جمعه 29 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شبه‌نظامیان طرفدار روسیه به اشغال مراکز دولتی اوکراین ادامه می‌دهند

گروه‌های مسلح طرفدار روسیه از قبول و اجرای توافق ژنو برای تخلیه مراکز دولتی اوکراین خودداری می‌کنند و نگرانی‌هایی را در مورد اجرای این توافقنامه پدید آورده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی٬ با وجود توافق وزیران خارجه و نمایندگان آمریکا، روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا بر سر لزوم بازگرداندن مراکز دولتی اوکراین به دولت مرکزی، خبرگزاری‌های بین‌المللی در روز جمعه ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل)، گزارش کردند که تقریبا تمامی مراکز دولتی در شرق اوکراین همچنان در اشغال شبه‌نظامیان مسلح است و نشانه‌ای از خروج آنان از مراکزی که اشغال کرده‌اند دیده نمی‌شود.

در جلسه روز گذشته وزیران خارجه کشورهای غربی و روسیه در ژنو، قرار شد "تمامی گروه‌های مسلح غیرقانونی" خلع سلاح شوند و مراکز دولتی را که به اشغال درآورده‌اند فورا تخلیه کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر دونتسک در شرق اوکراین، شبه‌نظامیان به نشانه بی‌اعتنایی به خواست دولت مرکزی برای تحویل شهر به نیروهای دولتی، با بلندگو به پخش سرود ملی روسیه ادامه می‌دهند. خبرگزاری‌ها به نقل از اعضای یکی از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه گزارش کرده‌اند که تا زمانی که "دولت و پارلمان غیرقانونی اوکراین" برکنار نشوند، اشغال مراکز دولتی ادامه خواهد داشت.

نشست روز پنجشنبه در ژنو در حالی برگزار شد که برخی ناظران از تیرگی بی سابقه روابط غرب و روسیه از زمان پایان جنگ سرد سخن گفته و جلسه ژنو را با مذاکرات مقامات غربی و شوروی در دوران جنگ سرد مقایسه کرده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در پایان نشست ژنو، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که باید توافق به دست آمده به طور عملی به اجرا درآید و حالت یک برگه کاغذ بی‌ثمر را به خود نگیرد. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز نسبت به این توافق واکنشی محتاطانه نشان داده و ارزیابی آن را به حصول نتیجه‌ای عملی موکول کرده است.
آقای اوباما بار دیگر تاکید ورزیده است که اگر ظرف روزهای آینده تغییری اساسی در راه خاتمه بحران اوکراین صورت نگیرد، روسیه باید در انتظار "عواقب جدیدی" باشد. تا کنون کشورهای غربی محدودیت هایی را علیه برخی مقامات روسی و ثروتمندان نزدیک به حکومت به اجرا گذاشته‌اند اما از وضع تحریم علیه اقتصاد روسیه خودداری ورزیده‌اند.

برخی منتقدان سیاست خارجی باراک اوباما او را متهم کرده‌اند که در سال‌های اخیر، با نرمش بیش از اندازه در برابر روسیه و ارائه تصویری ضعیف از آمریکا، روسیه را به ماجراجویی در صحنه بین‌المللی ترغیب کرده است.

براساس توافق ژنو، تظاهرکنندگان طرفدار دولت مرکزی اوکراین نیز باید به تجمع خود در میدان مرکزی کیف، پایتخت، خاتمه دهند. این تجمع در ماه نوامبر سال گذشته و در مخالفت با تصمیم ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری وقت، به لغو برنامه گسترش همکاری با اتحادیه اروپا و توسعه روابط با روسیه آغاز شد و تجمع کنندگان گفته‌اند که تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۵ ماه مه، همچنان در این محل باقی خواهند ماند. طرفداران روسیه این تجمع را تهدیدی علیه امنیت خود و عاملی برای وارد کردن فشار بر دولت مرکزی توصیف کرده‌اند.

روز ۲۲ فوریه، پارلمان اوکراین در واکنش به کشته شدن دهها تن از تظاهرکنندگان مخالف دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری طرفدار روسیه، او را برکنار و تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، الکساندر تورچینف را به سمت کفیل ریاست جمهوری انتخاب و کابینه جدیدی را منصوب کرد.

در حالیکه حکم بازداشت ویکتور یانوکوویچ و چند تن دیگر از مقامات نزدیک به او به اتهام کشتار تظاهرکنندگان و فساد مالی صادر شده بود، رئیس جمهوری مخلوع به روسیه گریخت و با غیرقانونی اعلام کردن دولت انتقالی، گفت که خود را همچنان رئیس جمهوری قانونی اوکراین می‌داند. مقامات روسیه نیز تصمیم پارلمان اوکراین به برکناری ویکتور یانوکوویچ و انتصاب رئیس جمهوری انتقالی را غیرقانونی توصیف کرده‌اند.

به گفته برخی ناظران، اظهارات شبه نظامیان طرفدار روسیه در مورد لزوم کناره‌گیری دولت و پارلمان "غیرقانونی" می‌تواند باعث نگرانی در این مورد شود که این افراد، که به گفته دولت اوکراین مستقیما تحت نظر دولت روسیه عمل می‌کنند، توافق ژنو در مورد خلع سلاح و خروج "افراد مسلح غیرقانونی" از مراکز دولتی را به شکل دلخواه خود تفسیر کرده و از اجرای آن خودداری ورزند.
در خبری دیگر در مورد بحران اوکراین، مقامات دولتی گفته‌اند که افراد مسلحی که شبه جزیره کریمه را اشغال و زمینه انضمام این منطقه به روسیه را فراهم آوردند از نفرات ویژه ارتش روسیه بودند. دولت روسیه این افراد را که اونیفورم‌های نظامی فاقد نشان یگان ارتشی خاصی را بر تن داشتند و اکثر آنان صورت‌های خود را پوشانده بودند، شهروندان عادی اوکراین توصیف کرده بود که به خاطر نگرانی پیرامون امنیت خود تحت دولت "غیرقانونی" جدید، خواستار الحاق سرزمین خود به روسیه شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016