پنجشنبه 28 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توافق بر سر بحران اوکراین در نشست ژنو

بی بی سی ـ آمریکا و روسیه می‌گویند که در مذاکراتی که در ژنو و با هدف کمک به حل بحران اوکراین تشکیل شده بود، به توافقاتی رسیده‌اند.

این نشست امروز و با شرکت وزرای خارجه آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین برگزارش شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از این نشست گفت که شرکت‌کنندگان بر سر منحل کردن گروه‌های غیرقانونی مسلح در اوکراین به توافق رسیده‌اند.

به گفته آقای لاوروف هر گروه مسلحی که ساختمانی را به اشغال خود درآورده است، باید خلع سلاح شده و آن محل را ترک کند.

وزیر خارجه روسیه ادامه که همه تظاهرکنندگان مشمول عفو خواهند شد. وی گفت که بحران باید از سوی مردم اوکراین حل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته است شرکت‌کنندگان در نشست ژنو بر این نکته که طرفهای درگیر باید از خشونت پرهیز کنند، توافق کرده‌اند.

پیشتر آمریکا هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات ژنو، این کشور تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

این تحولات در حالی صورت گرفته است که مقامات خطوط هوایی روسیه، "ایرفلوت"، می‌گویند که مقامات اوکراین برای روس‌هایی که قصد ورود به این کشور را دارند، محدودیت‌های تازه‌ای اعمال کرده است.

رو در رو با پوتین

ساکنان شبه جزیره کریمه در یک برنامه تلویزیونی سئوالات خود را با رئیس جمهوری روسیه مطرح کردند.

روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در یک برنامه پرسش و پاسخ تلویزیونی به سئوالات شهروندان این کشور پاسخ داد و برای اولین بار، ساکنان شبه جزیره کریمه هم که ماه گذشته میلادی رسما به شهروندان روسی تبدیل شدند، امکان طرح سئوالات خود را از طریق ارتباط ویدیویی با این برنامه یافتند.

این برنامه تلویزیونی هر سال یک بار به طور زنده اجرا می‌شود و مجریان برنامه پیشاپیش اعلام کرده‌ بودند که اهالی شبه جزیره کریمه نیز اجازه دارند با رئیس جمهوری روسیه گفتگو کنند.

آقای پوتین در پاسخ به سئوالاتی در مورد سیاست روسیه در قبال اوکراین، گفت که گزارش‌های حاکی از حضور نیروهای روسی در شرق اوکراین بی‌اساس است و دولت روسیه در تحولات داخلی اوکراین دخالتی ندارد. رئیس جمهوری روسیه دولت اوکراین را به خاطر اعزام نیروهای نظامی برای پاکسازی مراکز دولتی شرق این کشور از شبه نظامیان مسلح مورد انتقاد قرار داد و آن را "اقدامی جنایتکارانه علیه شهروندان عادی" توصیف کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که راه حل بحران کنونی اوکراین، مذاکره و مصالحه دولت آن کشور با شهروندان روس تبار اوکراینی و جلب همکاری آنان است و گفت که نشست روز پنجشنبه در ژنو گامی مهم برای پایان دادن به وضعیت کنونی است.

آغاز بحران

بحران سیاسی اوکراین در ماه نوامبر سال گذشته با اعتراض به تصمیم ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری مخلوع آن کشور برای لغو برنامه گسترش همکاری با اتحادیه اروپا و پیگیری سیاست تقویت روابط با روسیه آغاز شد و در پی حمله نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در ماه فوریه، رای پارلمان اوکراین در برکناری آقای یانوکوویچ را در پی آورد.

در ماه مارس و در حالی که شبه نظامیان مسلح طرفدار روسیه بر جمهوری خودگردان کریمه تسلط یافته بودند، پارلمان محلی این سرزمین به الحاق کریمه به روسیه رای داد و به این منظور، پیمانی را با دولت روسیه امضا کرد که بعدا در پارلمان روسیه به تصویب رسید.

در حالیکه دولت اوکراین و بسیاری دیگر از کشورهای جهان اقدام روسیه در انضمام شبه جزیره کریمه را غیرقانونی می‌دانند، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که این اقدام باعث افزایش محبوبیت آقای پوتین در میان مردم روسیه شده است.

ولادیمیر پوتین که از سال ۱۹۹۹ در سمت‌های نخست وزیر، کفیل ریاست جمهوری، رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس جمهوری برای بار دوم عملا رهبری روسیه را در دست داشته، این نظر را مطرح کرده است که مردم روسیه به طور سنتی به رهبری مقتدر و نیرومند معتقد هستند که باید از موقعیت روسیه به عنوان یک ابرقدرت جهانی دفاع کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016