جمعه 29 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به استقبال اول ماه مه بشتابيم! فدائيان خلق ايران (اکثريت)

هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

به استقبال اول ماه مه بشتابيم!
روزجهانی کارگران را هرچە گستردە تر برگزار کنيم!

اول ماه مه (١١ ارديبهشت)، روز جهانی کارگران بزودی فرا می رسد. روز اول ماە مە، روز همبستگی کارگران در سطح ملی و بين المللی است. کارگران در اين روز در کشورهای مختلف فارغ از مليت، نژاد، مذهب، رنگ و جنسيت، برنامه های جشن و شادمانی ترتيب می دهند، خواسته های خود را در تجمعات و راهپيمائی ها بيان می کنند، همبستگی شان را بە نمايش می گذارند و مطالبات شان را به گوش همگان می رسانند. روز جهانی کارگر در پرتو مبارزات کارگران در يک و نيم قرن گذشتە، جهانی شدە است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در کشور ما نيز از ١١٠ سال پيش کە نخستين سنديکاها و سازمان های کارگری پاگرفتند، بر اثر مبارزات سازمان يافته کارگران، در مقاطعی دولت ها مجبور شدەاند روز کارگر را بە رسميت بشناسند و حتی تعطيلی اين روز را در قانون کار بگنجانند. در اثر مبارزات شورای متحدە مرکزی و حزب تودە ايران، اولين قانون کار ايران سرانجام در سال ١٣٢٥ بە تصويب رسيد و روز اول ماه مه بە عنوان روز کارگر رسما جنبە قانونی بە خود گرفت. ولی از همان موقع نيز، دولت ها و کارفرمايان با آوردن عذر و بهانە کوشس می کردند مانع برگزاری روز کارگر توسط کارگران شوند. با اين وجود اسناد متعددی کە از فعاليت ها و مبارزات کارگران و سازمان های کارگری بە جای ماندە، نشان می دهند کە حتی در دشوارترين دوران اختناق نيز کارگران روز کارگر را بە اشکال مقتضی برگزار کردەاند.

در سە سال اول پس از انقلاب روز کارگر در شهرهای مختلف کشور، بويژە در تهران و شهرهای بزرگ بە شکلی بسيار وسيع بە رغم فشار و حملات خشن باندهای وابستە بە حکومت با شکوە برگزار می شد. در تهران صدها هزار نفر در مراسم روز کارگر شرکت می کردند. از سال ٦١ بە بعد و پس از سرکوب سازمان های کارگری، حکومت برگزاری روز کارگر تنها توسط شوراها و انجمن های اسلامی را تحمل می کرد. کارگران بە ناگريز مراسم روز کارگر را بە شکل غيرعلنی برگزار می کردند و مطالبات شان را از مجاری محدود و مورد پيگرد حکومت يا از رسانە های اپوزيسيون و راديو تلويزيون های فارسی زبان خارج از کشور بە گوش جامعە می رساندند. در زمان خاتمی بە رغم اعتراض و مخالفت خانە کارگر با آزاد کردن فعاليت سنديکاها، دوبارە بە نهادهای سنديکايی مستقل اجازە دادە شد، تا روز کارگر را در سالن برگزار کنند و مطالباتشان را بطور علنی طرح نمايند. پس از روی کار آمدن احمدی نژاد سرکوب سنديکاها دوبارە از سر گرفتە شد.

کارگران و مزد بگيران!
روز کارگر، روز شماست، روز اول ماە مە ٩٣ را هرچە گستردە تر و متحدانە تر برگزار کنيد. شما حق داريد مانند کارگران ساير کشورها در اين روز به خيابان ها بيآئيد و مطالبات تان را به گوش دولت و کارفرمايان برسانيد. برگزاری تظاهرات مسالمت آميز، حق شما است. افزون بر آن روحانی پيش از انتخابات بە شما وعدە افزايش دستمزد متناسب با تورم و تامين آزادی فعاليت نهادهای مدنی و صنفی را دادە است. وزير کار در برنامه خود بە شما وعدە آزاد گذاشتن فعاليت تشکل های کارگری، عدم دخالت در امور اين تشکل ها، اجرای کنوانسيون های ٨٧ و ٩٨ و کنوانسيون های بنيادين مصوب سازمان بين المللی کار را دادە است.

خبرهای دريافتی حاکی از آن است که ارگان های امنيتی ـ اطلاعاتی با احضار تعدادی از فعالين تسکل های مستقل کارگری و تهديد آنان، قصد جلوگيری از انجام تظاهرات غير دولتی در روز کارگر را داردند. قوه قضائيه برای عدەای از فعالين کارگری مستقل در آستانە روز جهانی بە دليل پيگيری حق و حقوق کارگران، احکام زندان و بازداشت صادر کردە است.

وزير کار اخيرا تنها از گردانندگان تشکل های حکومتی دعوت به نشست کرده و به آن ها وعده مشارکت در امور را دادە است. او هيچ کدام از تشکل های مستقل کارگری را به اين نشست دعوت نکرده بود. اين برخورد علی ربيعی، نشان می دهد کە وی قصد ندارد حق تشکل مستقل را برای کارگران بپذيرد.

کارگران و مزدبگيران!
نبايد در مقابل اين زورگوئی ها و حق کشی ها سکوت کرد. در روز ١١ ارديبهشت امسال به اشکال مقتضی به اعتراض برخيزيد، خواهان افزايس واقعی دستمزد، بە رسميت شناختن حق اعتصاب و فعاليت سنديکائی، اجرای بلادرنگ کنوانسيون های بنيادين کار، لغو تعديلات بە عمل آمدە در قانون کار، شموليت دادن قانون کار به همه واحدهای توليدی، لغو قراردادهای اسارت بار موقت کار و متعهد شدن شرکت های پيمان کاری بە رعايت حقوق قانونی کارگر، آزادی زندانيان کارگر، آزادی رضا شهابی، شاهرخ زمانی، رسول بداغی و ساير زندانيان سياسی شويد.

کارگران و مزد بگيران!
شما می توانيد در سايه اتحاد و همبستگی، سازمان يابی، کسب و ارتقاء دانش اجتماعی و مبارزاتی، حمايت از فعالين کارگری و همکاری با ساير جنبش های اجتماعی، حقوق از دست رفتە تان را احيا کنيد و سطح زندگی و منزلت اجتماعی تان را چنانچه شايستە شما باشد، بالا ببريد. کسب حقوق کار مشروط به سازمان يافتگی و وجود فضای باز سياسی است. برای باز شدن فضای سياسی و استقرار دمکراسی کە خود شرط اصلی نهادينە کردن سازمان های کارگری در جامعە است، همبستگی با جنبش ها و احزاب ترقی خواە را افزايش دهيد.

کارگران و مزد بگيران!
شما می توانيد با تشکيل کميته های اول ماه مه، جشن امسال را هرچه گسترده تر برگزار کنيد و اجازه ندهيد که تنها تشکل های دولتی ميداندار تجليل از روز همبستگی کارگران باشند. هرچه برگزاری مراسم روز کارگر گسترده تر باشد، حکومت در مهار آن ناتوان تر خواهد بود و مطالبات شما بازتاب وسيعتری پيدا خواهد کرد. در هر کارخانه و مزرعه، در هر اداره و دانشگاه، در هر کوی و مکان جشن اول ماه مه را برگزار و نقشه حکومت را برای تبديل اول ماه مه به مناسبتی دولتی و محدود به تشکلهای وابسته کارگری، نقش برآب کنيد.

هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
٢٨ فروردين ١٣٩٣ (١٧ آوريل ٢٠١٤)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016