ميلادی (ماه مه) در وين انجام گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016